۰۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰

سفارش بالای کشتی های مگاسایز، عامل نگرانی بخش کانتینری!

سفارش بالای کشتی های مگاسایز، عامل نگرانی بخش کانتینری!
پیش بینی می شود، مالکان در بخش کانتینری شرایط چالش برانگیز و متزلزلی را در سال های 2019 و 2020 تجربه کنند.
کد خبر: ۸۲۵۱۲

به گزارش گروه بین الملل مانا، لویدزلیست با اشاره به اینکه خوش بینی محتاطانه ای که مالکان نسبت به بخش کانتینری برای سال جاری میلادی بیان کرده بودند، کاملا رخ نداده است، پیش بینی کرد، خطوط کشتیرانی با شرایط چالش برانگیزی درسال های 2019 و2020  روبه رو خواهند بود، اگرچه ماهیت این چالش ها به تدریج یا با شیب تند تغییر پیدا می کند.

این گزارش ادامه داد: با نگاهی بر روند توسعه تجاری درحوزه پاسیفیک طی سه ماهه سوم سال جاری میلادی، می توان ازشکل گیری خوش بینی تازه ای برای کوتاه مدت سخن گفت. با همه این حرف و حدیث ها، اگربراساس قدرت بازار نرخ کرایه حمل فوری قضاوت کنیم، تجارت کانتینری شاهد قوی ترین اوج خود دربیش از یک دهه بوده است.

اما از آن طرف اگربخواهیم موضوع را به طوردقیق تر مورد بررسی قرار دهیم، به این نتیجه تیره تر و ناامید کننده ترخواهیم رسید که این قدرت تجاری بیشتر به پیشتوانه اقدامات فنی و تکنیکی ومحرک های تقاضای کوتاه مدت شکل گرفته است تا اینکه از تقویت بیشتر فاندمنتال جهانی نشات بگیرد.

همه به خوبی آگاه هستند که ظرفیت مازاد چشم گیر به مانند آفتی به جان خطوط کشتیرانی درچند سال گذشته افتاده است و سفارش میزان بالایی از کشتی های کانتینری مگا سایز شرایط را سخت تر می سازد. اما این را نباید فرموش کنیم که صنعت کشتیرانی برای حل این مشکل نیاز به زمان دارد .

شایان ذکراست: لازم الاجرا شدن قوانین سوخت با سولفور پایین ازسال 2020 و توسعه دیجیتالی شدن دو مبحث دیگری هستند که باید مورد توجه قرار بگیرند. 

تقاضا

درسال جاری میلادی رشد تقاضا درمسیرهای تجاری اصلی ریتم یکنواختی را دنبال نمی کند، بلکه بر پایه نوسان و بی ثباتی قرار دارد، روشن است که فراز و فرودها همیشه هم زمان رخ نمی دهند. با نگاهی بر دو مسیر تجاری اصلی به این واقعیت بیشتر پی خواهیم برد.

درسال 2018 میلادی، مسیر تجاری آسیا-اروپا ضعیف عمل کرده است، به طوریکه در پنج ماه ازسال رشد تقاضای منفی سال به سال به ثبت رسید، روی هم رفته درهشت ماه نخست سال جاری میلادی رشد تجاری تنها 0.9 درصد بوده است. اما برعکس شیب تجاری درترانس پاسیفیک صعودی بود، به گونه ای که تقاضا درهشت ماه نخست سال جاری رشد 5.4 درصد را به نمایش گذاشت.

وقتی که توسعه در روند رشد تقاضای جهانی را رصد می کنیم، نگرانی بیشتر به سراغ ما می آید. به وضوح مشخص است که رشد تقاضا دربازه زمانی 2014 تا 2018 روند نزولی را در پیش گرفته است. از منظر یک روند بلند مدت، باید در حال حاضر نرخ رشد چهار درصد را تجربه می کردیم، اما داده ها نشان می دهد که رشد واقعی در مقیاس جهانی تنها دو درصد است.

آیا چالش بیشتری بر سر راه بخش کانتینری وجود دارد؟     عکس ها باقی مانده است.

روند رشد تقاضا به این دلیل نگران کننده است که حکایت ازمسیری متفاوت نسبت به رشد اقتصاد جهانی دارد. درمدت زمان مشابه، رشد تولید ناخالص داخلی GDP بین 3.2 و 3.7 درصد بوده است و پیش بینی سازمان همکاری و توسعهٔ اقتصادی OECD همچنان بر رشد 3.7 درصد برای سال 2019 و 2020 اصرار دارد.

این بدان معنی است که ما می توانیم با رشد تقاضای جهانی تنها سه الی چهار درصد مواجهه شویم، درحالیکه سناریوی رشد قوی اقتصادی جهانی ادامه دارد.

آیا چالش بیشتری بر سر راه بخش کانتینری وجود دارد؟     عکس ها باقی مانده است.

 عرضه

درحال حاضر از لحاظ ظرفیت اسمی، دفتر سفارش ساخت دو میلیون و 700 هزار TEU ظرفیت را در خود دارد که البته به خودی خود نگران کننده و دلهره آور به نظر نمی رسد، ظرفیت مذکور تنها مطابق یک رشد ناوگان 12 درصدی است. بسته به توسعه اوراق شناور، رشد خالص ناوگان می تواند به 7.5 تا  10 درصد در سه سال آینده نیز کاهش یابد. خلاصه می توان گفت که همچنان فضا برای سفارش شناورهای بیشتر جهت تحویل در سال های 2020 و 2021 وجود دارد، از این رو دفتر سفارش ساخت می تواند رشد بیشتری را تجربه کند.

چالش اصلی درمورد دفترسفارش ساخت شناوراندازه و بزرگی آن نیست، بلکه تمایل شدید به سمت سفارش شناورها با سایز بزرگتر دغدغه ای است که ذهن ها را به خود مشغول کرده است. شناورهای آلتراماکس با ظرفیت به ویژه بالای 18 هزارTEUمشکل زا هستند، انتظارمی رود سفارش دراین بخش رشد 61 درصد را درسال های آینده تجربه کند، دراصل، این شناورها تنها برای مسیر تجاری آسیا-اروپا مناسب هستند، مسیر تجاری که درعمل نتوانست هیچ گونه رشدی را درسال جاری میلادی وعلیرغم توسعه اقتصادی مثبت به نمایش بگذارد.

 سوخت با سولفور پایین

قوانین سوخت با سولفورپایین ازماه ژانویه سال 2020 میلادی به اجرا درخواهد آمد، اگرچه تلاش های زیادی برای به تاخیرانداختن آن صورت گرفته است. اعمال این قانون پتانسیل افزایش تنش ها بین خطوط وحمل کنندگان را درسال 2019 میلادی در پی خواهد داشت، چرا که خطوط تلاش می کنند بارهزینه را بر دوش حمل کنندگان بیندازند.

خطوط کشتیرانی می توانند به سه روش مختلف ازاین قانون تبعیت کنند. نخست اینکه آنها می توانند سوخت با سولفور پایین استفاده کنند، دوم گزینه نصب اسکرابرها است و در روش سوم می توانند به شناورهای با سوخت ال ان جی متوسل شوند. شناورهای با سوخت ال ان جی سهم بسیار کوچک و ناچیزی از ناوگان را به خود اختصاص می دهند وطی چند سال آینده به همین منوال حرفی برای گفتن نخواهند داشت.

 نصب اسکرابرها به خطوط این اجازه را می دهد که از سوخت سنگین استفاده کنند اما هزینه سرمایه ای چشم گیری را نیز طلب می کند. روی هم رفته، نصب یک اسکرابر هزینه دو الی پنج میلیون دلار را دربردارد و همچنین برای انجام این کار بر روی هر شناور سه الی پنج هفته زمان در یاردها صرف می شود. به نظر می رسد ظرفیت نصب اسکرابرها درسال 2019 میلادی به سه هزار فروند شناور برسد، با توجه به اینکه ناوگان تجاری متشکل از 60 هزار فروند است، بنابراین سهم این گزینه بسیار کم خواهد بود.

بدون درنظر گرفتن مزایای مرتبط به راه حل اسکرابر، اکثر کشتی های کانتینری درسال 2020 مجبور به استفاده ازسوخت با سولفور پایین خواهند بود. در صورتی که اسکرابرها جایگاه یک روش ارجح را پیدا کنند، سهم گزینه اسکرابرها و سوخت با سولفور پایین به تدریج دربازه زمانی سال های 2021 تا 2025 تغییر پیدا خواهد کرد، اما در حال حاضر و برای آینده نزدیک، سوخت با سولفور پایین بر راه حل های دیگرغالب خواهد بود.

با بازگشتی به ابتدای تابستان، می توان یادآورشد که نسبت به خیز مجدد بازار چارتری کانتینری خوش بینی وجود داشت. نرخ ها بالا بودند و پای قراردادهای بسیاری امضا شد، همچنین کشتی های بیکار کمی دیده می شدند و مالکان مشغول شمارش پول بودند. اما روند نزولی بلند مدت در بازار اوراق و هم چنین شیب پایدار سفارش ساخت شناورهای جدید منجرشد شرایط مساعد کاملا دگرگون شود. نرخ های کرایه حمل به تدریج افت پیدا کردند، صف شناورهای آماده به بارگیری طویل شد و بازار به مزاج اپراتورها خوش آمد. 

 لازم به ذکراست: تحلیل گران سناریوی مشابه را برای ابتدای سال 2019 تصور می کنند.

آیا چالش بیشتری بر سر راه بخش کانتینری وجود دارد؟     عکس ها باقی مانده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار