۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۸

نخستين سكوي فاز 13 پارس جنوبی در خلیج فارس نصب شد

نخستين سكوي فاز 13 پارس جنوبی در خلیج فارس نصب شد
نخستين سکوی دريايی فاز 13 پارس جنوبي با وزني حدود دو هزار و 200 تن، بامداد امروز چهارشنبه در موقعيت مخزنی سكوی 13B در خلیج فارس نصب شد.
کد خبر: ۸۲۵۱۳

به گزارش خبرنگار مانا از بوشهر، مجری طرح توسعه فاز 13 پارس‌جنوبی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه سکوی فاز 13 در وضعیت آب و هوایی مساعد نصب شد، اظهار داشت: از ابتدای ماه گذشته دو عرشه 13B و 13D به طور همزمان در يارد صنعتی صدرا در بوشهر بارگيري و مهاربندی شدند و آمادگي كامل براي نصب در موقعیت‌های دریایی را داشتند، اما به دليل شرايط ناپايدار جوي و اهميت رعايت الزامات ايمني، نصب سكوی 13B در اولین بازه هوایی مناسب انجام شد.

پيام معتمد، با اشاره به پيشرفت فيزيكي بیش از 98 درصدی ساخت سكوی اصلی 13B  پارس جنوبی گفت: پس از دريافت گزارش شرايط مساعد آب و هوايي، عمليات نصب اين سكو با پهلوگيری در كنار جرثقيل دريايي اچ.ال 5000 آغاز شد و پس از انجام مراحل جداسازی از شناور FLB124، با تلاش شبانه‌روزی مهندسان، نیروهای فنی کارفرما و شرکت صدرا بر روی چهارپایه از پیش نصب شده در این موقعیت قرار گرفت.

وی ظرفيت برداشت روزانه از سكوي اصلی فاز 13 پارس جنوبي را 500 ميليون فوت مكعب (معادل 14.2 ميليون مترمكعب) عنوان و پيش‌بينی كرد پس از انجام عمليات هوک‌آپ و فعاليت‌های مربوط به اتصالات سكو، اين عرشه در دی‌ماه سال جاری به بهره‌برداری برسد.

معتمد درباره نصب دومين سكوی طرح توسعه فاز 13 پارس جنوبي نيز گفت: در صورت مساعد بودن شرايط جوی، سكوي 13D كه همزمان با سكوي 13B بارگيري و راهی خلیج‌فارس شده است نیز در اوايل هفته آينده در موقعيت مخزنی خود نصب خواهد شد.

به گفته مجری فاز 13 پارس جنوبي، با اتمام عمليات نصب و راه‌اندازي دو سكوي اصلي 13B و اقماري 13D، برداشت گاز از طرح توسعه اين فاز با ظرفيت استاندارد یک‌ميليارد فوت مكعب در روز معادل 28.4 ميليون مترمكعب انجام خواهد شد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار