۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۷

بازار شناورهای تانکر متفاوت ظاهر می شود

بازار شناورهای تانکر متفاوت ظاهر می شود
در حالی که سایه ناامیدی بر سر بازار شناورهای تانکر کشیده شده بود، اما بهبود اخیر نرخ کرایه حمل جرقه های امید را در دل مالکان روشن ساخت.
کد خبر: ۸۲۵۱۱

به گزارش گروه بین الملل مانا لویدزلیست نوشت: پس از یک سال بدون سودآوری برای بازار تانکرهای حمل نفت خام، بهبود اخیر نرخ کرایه حمل خیلی به مزاج مالکان خوش آمده است. اما اینکه آیا شرایط مطلوب حاکم درسه ماهه پایانی سال جاری به سال 2019 میلادی کشیده خواهد شد یا نه، هنوز درهاله ای از ابهام قرار دارد.

شکل متفاوتی از بازار تانکر دیده شد

این گزارش ادامه داد: بی ثباتی ژئوپلیتیکی به مثابه ابری برچشم انداز بازار می ماند و از آن طرف هم قیمت نفت درنوسان قرار دارد. تحریم آمریکا بر نفت خام ایران، جنگ تجاری چین-آمریکا و بی ثباتی سیاسی درلیبی و ونزوئلا با هدف فروکشی اعتماد اقتصادی جهان می تواند تقاضای نفت و درنتیجه جریانات جهانی انرژی را تحت تاثیر قراربدهد.

ناگفته نماند، پس ازاینکه قیمت های نفت درماه سپتامبرسال جاری میلادی به بالاترین سطح طی چهارسال رسید، اما پیشاپیش انتخاب میان دوره ای آمریکا روند کاهشی را درپیش گرفت.

از طرف دیگر روند رو به کاهش بازارسفارش های ساخت تانکرها حاکی از آن است، ازشدت شیب تند صعودی عرضه شناورها که نرخ کرایه حمل را سرکوب کرده و تاثیر رشد تقاضا و درآمد حاصله از افزایش تقاضای تن مایل را خنثی نموده است، کاسته می شود و ناوگان جهانی سایه سنگین ظرفیت مازاد را احساس نخواهد کرد.

شایان ذکراست سرعت اوراق درسال جاری میلادی روند افزایشی را طی می کند، درحال حاضر، نگاه بازار به سمت اوراق نفتکش های غول پیکرمتمایل شده است و این مسئله کمک می کند تا بخش نفت خام شرایط رکود سال 2018 را پشت سربگذارد.

در ادامه این گزارش آمده است: در پنجم ماه نوامبرسال جاری میلادی، اعمال دوباره تحریم ها برعلیه ایران از سرگرفته شد، از این رو صادرات نفت خام ایرانی و محمولات میعانات کاهش و درماه اکتبر بر روی حدود یک میلیون و 800 هزار بشکه در روز ایستاد.

توسعه ناوگان

پیش بینی می شود، تحویل تانکرحمل نفت خام درسال جاری بالا باقی بماند و درسال آینده به رقم چشم گیر 140 فروند برسد، رقمی که بالاترین سطح از سال 2009 تاکنون را به نمایش خواهد گذاشت. ناگفته نماند درسال 2009 میلادی تحویل تعداد 169 فروند به ثبت رسیده است.

شکل متفاوتی از بازار تانکر دیده شد

برای بازه زمانی سال های 2018 الی 2028، تعداد یک هزار و 54 فروند شناور با ظرفیت 204 میلیون DWT به ناوگان جهانی ملحق خواهد شد، این تعداد درمقایسه با پنج سال گذشته روند کاهشی شش درصد را نشان می دهد.

قابل توجه اینکه میانگین سن ناوگان تانکرحمل نفت خام ده سال وهفت ماه است، ازاین روانتظارمی رود سطح اوراق برای بازه زمانی سال های 2018 الی 2027 پایین بماند، هرچند روند نزولی نرخ کرایه حمل پیش بینی شده طبیعتا باید منجربه اوراق بیشتر شود.

درسال جاری میلادی تعداد 32 فروند نفتکش غول پیکرسفارش داده شده است، اما ازماه می به این طرف بازارسفارش ساخت این شناوردرسکوت کامل به سر برده است. روی هم رفته می توان گفت تعداد سفارش سال جاری درمقایسه با 42 فروند نفتکش غول پیکرسفارش داده شده سال 2017 میلادی، روند کاهشی را نشان می دهد.

با این وجود، درحال حاضر تعداد 97 فروند نفتکش غول پیکر دردفترسفارش ساخت وجود دارد و اگرچه تحویل شناور پایین خواهد بود اما برای اینکه ظرفیت مازاد چشم گیر دوباره گریبانگیر مالکان این شناور را نگیرد و رشد نرخ کرایه حمل استمرار داشته باشد، باید سرعت اوراق حفظ شود.

نکته مهم دیگراینکه بازگشت ضعیف سرمایه مالکان را به سمت اوراق تناژهای قدیمی درسال جاری میلادی ترغیب کرده است. مالکان تانکرهای قدیمی تر و با سوخت ناکارآمد باید درنظربگیرند که آیا به تجارت درشرایط پسا 2020- ادامه خواهند داد یا نه؟ نرخ های بالای اوراق ممکن است مالکان را به تصمیم گیری زودتر واردار کند، اگر این اتفاق رخ دهد، شاهد رشد نرخ های کرایه حمل خواهیم بود.

می توان گفت بازارهای تانکر دوباره جان گرفته است و به دنبال تقاضای بسیار بالای ناشی از قانون 2020 آیموIMO وشرایط مطلوب بخش عرضه به سرعت به سمت بهبود بعدی پیش می رود. درحالیکه بازار تانکرحمل مشتقات نفتی ناامیدکننده تر از بازار تانکر حمل نفت خام درسال جاری میلادی ظاهر شد، اما برای آینده  پیش بینی می شود که فاندمنتال های بهتر بازار باید منجر به شیب صعودی نرخ کرایه حمل به زودی شود.

یکی ازمحرک های اصلی، مصرف قوی نفت درسال های آینده خواهد بود، چنانچه سازمان بین المللی انرژی IEA پیش بینی می کند مصرف برای سال جاری میلادی وسال آینده به ترتیب به یک میلیون و 400 هزار بشکه و یک میلیون و 500 هزار بشکه برسد.

هلدینگ خدمات مالی و کارگزاری stifel آمریکا معتقد است، قوانین سوخت 2020 آیمو یک نعمت بزرگتری برای بازار تانکرهای حمل مشتقات نفتی خواهد بود، به طوریکه انتظارمی رود شاهد دومیلیون بشکه افزایش تقاضا در روز و رشد ده درصدی تقاضای تن مایل باشیم. این روند باید بازار را در اواسط سال 2019 میلادی تحت تاثیر قرار بدهد.

این گزارش درپایان نوشت درجدیدترین نظرسنجی سالانه، پیش بینی می شود درآمد تانکرهای سوئزماکس و نفتکش های غول پیکر به ترتیب به میانگین 19 هزار و 625 دلار در روز و 25 هزار و 63 دلار در روز افزایش پیدا کند. همچنین برای تانکرهای MR و LR نرخ کرایه حمل 14 هزار و 786 دلار و 16 هزار و 188 دلار برآورد شده است.  در پیش بینی گذشته، درآمد تانکرهای سوئزماکس، نفتکش غول پیکر، MR و LR به ترتیب 19 هزار و 458 دلار، 22 هزار و 83 دلار، 14 هزار دلار و 16 هزار و 700 دلار بوده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار