۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۹

روند بازار فله خشک در ماه جاری پایدار خواهد بود

روند بازار فله خشک در ماه جاری پایدار خواهد بود
موسسه Drewry چشم اندازی پایدار برای نرخ کرایه حمل فله خشک در ماه دسامبر سال جاری میلادی پیش بینی می کند.
کد خبر: ۸۲۵۲۲

به گزارش گروه بین الملل مانا Drewry چشم اندازی پایدار برای نرخ کرایه حمل فله خشک درماه جاری پیش بینی می کند، نخست به این دلیل که انتظار می رود، هیچ گونه افزایش چشم گیری در واردات سنگ آهن چین رخ ندهد. روند نزولی درفعالیت صنعتی سبب افت مصرف فولاد خواهد شد از این رو تقاضا برای سنگ آهن کاهش می یابد. درماه نوامبرسال جاری شاخص مدیران خرید چین (PMI) به پایین ترین سطح طی دو سال گذشته رسید. دوم اینکه، چنانچه دولت چین تمایل به تاخیر در روند ترخیص گمرگی تا ماه ژانویه سال 2019 میلادی را دارد، واردات ذغال سنگ چین شیب نزولی را طی خواهد کرد و سومین دلیل هم اینکه، درمیان سطح اوراق پایین ظرفیت ناوگان فله خشک افزایش خواهد یافت. با این وجود، همه چیز در مورد بازار فله خشک ناخوشایند نیست، بلکه نسبت به واردات ذغال سنگ هند خوش بینی وجود دارد. موجودی پایین ذغال سنگ و رشد قوی در بخش های فولاد و سیمان موجب حمایت از واردات ذغال سنگ خواهد شد. افزون براین، آتش بس بین چین و آمریکا به تدریج تجارت سویای بین این دو کشور را بهبود خواهد بخشید. دولت چین در نشست اخیر G20 تمایل خود نسبت به افزایش واردات کشاورزی را بیان داشت.

تحلیل بازار فله خشک ماه نوامبر drewry//

 این گزارش ادامه داد: رویهم رفته پیش بینی می شود، واردات ذغال سنگ هند درماه دسامبرسال جاری میلادی افزایش یابد، چنانچه سیاهه های محصول در پایین ترین سطح خود قرار دارند. آتش بس جنگ تجاری بین چین و آمریکا بر سرمحصولات کشاورزی نوید بخش چشم انداز خوبی برای تجارت سویای آمریکا است. افزون براین سیاست چین برای محدود کردن واردات ذغال سنگ تجارت فله بر پاناماکس را تحت تاثیر قرار خواهد داد و اوراق کمتر گسترش ظرفیت ناوگان را به همراه دارد.

بازار واردات ذغال سنگ چین بی رونق باقی خواهد ماند 

انتظار نمی رود واردات سنگ آهن چین به طوراساسی درماه جاری افزایش پیدا کند، اگرچه مذاکرات درجریان بین آمریکا و چین تمایل بازار را بهبود خواهد بخشید. قیمت های ضعیف فولاد انگیزه انباشته کردن سیاهه ها را کاهش می دهد.

درماه اکتبرسال جاری میلادی چین 82 میلیون و 600 هزارتن فولادخام را تولید کرد، رقمی که حکایت از بالاترین سطح طی پنج سال گذشته دارد. با این وجود، به دلیل افت فعالیت صنعتی شیب تقاضا برای فولاد داخلی به سمت نزولی پیش می رود. درماه نوامبرسال جاری میلادی PMI به 50.0 واحد رسید، شاخصی که پایین ترین سطح طی دو سال گذشته را نشان داد. در دو ماه آینده، آب و هوای سرد موجب جلوگیری از فعالیت ساخت و ساز خواهد شد.

عرضه بالا به همراه تقاضای ضعیف منجر به سرکوبی نرخ کرایه و افت سودهای حاشیه تولید کنندگان فولاد شده است. هم چنین کاهش تنش بین آمریکا و چین بهبود تمایل در اقتصاد چین و حمایت از فعالیت صنعتی را در پی خواهد شد، اما با این وجود مناقشه تجاری هنوز پایان نیافته است و سایه بلاتکلیفی در مورد سیاست های تجاری هم چنان سنگینی می کند. ازاین رو، تجار مشتاق محدود نگه داشتن سیاهه ها هستند.

چشم انداز drewry نسبت به واردات ذغال سنگ حرارتی چین درماه جاری منفی است، چرا که دولت چین کنترل و مهار افزایش واردات را هدف قرار داده است. طی نه ماه نخست سال جاری میلادی، واردات دریابرد ذغال سنگ و لیگنیت درمقایسه با مدت مشابه سال گذشته 7.6 درصد رشد داشته است، با این وجود، دولت چین تصمیم دارد جهت حرکت پیکان را به سمت مقابل بچرخاند. کمیسیون اصلاح و توسعه ملی چین NDRC به طور رسمی از مقامات خواسته است، اجازه واردات درحد محدود را بدهند. به همین منظور، مقامات قوانین سختگیرانه ای را در مورد ترخیص گمرکی در راستای تاخیر واردات تا ماه ژانویه اعمال خواهند کرد. قوانین سختگیرانه اشتهای واردات را کاهش و تجارت در مسیرهای اندونزی-چین و استرالیا-چین را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

اما درکل می توان گفت این دستورالعمل ها موقتی خواهند بود، چرا که تجار از ماه ژانویه خواستار ترخیص گمرکی هستند، هم چنین نیاز به انرژی در فصل زمستان افزایش می یابد، بنابراین انتظارمی رود واردات از سال 2019 روند جهشی به خود بگیرد.

تحلیل بازار فله خشک ماه نوامبر drewry//

پیش بینی می شود، به دنبال افزایش عرضه شکر از هند و تایلند، عرضه این محصول برزیل به آسیا و خاورمیانه در سال 2019 میلادی روند نزولی را طی کند، این روند به پیکره تقاضای تن مایل نیز آسیب وارد خواهد کرد.

کاهش اوراق ظرفیت ناوگان را گسترش می دهد

درماه نوامبرسال جاری میلادی سطح اوراق به رقم پایین 840 میلیون DWT رسید و به همین جهت گسترش ظرفیت ناوگان استمرار داشت. بازار تیره و کساد چارتری نتوانست مالکان را برای فروش تعداد زیادی شناور به منظور اوراق ترغیب کند، به طوریکه تنها پنج فروند در کل ماه برای اوراق به فروش رسید. ناگفته نماند، از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون کل تعداد اوراق شناورها بر روی 61 فروند می ایستد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته روند کاهشی 71 درصد را نشان می دهد. دراین میان یاردهای آسیای جنوبی گوی سبقت را از یاردهای چینی ربوده اند به طوریکه میزبان بیش از 80 درصد از شناورهای فله خشک شدند.

شایان ذکراست، چشم انداز روشن برای بازار فله خشک در بلند مدت، مالکان را به سرمایه گذاری برای سفارش ساخت شناورهای جدید سوق داده است. تعداد 18 فروند شناور در ماه نوامبر سال جاری میلادی سفارش داده شد، رقمی که نسبت به ماه گذشته آن یعنی اکتبر رشد 50 درصد را به نمایش می گذارد. با این وجود، رویهم رفته فعالیت سفارش ساخت سالانه درسال جاری در مقایسه با سال 2017 میلادی ضعیف بوده است.

تحلیل بازار فله خشک ماه نوامبر drewry//

کشتیرانی فله خشک Shandong چین سفارش ساخت ده فروند فله بر کیپ سایز با ظرفیت 180 هزار DWT  را به یارد Shanghai Waigaoqiao داد، قراراست شناورهای مذکور درسال های 2020 و 2021 تحویل داده شوند.

موسسه Drewry چشم انداز پایداری را برای نرخ کرایه فله بر کیپ سایز متصوراست و انتظارمی رود سطح فعالیت درمسیرهای بارگیری ذغال سنگ بر روی کیپ سایزها  بالا باقی بماند. تقاضا برای این فله بر درمسیر کلمبیا- EU و ساحل شرقی آمریکا- EU بهبود خواهد یافت. تقاضای گرمایشی قوی و فعالیت های دوباره انباشته سازی منجر به افزایش مصرف ذغال سنگ در اروپا خواهند شد. افزون براین، کاهش سودهای حاشیه تولید کنندگان فولاد خبرخوبی برای تجارت سنگ آهن به شمار نمی آید.

 درماه نوامبرسال جاری میلادی، شاخص بالتیک با دو هزار و 530 واحد آغاز و در اواسط ماه به زیر یک هزار واحد تقلیل یافت. با این وجود شاخص روند بهبود را در پیش گرفت و در پایان ماه بر روی یک هزار و 775 واحد ایستاد. نرخ چارتری به 15 هزار و 500 دلار رسید که پایین ترین سطح را در سال جاری میلادی نشان داد.

انتظارمی رود مالکان فله بر پاناماکس بازار پر فراز و نشیبی را در ماه جاری تجربه کنند، چرا که قوانین سخت بر واردات ذغال سنگ به جذب این فله برها در مسیرهای اندونزی-چین و استرالیا-چین آسیب وارد خواهد کرد. با این وجود از آنجائیکه قوانین درچین موقتی هستند، تقاضا برای پاناماکس در سال 2019 میلادی رشد خواهد کرد.

همچنین پیش بینی می شود، نرخ کرایه حمل فله بر سوپراماکس در ماه جاری بهبود عمده ای را به همراه نداشته باشد، چرا که چشم انداز واردات ذغال سنگ چین ناامید کننده است.

شاخص بالتیک فله بر سوپراماکس در ماه نوامبر درمقایسه با ماه اکتبر سال جاری میلادی روند کاهشی 16 درصد را به نمایش گذاشت. نرخ کرایه حمل در مسیر رفت و برگشت شرق دور-استرالیا افت 21 درصد را نشان داد، افزون براین نرخ کرایه حمل در مسیر چین-اندونزی روند کاهشی 30 درصدی را در پیش گرفت.

ناگفته نماند آتش بس میان آمریکا و چین می تواند توسعه مثبت برای جذب فله برهای سوپراماکس را به ارمغان بیاورد، چنانچه دولت چین تمایل خود را برای افزایش واردات کشاورزی از آمریکا ابراز داشته است.

این گزارش در پایان نوشت: انتظارمی رود نرخ کرایه حمل فله بر هندی سایز در ماه جاری روند ملایمی را در پیش بگیرد، چرا که افت صادرات شکر از برزیل فرصت های جذب این شناور در مسیرهای طولانی برزیل- خاورمیانه و برزیل-آسیا را تحت تاثیر قرار خواهد داد. درماه نوامبرسال جاری میلادی شاخص بالتیک هندی سایز درمقایسه با ماه اکتبر افت 1.5 درصد را به همراه داشت. نرخ کرایه حمل درمسیر شرق دور–استرالیا روند کاهشی 6.1 درصد ماه به ماه را نشان داد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار