۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۲
احتمالا برایتان عجیب باشد که از خاک ساحل بچشید و طعم آن را مزه مزه کنید. در این ساحل سرخ رنگ می توانید این تجربه را به دست آورید. جای نگرانی وجود ندارد چرا که اگر خودتان از آن نچشید در غذاهای محلی این منطقه آن را می خورید. این خاک در میان مردم محلی به گِلک شهرت دارد و از جایگاه خاصی در میان ادویه های آنها برخوردار است.
کد خبر: ۸۲۴۵۹

به گزارش مانا، در خلیج فارس جزایر متعددی وجود دارد که یکی از این جزیره ها که در استان هرمزگان قرار گرفته است، جزیره کوچک هرمز است. در این ساحل بسیار خاص و ویژه، موج های آب به رنگ سرخ بوده و شما با دیدن این منظره ،شگفت زده خواهید شد.
جزیره هرمز به دلیل وجود مواد معدنی دارای خاک هایی به رنگ های متفاوت و به ویژه سرخ است و به همین علت است که رنگ موج های آب در این جزیره ،رنگ سرخ دارد.

ساحلي که خوراکی ست

خاک سرخ موجود در این جزیره از ارزش اقتصادی بالایی برخوردار است و تا گذشته نه چندان دور از این خاک در صنایع مختلف رنگ سازی، لوازم آرایشی، شیشه و سرامیک سازی استفاده می شد و این خاک با ارزش به کشورهای دیگر صادر می شد اما خوشبختانه صادرات این خاک محدود شد تا از بین رفتن این خاک منحصر به فرد جلوگیری شود.

تمام رنگ های ساحل جزیره هرمز از وجود یک عنصر به نام اکسید آهن است که در ۷۰ درصد خاک سرخ این جزیره وجود دارد و رنگ آن را به این صورت درآورده است. از جزیره هرمز به عنوان یکی از معادن بزرگ خاک سرخ جهان یاد می شود و حدود ۴۰ هزار تن از آن وجود دارد که در هر سال می توان ۱۸۰۰ تن آن را استخراج کرد.

مردم محلی از خاک سرخ جزیره به عنوان ادویه در طبخ ماهی و نان و تهیه ترشی، مربا و سس اسفاده می کنند و از طعم خوب آن بهره می برند. این ادویه را با ماهی ساردین و نارنج مخلوط می کنند تا آن را روی نان بریزند و خوردنی پرطرفداری به نام سوراغ تهیه کنند.

ساحلي که خوراکی ست

 

ارسال نظرات