۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۰

چشم انداز مثبت برای 2019/درآمد بازار فله خشک بیشتر می شود

چشم انداز مثبت برای 2019/درآمد بازار فله خشک بیشتر می شود
با توجه به اینکه بازار تقاضا گرم است و عوامل عرضه تحت کنترل هستند، بنابراین چشم انداز مثبتی را برای سال 2019 می توان متصور بود.
کد خبر: ۸۲۵۱۰

به گزارش گروه بین الملل مانا لویدزلیست نوشت: درحال حاضر شکل و شمایل بازار فله بهتر از آنچه که طی چند سال اخیر شاهد آن بودیم، است. از یک طرف رشد محدود ناوگان و ازسوی دیگر رشد پایدار تقاضا یک چشم انداز مثبت و روشن را برای سال 2019 میلادی رقم می زند.

انتظارمی رود ناوگان فله خشک درمجموع ظرفیت حدود 824 میلیون DWT را تا پایان سال جاری میلادی به نمایش بگذارد. تحلیل گران Shipping Strategy پیش بینی می کنند، ظرفیت ناچیز پنج میلیون DWT اوراق بتواند تاثیر افزوده شدن 47 میلیون DWT ظرفیت شناور جدید به ناوگان را خنثی کند.

لازم به ذکر است درسال 2017 میلادی، 37 میلیون DWT ظرفیت شناور به ناوگان جهانی فله خشک پیوست واز آن طرف 12 میلیون DWT ظرفیت روانه یاردهای اوراق شد. انتظارمی رود رشد ظرفیت ناوگان درکل سال جاری میلادی پا را فراتر از پنج درصد بگذارد.

سایز قابل توجه ناوگان فله خشک حکایت از آن دارد که دست موانع تجاری برای ورود در بازارهای فله خشک پایین خیلی باز نیست. تقریبا 12 هزار فله بر از سوی تعداد دوهزار و 500 مالک کنترل می شوند. بزرگترین مالکان از لحاظ تناژ نام های معروف و مستقلی چون Berge Bulk, Ming Wah, Maran  و Oldendroff را یدک کش می کنند.

قابل توجه اینکه پس از یک دوره طولانی و دشوار پنج ساله، بازارهای نرخ کرایه حمل فله خشک دوباره درسال 2016 میلادی شیب صعودی را درپیش گرفت و از آن بعد تغییرمسیری نداده است، درنتیجه اشتهای مالکان برای احیای ناوگان های خود باز شده است.

درطول ده ماه نخست سال جاری میلادی، مالکان تعداد 182فروند شناورسفارش داده اند، درحالیکه درمدت مشابه سفارش ساخت 122 فروند و در کل سال تعداد 199 به ثبت رسیده است. نکته قابل توجه اینکه درسال گذشته وهم چنین درسال جاری میلادی تمایل چشم گیری نسبت به سفارش ساخت فله برهای کیپ سایز- نئوکاسل ماکس، وزمکس و واله مکس وجود داشته است. سفارش ساخت کیپ سایز سهم 27 درصد از کل سفارش های ساخت فله بر از لحاظ تعداد و 58 درصد از لحاظ DWT را برعهده می گیرد.

درادامه این گزارش آمده است این سفارش ها منحصرا از سوی مالکان آسیایی انجام گرفته است، برای مثال، کشتیرانی فله خشک Polaris کره جنوبی سفارش ساخت تعداد 15 فروند فله بر با ظرفیت 325 هزار DWT را به کشتی سازی صنایع سنگین هیوندایی هموطن داد. تمامی این فله برها برای شرکت معدنی Vale برزیل به کارگرفته خواهند شد. افزون براین شرکت کشتیرانی Merchant Energy  و ICBC Leasing Financial چین سفارش ساخت شش فروند فله بر با ظرفیت 325 هزار را به کشتی سازی Qingdao Beihai داده است. هم چنین سفارش ساخت ده فروند فله بر نئوکاسل ماکس با ظرفیت 208 هزار DWT با هزینه 48 میلیون دلار به کشتی سازی Jiangsu New Yangzi ازسوی بانک توسعه چین به ثبت رسیده است.

نکته قابل توجه اینکه، مالکان پیشگام قدیمی همچنان دستی برآتش دارند، John Angelicoussis بزرگترین مالک یونانی سفارش ساخت چهار فروند فله بر با ظرفیت 210 هزارDWT را به کشتی سازی Shanghai Waigaoqiao چین داده است. افزون براین کشتیرانی مذکور شش فروند فله بر با ظرفیت 210 هزار DWT را برای شرکت کشتیرانی Foremost Maritime خواهد ساخت. شرکت John Fredriksen بزرگترین شرکت حمل نفت خام مستقر در نروژ تمایل به مالکیت سه فروند نئوکاسل ماکس به ارزش 45 میلیون و 500 هزار دلار دارد، دو فروند در کشتی سازی صنایع سنگین Bohai چین و یک فروند در کشتی سازی New Times ساخته خواهد شد.

روشن است، درحال حاضر یاردهای چینی بازار سفارش ساخت فله بر را درغبضه دارند. 47 میلیون DWT درسال 2019 میلادی و 31 میلیون DWT درسال 2020 تحویل داده خواهد شد. با توجه به تحویل سریع شناورهنوز فضا برای به روی کاغذ آمد سفارش ها بیشتر وجود دارد.

  تقاضا

شرکت Shipping Strategies برآورد می کند، حجم جابجایی کارگوهای فله خشک به مجموع چهارمیلیارد و 760 میلیون تن درسال 2017 میلادی رسید که نسبت به سال 2016 میلادی روند افزایشی هفت درصد را نشان می دهد. برطبق TradeViews، تجارت کلی کارگوی خشک درسال جاری میلادی می تواند نسبت به سال 2017 میلادی شش درصد رشد داشته باشد.

شایان ذکراست: سه محرک اصلی برای رشد تقاضا وجود دارد، نخست، رشد پایدارمصرف سنگ آهن درچین، TradeViews می گوید، تجارت سنگ آهن در ده ماه نخست سال جاری میلادی یک میلیارد و 400 میلیون تن بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته روند افزایشی 1.2 درصد رشد را نشان می دهد.

چشم انداز 2019 بازار فله خشک لویدزلیست //

دوم اینکه، تجارت ذغال سنگ درسال جاری میلادی افزایش چشم گیری را تجربه کرده است. تابستان گرم دراطراف نیمکره شمالی تقاضای الکتریسته را به سطوح اوج رساند و منجربه فعالیت ژنراتورهای الکتریکی تولید ذغال سنگ با تمام ظرفیت شد. بر اساس داده های TradeViews، محمولات ذغال سنگ درهشت ماه نخست سال جاری میلادی به 941 میلیون تن رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت از رشد 10.6 درصد دارد.

سوم دلیل هم اینکه تجارت محصولات کشاورزی افزایش روز افزونی را به همراه دارد. شورای بین المللی غلات پیش بینی می کند تجارت جهانی غلات درسال 2018/2019 به 369 میلیون تن خواهد رسید که درمقایسه با 368 میلیون تن درسال 2017/2018 و 353 میلیون تن درسال 2016/2017 رشد بالاتری را نشان می دهد. اعمال تعرفه های جدید بر چین برای وارد کردن سویای آمریکا و گندم منجربه تغییر مسیر تجاری شده است، به گونه ای که صادرکنندگان آمریکای لاتین به چین ذینفعان این شرایط به شمارمی آیند.

نتیجه این روند افزایش زیاد تقاضای تن مایل برای محصولات کشاورزی وهم چنین درآمد قوی برای مالکانی که کارگوها را از ساحل شرقی آمریکای شمالی و جنوبی بارگیری می کنند، است.

از آغازسال 2016 میلادی، شاخص بالتیک فله خشک برای بازارهای نرخ کرایه حمل فله خشک بر روی شیب صعودی قرار گرفته است، درسال جاری میلادی میانگین شاخص به حدود یک هزار و 300 واحد رسید، درسال 2017 میلادی و 2016 میلادی به ترتیب شاخص یک هزار و 145 و 673 ثبت شده است.

افزون براین، بازارهای چارتری برای فله برها به طورمشابه ای بهبود پیدا کرده است. نرخ های چارتری یک ساله برای فله برهای کیپ سایز به پایین ترین سطح حدود شش هزار و 250 دلار درماه ژانویه سال 2016 میلادی رسید و درماه اکتبرسال جاری میلادی به 21 هزار و 750 دلار در روز افزایش یافت.

برای فله برهای کامسارماکس، نرخ های چارتری یک ساله در ماه ژانویه سال 2016 میلادی بر روی حدود پنج هزار و 700 دلار در روز قرار گرفت که فاصله بسیار کمی را با هزینه عملیاتی داشت. اما دوباره شیب صعودی گرفت و به حدود 12 هزار و 500 دلار در روز افزایش یافت. درطول مدت مشابه، نرخ های چارتری فله برهای سوپراماکس در بازه زمانی یک ساله از پنج هزار و 100 دلار در روز به 13 هزار دلار در روز رشد پیدا کرد.

ناگفته نماند، بهبود نرخ کرایه حمل منجر به نقدینگی بیشتر در بازار خرید و فروش دست دوم و هم چنین ارزش های بالاتر شده است. برای مثال، ارزش یک فروند فله بر کیپ سایز با عمرپنج سال به پایین ترین سطح یعنی حدود 22 میلیون دلار در سه ماهه نخست سال2016 میلادی رسید اما این رویه تغیییر پیدا کرد و ارزش شناور درسه ماهه نخست سال جاری میلادی برروی 37 میلیون دلار ثبت شد. دربازه زمانی مشابه، قیمت یک فروند فله بر کامسارماکس پنج ساله از 12 میلیون و 800 هزار دلار به حدود 23 میلیون و 500 هزار دلار بهبود یافته است.

 توسعه ناوگان:

ناوگان فله خشک درحال حاضر تعداد 11 هزار و 687 فروند شناور با مجموع ظرفیت 834 میلیون DWT را در اختیار دارد، درمقایسه با بخش های دیگر، ناوگان فله خشک با میانگین سنی ده سال و شش ماه جوان است.

نکته مهم دیگر اینکه، درطول بازه زمانی 2018 الی 2027، تعداد شش هزار و 78 فروند تحویل داده خواهد شد که درمقایسه با پنج سال گذشته 22 درصد کمتر است. از لحاظ ظرفیت، تحویل شناور به 533 میلیون DWT خواهد رسید که درقیاس با پنج سال گذشته 15 درصد کمتر خواهد بود.

تنها 92 میلیونDWT ظرفیت فله خشک طی ده سال آینده به اوراق خواهد رفت، درحالیکه دربین سال های 2008 الی 2017 این رقم 205 میلیون DWT بوده است. دلیل این روند کاهشی ناوگان جوان و نبود تناژ برای روانه کردن به یاردهای اوراق ذکرمی شود.

VesselsValue پیش بینی می کند، فله برهندی سایز یکی از بهترین دارایی ها درسال جدید محسوب می شوند، قیمت فروش دوباره این شناور از 19 میلیون و  40هزار دلار درسه ماهه سوم سال جاری میلادی به 26 میلیون و 320 هزار دلار درسه ماهه سوم سال 2019 میلادی افزایش خواهد یافت.

 بخش اعظمی ازتحلیل گران و صاحب نظران فله خشک پیش بینی می کنند، به دنبال رشد پایین ظرفیت ناوگان وهم چنین افزایش تجارت دریابرد کالاهایی مانند سنگ آهن با درجه بالا، ذغال سنگ و بوکسیت، درآمد بالاتری را درسال 2019 میلادی شاهد خواهیم بود.

چشم انداز 2019 بازار فله خشک لویدزلیست //

این گزارش درپایان نوشت دراین میان انتظارمی رود فله بر پاناماکس بیشترین درآمد را کسب کند، افزایش محمولات ذغال سنگ به هند از جاهای دوری مثل آفریقای جنوبی به همراه تغییر در الگوهای تجارت غلات منجر به تقاضای تن مایل بالاتر خواهد شد. براساس داده های جمع آوری شده از شش تحلیل گر در نظر سنجی لویدزلیست، درآمد می تواند از 14 هزار دلار درسال آینده به 16 هزار دلار درسال 2020 افزایش پیدا کند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار