۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۲

افزایش بی سابقه دبی رودخانه کارون

تداوم بارندگی های کم سابقه پاییزی، بار دیگر رودخانه کارون را در شرایط مطلوب قرار داد تا بارقه های امید برای احیاء این پهنه آبی کشور همچنان روشن باشد.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۸۲۵۳۹

به گزارش خبرنگار مانا ، بدنبال بارندگی های شدید در مناطق بالادست کارون، حجم زیادی از سیلاب به حرکت درآمد تا کارون باردیگر پرآب و خروشان خودنمایی کند.

این سیلاب و روان آب کم سابقه به صورت گل آلود، دبی کارون را در ساعاتی تا 1500متر مکعب در ثانیه رساند که این آورد آب در سال های اخیر بی سابقه است.

جاری شدن سیلاب کارون به مناطق پایین دست و الحاق آن به اروندرود، این آبراه مشترک مرزی را به شکل اعجاب آوری پرآب کرد و شوری آب آن را به کمتر از 1200میکروموس رساند.

از سوی دیگر بالا آمدن آب رودخانه کارون، نگرانی آبزی پروران در جنوب خوزستان را که سال گذشته با خشکسالی بی سابقه روبرو بودند برطرف کرد.

رونق ورزش های آبی در دو سوی کارون در کنار ماهیگیری و فرود هزاران پرنده مهاجر، وضعیت بسیار مناسبی برای کارون رقم زنده است.

هنوز دست کم 15جزیره کوچک در رودخانه کارون زیر آب است و گمان نمی رود این جزایر کوچک تا بهار سال آینده سر بر آورند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به وضعیت مطلوب رودخانه کارون با بارندگی های پاییزی اظهار داشت: بر اساس پایش های انجام شده میزان شوری آب رودخانه کارون و حجم آلاینده ها به میزان زیادی کاهش یافته است.

احمدرضا لاهیجان زاده افزود: بارش های پاییزی در حوضه آبریز کارون در روزهای اخیر،  سیل آسا بوده و دلیل گل آلود بودن کارون سیلاب در مناطق بالادست بوده است.

سازمان آب و برق خوزستان اعلام کرد: با وجود بارندگی های اخیر ، هنوز هیچ یک از سدهایی که در مسیر رودخانه کارون بزرگ ساخته شده اند، سرریز نشده اند.

این در حالی است که هواشناسی خوزستان ، ادامه بارش های پاییزی و افزایش بیشتر حجم آب کارون را پیش بینی کرده است.

بارش های پاییزی در دو هفته اخیر تالاب های شادگان و هورالعظیم را جان تازه ای داد و ورودی آب به این دو تالاب به صورت سیلاب، وضعیت آبی آنان را بهبود بخشیده است.

بر اساس اعلام محیط زیست خوزستان ، حدود ده هزار هکتار از اراضی خشکیده تالاب هورالعظیم با بارش های پاییزی آبگیری شده است.

بخش های خشکیده دو تالاب شادگان و هورالعظیم در سال های اخیر به علت خشکسالی و عدم تامین حقابه آنان به کانون های ریزگرد تبدیل شده بودند.

همچنین بارش های پاییزی آلودگی کلانشهر اهواز را شست وهوای آن در وضعیت سالم قرارداد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار