۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۲
مدیرکل سازمان های تخصصی بین المللی سازمان بنادر:

تایید سند ایران در IMO به دعوی علیه آمریکا در لاهه کمک می کند

تایید سند ایران در IMO به دعوی علیه آمریکا در لاهه کمک می کند
مدیر کل امور دریانوردان و سازمان های تخصصی بین المللی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: تایید سند ارائه شده از سوی ایران در IMO می تواند در روند دعوی ایران علیه آمریکا در دادگاه بین المللی داوری لاهه (ICJ) تاثیر مثبت داشته باشد.
کد خبر: ۸۲۵۱۹
علی اکبر مرزبان در گفتگو با خبرنگار مانا با یادآوری اینکه سازمان بنادر و دریانوردی در یکصد و بیست و یکمین اجلاس شورای IMO از این شورا خواست که بر اساس کنوانسیون تاسیس سازمان بین المللی دریانوردی نسبت به اقدامات تبعیض آمیز و ایجاد محدودیت هر عضو بر عضو دیگر این سازمان موضع گیری کند به انزوای آمریکا در این شورا اشاره کرد و تصریح کرد: تایید سند ایران در شورای IMO یک پیروزی دیپلماتیک برای ایران و نشانه ای از انزوای آمریکا و تحریم های یکجانبه آن بود.
وی با تاکید بر اینکه هر دو کشور ایران و آمریکا در کنوانسیون های SOLAS و MARPOL عضو هستند، گفت: IMO با تایید سند ارائه شده ایران بر همکاری موثر کشورها برای اجرای مفاد کنوانسیون تاسیس این سازمان و دو کنواسیون مهم ذکر شده و تامین امنیت و ایمنی دریانوردی تاکید دوباره کرد.
به گفته مرزبان اقدامات محدودیت زای یکجانبه آمریکا که کشورها را برای عدم همکاری با کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، شرکت ملی نفتکش و صنایع دریایی ایران تحت فشار می گذارد تنها برای ایران چالش بر انگیز نیست بلکه کشورهای دیگر را نیز متضرر می کند.
وی در این باره افزود: کشورهایی مانند فرانسه، آلمان، چین، روسیه و هلند به عنوان اعضای شورای IMO و بنگلادش و کره شمالی به عنوان اعضای ناظر از سند ضد تبعیض ایران حمایت کردند.
مرزبان به حمایت رئیس جلسه شورای IMO از سند ایران نیز اشاره کرد و اظهار داشت: رئیس شورا موکدا از کشورهای عضو خواست که بر اساس کنوانسیون IMO و دیگر کنوانسیون های مربوطه در جهت حفظ ایمنی و امنیت دریانوردی عمل کرده و با یکدیگر همکاری کنند.
مدیر کل سازمان های تخصصی بین المللی سازمان بنادر و دریانوردی درباره تاثیر حقوقی تایید این سند تصریح کرد: در وهله اول باید یادآور شوم که با توجه به نوع تنظیم سند و حمایت اکثر اعضا از آن آمریکا نتوانست نسبت به رد آن موضع گیری کند. ضمنا این سند می تواند در راستای اثبات حقانیت ایران در برابر قانون شکنی آمریکا در روند دعوی ایران علیه این کشور در دادگاه بین المللی داوری لاهه(ICJ) تاثیر مثبت داشته باشد.
وی یکی دیگر از اثرات مثبت تایید سند ایران را در مذاکرات و توافقات بین ایران و دیگر اعضای IMO دانست و خاطر نشان کرد: جو IMO کاملا به سود ایران و در راستای انزوای آمریکا قرار گرفت تا نمایندگان ما در کمیته های مختلف IMO بتوانند علیرغم محدودیت های یکجانبه آمریکا با توان بیشتر و بهتری نسبت به تامین منافع دریایی کشور عمل کنند.
لازم به ذکر است در آخرین اجلاس شورای IMO که در ماه گذشته میلادی و در مقر این سازمان در لندن برگزار شد، ایران با ارائه سندی نسبت به عملکرد تبعیض آمیز برخی کشورهای عضو و تخطی آنها از کنوانسیون تاسیس IMO اعتراض کرد که اکثریت اعضای شورای IMO ضمن تایید این سند بر اجرای کامل این کنواسیون تاکید مجدد کردند.            
ارسال نظرات
آخرین اخبار