۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۳

بازار کشتیرانی شرایط متفاوتی را می‌گذراند

بازار کشتیرانی شرایط متفاوتی را می‌گذراند
بازار کشتیرانی در حالی که به روز‌های پایانی فعالیت خود در سال جاری میلادی نزدیک می‌شود، شرایط متفاوتی را از سر می‌گذراند که در گزارش هفتگی بانچروکاستا تشریح می‌شود.
کد خبر: ۸۲۴۳۴
به گزارش گروه بین الملل مانا و به نقل از بانچروکاستا، در حالی که میزان واردات چین در اکتبر سال جاری میلادی با رشد همراه شده، فعالیت بازار در بخش‌های چارتر، سفارش ساخت و نیز خرید و فروش شناور‌های دست دوم و تعداد شناور‌هایی که روانه یارد اوراق شدند با افت قابل توجهی همراه بوده که به صورت جزئی در ذیل مورد بررسی قرار می‌گیرد.
 
واردات نفت خام چین
میزان واردات نفت خام چین در اکتبر سال جاری میلادی به رکورد جدید ۴۰.۸ میلیون تنی رسید که خبر از رشد ۹.۶ درصدی آن در مقایسه ماه به ماه و ۳۱.۵ درصدی در مقایسه سال به سال می‌دهد. علت رشد قابل توجه در قدرت ماه گذشته نهفته است به گونه‌ای که طی ۱۰ ماه گذشته حجم واردات این کشور با افزایش ۸.۱ درصدی در مقایسه سال به سال به ۳۷۷.۳ میلیون تن رسیده است.
از سوی دیگر افت در میزان بازده داخلی نفت خام ادامه دارد و می‌تواند بعنوان عامل حمایتی برای حجم واردات در نظر گرفته شود. در این باره، اداره ملی آمار چین موسوم به NBS افت تولید داخلی را ۱.۹ درصد اعلام کرد که به ۱۴۱.۱ میلیون تن در بازه زمانی ژانویه- سپتامبر ۲۰۱۸ میلادی رسیده است. درحالی که تنش‌های بین دو قدرت برتر اقتصادی جهان می‌تواند رشد اقتصادی چین را در روندی نزولی قرار دهد، اقدامات ویژه و محرکانه‌ای نیز در حال انجام است که رشد تولید ناخالص داخلی یعنی GDP را بالاتر از شش درصد نگاه دارد. افزون بر آن، ساخت منابع استراتژیک پتروشیمی چین در جریان است و آژانس بین المللی انرژی تجارت نفت خام را در سال گذشته میلادی ۲۸۷ میلیون بشکه برآورد کرد که معادل ۵۷ درصد از ۵۰۰ میلیون بشکه نفت مورد نظر دولت است. 
در این میان، عواملی دیگری نیز موجب افزایش حجم واردات در ماه اکتبر شد که ممکن است طی ماه‌های آتی بازار دیگر شاهد آن‌ها نباشد.
میزان واردات از سوی پالایشگاه‌های مستقل تقویت شده و به دو میلیون بشکه در روز معادل ۸.۳ میلیون تن در اکتبر سال جاری میلادی رسید. علت این امر را می‌توان در افزایش میزان خرید در بازه زمانی آگوست- سپتامبر ۲۰۱۸ جستجو کرد که حاشیه‌های پالایش مثبت گزارش شده بود. در همین خصوص، سایت تحلیلی Platts برآورد کرد، سهم فعالان تنها ۶۷ درصد از سهم سالانه کلی آنهاست و هنوز ۴۰ میلیون تن برای ادامه سال باقی و در دسترس است. بدین ترتیب، انتظار می‌رود پالایشگاه‌های مستقل حجم تجارت خود را در بازه زمانی نوامبر-دسامبر ۲۰۱۸ به بیش از ۹ میلیون تن در ماه برسانند.
از آنجایی که تامین کنندگان چین از نواحی مختلف از عربستان سعودی گرفته تا دیگر کشورها در این میان فعال هستند، چین به دنبال وجود تنش‌های سیاسی با آمریکا و عدم اطمینان به دنبال جایگزین‌هایی برای این کشور است تا بتواند نفت خام را از روسیه، عراق و برزیل وارد کند و حجم آن را افزایش دهد. روسیه در سال ۲۰۱۶ میلادی به عنوان اصلی‌ترین تامین کننده نفت خام چین جایگزین عربستان سعودی شد و در روندی روبه رشد توانست با ۱۲.۶ درصد افزایش در مقایسه سال به سال به ۵۰.۷ میلیون تن در بازه زمانی ژانویه-سپتامبر سال جاری میلادی برسد. میزان واردات از برزیل نیز افزایش قابل توجه ۲۶.۷ درصدی و رسیدن به ۲۲.۷ میلیون تن را در کارنامه خود ثبت کرد که همزمان با آغاز بازاریابی شرکت پتروناس و محبوبیت تولیدات آن در چین انتظار می‌روند روندی صعودی و مثبت را در پیش گیرد.
 
واردات ماهانه نفت خام چین- ۳۶ ماه اخیر
بازار کشتیرانی فروکش می کند
واردات ماهانه نفت خام چین- فصلی
بازار کشتیرانی فروکش می کند
واردات نفت خام چین بر حسب مبدا
بازار کشتیرانی فروکش می کند
منابع واردکننده نفت خام چین در ژانویه- سپتامبر ۲۰۱۸ میلادی
بازار کشتیرانی فروکش می کند
چارترینگ
فله خشک
بازار کیپ سایز
بازار کیپ سایز در هفته‌ای که گذشت روندی نزولی را در پیش گرفت و نرخ چارتر زمانی از آوریل ۲۰۱۸ میلادی به پایین‌ترین سطح خود رسید، اما نشانه‌های کوچکی از بهبود در پایان هفته نمایان شد.
در حوزه پاسفیک و به دنبال خارج شدن قطار شرکت ریلی BHP نرخ در مسیر استاندارد استرالیای غربی به Qingdao با افت همراه شد و به ۵.۴۰ دلار در ازای هر میلیون تن رسید. با این حال، روند حاکم در پایان هفته تغییر کرد. خارج از برزیل، اگرچه Vale و دیگر چارترکنندگان به دنبال شناور‌هایی در مسیر Tubarao/Qingdoa بودند، تعداد بسیاری از Ballester‌ها (مالکانی که شناور‌های بدون بار را حمل می‌کنند) توانستند، پوشش خوبی در بازه زمانی اواخر نوامبر و اوایل دسامبر لحاظ کنند و بدین ترتیب ماکان ناچار بودند که نرخ‌های پایین‌تر را به ارزش ۱۴ دلار در ازای هر میلیون تن پذیرا باشند. در نتیجه، نرخ سفر‌های بازگشتی از برزیل و آفریقای جنوبی به ترتیب به ۷.۵۰ و ۷.۲۵ دلار در ازای هر میلیون تن افت کرد. در حوزه آتلانتیک، کمبود بار مالکان را در شرایطی قرار داد که به ناچار نرخ ۲۰ هزار دلار در روز را برای سفر‌های رفتی و هشت تا ۹ هزار دلار را برای تجارت درونی آتلانتیک تصویب کنند.
بازار پاناماکس
نرخ‌ها در بازار پاناماکس به ویژه در حوزه پاسفیک که اخبار منتشره از چین مبنی بر لغو تجارت زغال سنگ و ایجاد بی ثباتی در روابط سیاسی و تجاری دو قدرت برتر اقتصادی دنیا تکانی به آن داد، فشار شدیدی را تجربه کرد. این درحالی است گه علی رغم فعالیت نسبتا بالا نرخ‌های Nopac در سراشیبی نزولی قرار گرفتند.
بازار آمریکای جنوبی هفته‌ای با عملکرد منفی را پشت سر گذاشت چرا که مالکان نرخ چارتر را به موجب افزایش لیست تناژ در اوایل دسامبر کاهش دادند.
حوزه آتلانتیک شمالی نیز تنها بازار مثبتی بود که نرخ‌های چارتر برای شناور‌های کامسارماکس در تجارت درونی به حدود ۱۵ هزار دلار در روز رسید. 
بازار سوپراماکس و هندی سایز
بازار هندی ماکس در خلیج آمریکا و در مسیر‌های تجاری اروپا/ مدیترانه به حدود ۱۶، ۱۷ هزار دلار در روز رسید. بازار سوپرا نیز در هفته گذشته بسیار فعال بود و نرخ چارتر آن حدودا به ۲۱ تا ۲۲ دلار در روز رسید. بازار شناور‌های مذکور در اروپا ثابت ماند به گونه‌ای که نرخ چارتر یک فروند شناور به ظرفیت ۳۵ هزار DWT برای سفر به مدیترانه ۱۱ هزار دلار در روز اعلام شد. از سوی دیگر، میزان فعالیت شناور‌ها در خاورمیانه با افت همراه شد و یک شناور با ظرفیت ۵۵ هزار DWT در رقم ۱۳ هزار دلار در روز ثابت ماند.
گرایش منفی برای شناور‌های هندی و سوپراماکس در خاور شرق- پاسفیک ادامه داشت، اما نرخ‌های چارتر زمانی به ۴۰۰ تا ۵۰۰ دلار در روز رسید که خبر از پایین‌ترین سطح آن در سال جاری میلادی می‌دهد. در تجارت زغال سنگ نیز از اندونزی به چین یک فروند شناور فله با ظرفیت ۵۶ هزار DWT روزانه ۹.۵۰۰ هزار دلار معامله شد. 
تانکر
بازار تانکر نفت خام
بازار شناور‌های VLCC در خلیج خاورمیانه هفته‌ای آرام را پشت سر گذاشت به گونه‌ای که نرخ‌ها با رسیدن به WS۹۰ برای شرق و WS۴۰ برای غرب روند متعادلی را در پیش گرفتند. همین شرایط در غرب آفریقا نیز حاکم بود و میزان دسترسی به تناژی که ساخته شده بود موجب شد تا نرخ‌ها برای مقاصد شرقی به WS۸۰ برسد.
میزان تقاضا در این میان ثابت باقی ماند و نرخ‌ها برای تخلیه بار در سنگاپور با جهش همراه شد و به بیش از هفت میلیون دلار رسید.
بازار سوئزماکس در آفریقای غربی به موجب وجود بار متعادل نرخ‌های پایدار و مثبتی را به ارزش WS۱۲۰ در کارنامه خود ثبت کرد. تراکم روزافزون در خلیج‌های ترکیه به همراه افزایش تقاضا برای شناور‌های اقیانوس پیما به سمت شرق زمینه را برای افزایش نرخ‌ها و رسیدن آن به WS۱۷۰ فراهم کرد.
بازار تانکر محمولات نفتی
شرق بازار سوئز برای شناور‌های LR۲ هفته‌ای آرام را در مسیر تجاری خاورمیانه/ ژاپن پشت سر گذاشت و به WS۱۲۰ رسید که برابر با ۱۱ هزار دلار در روز نرخ چارتر زمانی است. افزون بر آن نرخ شناور‌های LR۱ در همان مسیر تجاری در اواسط هفته گذشته رشد قابل توجهی را در کارنامه خود ثبت کرد و به WS۱۳۰ رسید.
بازار شناور‌های کثیف در مدیترانه نیز رکود دیگری از هفته آرام برای شناور‌های هندی سایز و MR ثبت کردند. در چنین حالتی حتی اگر وضعیت دشوار باقی بماند، میزان پایین بار نرخ‌ها در WS۲۲۵ در دریای بالتیک نگاه می‌دارد. در اروپا نیز حجم زیادی بار برابر با ۳۰ هزار میلیون تن جابه جا شد و نرخ چارتر در حرکت از مبدا دریای بالتیک به WS۲۲۰ رسید.
کانتینر
اگرچه نرخ‌ها در بخش کانتینری چندان با رشد همراه نبود، هفته گذشته بازار شاهد رونق فعالیت به ویژه در بخش شناور‌هایی با ظرفیت یک هزار و ۷۰۰ TEU بود چراکه شرکت کشتیرانی هاپاگ لوید آلمان توانست تردد چهار فروند شناور را در مدیترانه ثبت کند.
خرید و فروش
سفارش ساخت شناور جدید/ فاینانس
شرکت کشتیرانی Shandong در بخش فله خشک پنج فروند شناور کیپ سایز به همراه پنج فروند شناور اختیاری به ظرفیت ۱۸۰ هزار DWT را در یارد کشتی سازی Waigaoqiao شانگ‌های ثبت کرد که زمان تحویل آن سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ میلادی و قیمت هر یک حدودا ۵۰ میلیون دلار است. افزون بر آن، یارد کشتی سازی Chengxi در چین سفارش دو فروند شناور کامسارماکس با ظرفیت ۸۲ هزار DWT را از سوی شرکت Wah Kwong دریافت کرد که در نیمه دوم ۲۰۲۰ میلادی تحویل می‌شود. در بخش کانتینری، کشتی سازی Zhoushan Chanhong سفارش ساخت دو فروند شناور فیدری را از شرکت‌های MTT و X-Press دریافت کرد که در سه ماهه پایانی ۲۰۲۰ میلادی تحویل می‌شوند. در این میان، بازار تانکر نیز شاهد ثبت سفارش ساخت دو فروند شناور MR از سوی Masumoto به یارد کشتیرانی Hyundai-Vinashin بود که طی نیمه نخست ۲۰۲۰ میلادی به ناوگان افزوده می‌شود. 
شناور‌های دست دوم
بازار شناور‌های دست دوم در هفته‌ای که گذشت فعالیت قابل قبولی از خود نشان داد به گونه‌ای که خریداران سنگاپوری قرارداد مربوط به چهار فروند شناور کیپ سایز را با نام‌های تجاری New Huzhou، New Quzhou، New Taizhou با ظرفیت ۱۷۵ هزار DWT ساخت سال ۲۰۱۰ میلادی و New Shanghai با ظرفیت ۱۸۰ هزار DWT ساخت سال ۲۰۱۱ میلادی امضا کردند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار