۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۴

قدیمی ترین رایانه دنیا در دل اقیانوس

اگر تاکنون تصور می‌کردید، تاریخ رایانه با چارلز بابیج و آدا لاویس آغاز شده است، لازم است که در افکار خود تجدید نظر کنید! در واقع، قدیمی‌ترین رایانه جهان یک ماشین حساب است که قدمت آن به ۲۰۰۰ سال قبل برمی‌گردد. این رایانه که توسط یونانیان باستان ساخته شده است، "مکانیزم آنتیکیترا" نام دارد.
کد خبر: ۸۲۵۲۹
به گزارش مانا، آنتیکیترا (Antikythera) صد سال پیش در بقایای یک کشتی باستانی در حوالی جزایر جنوبی یونان واقع در دریای اژه کشف شد. دانشمندان از روی بخش‌های در هم تنیده و پوسیده اهرم‌ها و صفحات آن حدس می‌زنند که این وسیله زمانی در بررسی و محاسبات اخترشناسی مورد استفاده قرار می‌گرفت.
مکانیزم آنتیکیترا بیش از یک قرن پیش توسط غواصان اسفنج در کف اقیانوس کشف شد و سالیان سال به عنوان مخزنی از اسرار ناشناخته تلقی می‌شد. با این حال، در طول چند دهه‌ گذشته، محققان شروع به کشف راز و رمزهای آن کردند. اخیرا، تیمی از کارشناسان اطلاعات جدیدی را در مورد این دستگاه برملا ساختند. این داده‌ها بر اساس خوانش 35 هزار کاراکتر ریز یونانی نوشته شده بر روی دستگاه به دست آمده است.
 
قدیمی ترین کامپیوتر دنیا، کشف شده از اعماق اقیانوس ها
 
سرانجام بعد از یک دهه تلاش و با استفاده از فن‌آوری پیشرفته اشعه ایکس 3500 حرف به کار رفته در این کامپیوتر آنالوگ (یک چهارم حروف آن) رمزگشایی شد.
الکساندر جونز، استاد تاریخ و متخصص باستان‌شناسی در دانشگاه نیویورک در این خصوص می‌گوید: ما اکنون می‌توانیم متون متعلق به یونان باستان را از این ماشین استخراج کنیم. زمانی این کار برای ما غیر ممکن بود به طوری که علائم و حروف به کار رفته در آن مثل پارازیت‌های رادیو غیرقابل درک بود.
 
قدیمی ترین کامپیوتر دنیا، کشف شده از اعماق اقیانوس ها
 
وی ادامه می‌دهد: کشف و رمزگشایی جملات این ماشین باعث می‌شود درک بهتری در مورد اخترشناسی یونان باستان بدست آوریم. متون استخراج شده از آن هرچند اندک بسیار حائز اهمیت است.
به عقیده تیم تحقیقاتی تحت نظر این تاریخ‌شناس، این رایانه 2100 ساله به عنوان یک سالنامه برای تعیین حرکت خورشید و ماه به کار می‌رفت. علاوه بر آن از این وسیله برای تعیین اهله گوناگون ماه، موقعیت‌های خورشید و ماه در منطقه‌ البروج، خورشید و ماه‌گرفتگی استفاده می‌شد.
ماشین آنتیکیترا در حال حاضر در موزه باستان‌شناسی ملی آتن نگهداری می‌شود.
 

قدیمی ترین کامپیوتر دنیا، کشف شده از اعماق اقیانوس ها

ارسال نظرات
آخرین اخبار