mana.ir

کد خبر: ۸۲۵۲۳ |
تعداد بازدید: ۸۱۵ |
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۳ - ۱۸ آذر ۱۳۹۷

بازار شناورهای تانکر با قدرت می تازد

موسسه Drewry پیش بینی کرد، به دنبال تقاضای قوی نفت و افت رشد ظرفیت ناوگان، نرخ کرایه حمل بازار تانکر تا پایان سال جاری میلادی قوی باقی خواهد ماند.

به گزارش گروه بین الملل مانا موسسه Drewry با پیش بینی استمرار روند قوی نرخ کرایه حمل بازار تانکر تا پایان سال جاری میلادی، نوشت: فعالیت جهانی پالایشگاه درفصل زمستان قوی باقی خواهد ماند. افزایش صادرات آمریکا به آسیا منجر به رشد تقاضای تن مایل می شود، افزون براین کاهش تولید اوپک ممکن است به پیکره تقاضای تانکر حمل نفت خام آسیب وارد کند و تغییر مسیر تانکرهای حمل مشتقات نفتی به سمت تجارت حمل نفت خام سرکوبی نرخ کرایه حمل تانکرهای افراماکس را به همراه دارد.

تحلیل بازار تانکر ماه نوامبر drewery//

این گزارش ادامه داد: با این وجود داستان بازار تانکر درنیمه نخست سال 2019 میلادی به گونه ای متفاوت روایت خواهد شد، چنانچه تقاضای ضعیف فصل سرکوبی نرخ کرایه حمل را به همراه خواهد داشت. اگرچه معافیت هشت کشور از تحریم های آمریکا برای واردات نفت ایران مجال تنفسی را برای بازار تانکر فراهم خواهد کرد، اما کاهش تولید نفت اوپک به پیکره تقاضای تناژ در بازار تانکر حمل نفت خام آسیب وارد می کند.

علیرغم اینکه صادرات نفت خام در مسیر طولانی از آمریکا به آسیا منجر به افزایش تقاضای تن مایل می شود، اما کاهش تولید نفت تقاضای تن مایل درخلیج فارس را تحت تاثیرقرارخواهد داد. قطعا تانکرهای حمل مشتقات نفتی از قوی بودن بازار تانکرهای حمل نفت خام نفع می برند، چنانچه چندین تانکر LR به سمت تجارت نفت خام متمایل شدند و از فشار ظرفیت عرضه در بازار تانکرهای حمل مشتقات نفتی کاسته شده است.

در ادامه این گزارش هم چنین آمده است: درماه نوامبرسال جاری میلادی زمانیکه آمریکا معافیت از تحریم ها را به طورغیرمنتظره به هشت کشور برای واردات نفت خام ایرانی اعطا کرد، نگرانی ها پیرامون عرضه نفت خام از بین رفت و قیمت های نفت خام کاهش پیدا کرد. اعطای این معافیت به همراه روند افزایشی سیاهه های نفت آمریکا قیمت ها را به زیر 60 دلار برای هربشکه در پایان ماه نوامبرسال جاری میلادی کشاند.

ناگفته نماند درماه نوامبر و برای چهارمین ماه متوالی، افزایش تولید داخلی نفت درآمریکا سیاهه های نفت خام این کشور را به بالاتر ازسطح میانگین پنج ساله افزایش داد. هم چنین عربستان سعودی و روسیه که تولید نفت خود را افزایش داده بودند، درحال طرح ریزی برای کاهش بیشتر به منظور جلوگیری از ظرفیت مازاد در بازارهستند. 

به دنبال تصمیم روز گذشته اوپک برای کاهش تولید نفت، قیمت این محصول به نزدیک 62 دلار در روز افزایش پیدا کرد.

علاوه براین درنیمه دوم ماه نوامبرسال جاری میلادی، قیمت های نفتا درآسیا روند صعودی به خود گرفت، چرا که خروج واحدهای کراکر از دوره تعمیرسبب بهبودی تقاضای این محصول شد.

لازم به ذکر است به دنبال سطح بالای اوراق، روند کند رشد ظرفیت ناوگان تانکرحمل نفت خام همچنان استمرار دارد. در یازده ماه نخست سال جاری میلادی ظرفیت ناوگان با رسیدن به 471 میلیون و 500 هزار DWT تنها رشد 0.2 درصد را به نمایش گذاشت.

 

تحلیل بازار تانکر ماه نوامبر drewery//

رویهم رفته می توان گفت درسال جاری میلادی، اوراق بیشترین سطح فعالیت را در بازار تانکر حمل نفت خام به نمایش گذاشت. مجموع 97 فروند تانکر حمل نفت خام با ظرفیت ( 17 میلیون و 500 هزارDWT ) در ده ماه نخست سال جاری میلادی اوراق شدند که درمقایسه با مدت مشابه سال گذشته 51 فروند ( هفت میلیون و هشت هزار DWT) بیشتر بوده است.

نکته مهم دیگراینکه، اگرچه اوراق درهر دو بازارهای تانکر حمل نفت خام و مشتقات نفتی درسال 2019 میلادی پررونق باقی خواهد ماند، اما تعداد بیشتر تحویل شناور رشد ناوگان را قوی نگاه خواهد داشت. درحال حاضر، دفترسفارش ساخت ناوگان حمل نفت خام تعداد 228 فروند شناور(مجموع ظرفیت 47 میلیون DWT) را درخود دارد که بیش از 60 درصد ازاین شناورها قراراست درسال 2019 میلادی تحویل داده شود.

به دنبال دفترسفارش قوی (در حدود 12 درصد از کل ظرفیت موجود) انتظارمی رود تحویل تناژ درسال 2019 میلادی قوی باقی بماند، تحویل تناژ در بخش نفتکش های غول پیکر قوی تر از بخش های دیگر خواهد بود.

همانطورکه گفته شد، روند قوی نرخ کرایه حمل در بازار تانکر حمل نفت خام چندین تانکر LR را به سمت تجارت نفت خام سوق داد، برهمین اساس ناوگان تجاری حمل نفت خام با رسیدن به 402 میلیون DWT رشد 1.5 درصد را به همراه داشت. از طرف دیگر ناوگان تجاری حمل مشتقات نفتی با رسیدن به 125 میلیون DWT افت چهار درصد را به همراه داشت.

شایان ذکراست پس از اینکه بازار سفارش ساخت درنه ماه نخست سال جاری میلادی قوی ظاهر شد، اما درسه ماه پایانی روند نزولی به خود گرفته است، این می تواند خبر خوبی برای چشم اندازهای بازار باشد. درماه نوامبر بازار تانکرحمل مشتقات نفتی در سکوت محض به سر برد و تنها سفارش ساخت سه فروند در بازار تانکر حمل نفت خام به ثبت رسید.

افزون براین، بازار تانکرحمل مشتقات نفتی یک روند جهشی را در اوراق شناور در ماه نوامبر به نمایش گذاشت، به طوریکه هشت فروند شامل پنج فروند تانکر MR و دو فروند LR به منظور اوراق به فروش رفتند.

نکته قابل توجه اینکه، درماه نوامبرسال جاری میلادی به دنبال تقویت فصلی تقاضا، راکد بودن رشد ظرفیت ناوگان وهمچنین افزایش واردات درمسیرهای طولانی ازسوی کشورهای آسیایی، نرخ کرایه حمل در بازارنفتکش غول پیکر شیب صعودی را پیمود. نرخ کرایه حمل نفتکش غول پیکر درمسیر TD3C از 83 WS درماه اکتبر به 93 WS درماه نوامبرافزایش یافت.

درسال جاری میلادی واردات نفت خام چین به طورچشم گیری رشد کرد چرا که از یک سو تولید داخلی کاهش یافت و از سوی دیگر سهم وارداتی برای پالایشگاهای مستقل بالاتر رفت.

از سوی دیگردرآمد تانکر سوئزماکس در مسیر TD20(آفریقای غربی به اروپا) از 18 هزار و 500 دلار در ماه اکتبر سال جاری میلادی به 32 هزار دلار در روز در ماه نوامبر افزایش یافت. رشد نرخ کرایه حمل عمدتا از فعالیت قوی پالایشگاه در اروپا- یک منطقه اصلی برای تخلیه تانکرهای سوئزماکس-  نشات می گیرد.

همچنین درماه نوامبر نرخ کرایه حمل تانکرسوئزماکس به سطحی رسید که از ماه ژانویه 2016 تاکنون مشاهده نشده بود، تقویت فصلی تقاضای نفت فعالیت چارترینگ را درمناطق اصلی بارگیری سوئزماکس قوی نگاه داشت.

 درماه مذکور، داستان بازار تانکر افراماکس نیز مانند سوئزماکس روایت شد و نرخ کرایه حمل شیب صعودی قابل توجهی را طی کرد. درآمد تانکر افراماکس در مسیر درون مدیترانه ای از 15 هزار دلار در روز درماه اکتبر به 25 هزار و 800 دلار در روز رسید.

 فعالیت وتولید پالایشگاه درطول فصل زمستان بالا خواهد بود، از این رو انتظار می رود نرخ کرایه حمل سطح قوی اخیر را در ماه دسامبر نیز حفظ کند. اما با این وجود، به دلیل جذاب بودن نرخ کرایه حمل افراماکس، تانکرهای LR به سمت تجارت نفت خام روی آورده اند، این مسئله عرضه تناژ افراماکس را افزایش می دهد و منجر به سرکوبی نرخ کرایه حمل در ماههای آینده خواهد شد.

پیش بینی می شود، به دلیل تقاضای قوی فصلی و عرضه کم، بازار تانکر LR رشد بیشتری را درماه دسامبر به مانند ماه نوامبر تجربه خواهد کرد، ناگفته نماند درآمد تانکرهای LR2 درمسیر خلیج فارس –ژاپن  LR2 از شش هزار و 900 دلار در روز در ماه اکتبر به  11 هزار و 700 دلار در روز در ماه نوامبر رسید.

این گزارش در پایان نوشت: تقاضای قوی فصلی نفت سبب رشد نرخ کرایه حمل تانکر MR درماه دسامبر سال جاری میلادی خواهد شد، در راستای پاسخگویی به تقاضای بالا فعالیت پالایشگاه طبیعتا بهبود بیشتری پیدا خواهد کرد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربیننده ها
آخرین اخبار