۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۸

تحولات عجیب در بازار تانکر حمل نفت خام!

تحولات عجیب در بازار تانکر حمل نفت خام!
نرخ کرایه حمل بازار تانکر حمل نفت خام در ماه اکتبر سال جاری میلادی یک شیب صعودی فوق العاده و دور از انتظار را به نمایش گذاشت.
کد خبر: ۸۲۴۲۰

به گزارش گروه بین الملل مانا بیمکو نوشت: میانگین درآمد ماهانه برای یک فروند نفتکش غول پیکر درماههای آوریل و می سال جاری میلادی زیرچهارهزار دلار در روز بود. درماههای ژوئن و جولای نرخ کرایه حمل با یک روند کند بر روی هفت الی هشت هزار دلار در روز ایستاد. همچنین درماههای آگوست و سپتامبرسطح نرخ کرایه حمل به حدود 11 هزار دلار در روز رسید، به طور خلاصه می توان گفت در تمامی ماههای مذکور بازار متحمل ضرر شد اما درماه اکتبر به یکباره جهت پیکان کاملا به سمت مثبت چرخید و میانگین نرخ کرایه حمل به 33 هزار و 500 دلار در روز افزایش یافت.

دراینجا این سوال مطرح می شود که این تغییرشیب ناشی از چیست؟ حقیقتا با اطمینان نمی توانیم به این سوال پاسخ دهیم، شاید این یک بهبود موقتی پس از یک روند نزولی طولانی مدت است، یا اینکه فصل اوج زمستان به زودی از راه رسیده است و درنهایت هم اینکه احتمالا با به پایان رسیدن فصل تعمیر پالایشگاهها بازار آن روی سکه خود را نشان داد.

بیمکو برآورد کرده بود که نرخ کرایه حمل درسه ماهه سوم و چهارم سال جاری میلادی بهبود پیدا خواهد کرد، اما چنان شیب تند صعودی برای بازار تانکرهای حمل نفت خام هرگز پیش بینی نشده بود. ازسوی دیگر، علیرغم اینکه نرخ کرایه حمل تانکرهای حمل مشتقات نفتی تا حدی درماه جاری بالاتر رفت، اما رویهم رفته بازار مذکورهمچنان از شرایط نامطلوب رنج می برد.

همه به خوبی می دانیم که نفت خام در زیرمجموعه کالاهای مورد هدف جنگ تجاری قرار نمی گیرد، اما با این وجود درماههای آگوست و سپتامبر سال جاری میلادی صادرکنندگان نفت خام آمریکا به دنبال خریداران جدید بودند، چرا که خریدارشماره یک پیشین یعنی -چین- ذره ای از نفت خام این کشور را وارد نکرد.

خریداران جدید درحوزه آتلانتیک و شرق دور پیدا شدند، کره جنوبی جایگاه خریدار جدید شماره یک نفت آمریکا را به خود اختصاص داد، به دلیل فاصله طولانی بین دو کشور کره جنوبی و آمریکا، تقاضای تن- مایل تقریبا بدون تغییر نسبت به رکورد بالای ماه جولای حفظ شد. افزون براین درنبود چین، کانادا به عنوان خریدار برتر نفت آمریکا ظهور پیدا کرد.

برای بخش تانکرحمل مشتقات نفتی، سال 2018 میلادی در کل سال غیرجذاب و کسل آوری بود. اما ممکن است به زودی شرایط تغییر پیدا کند. درآمد برای بازار تانکرهای LR2 به 12 هزار و 838 دلار در روز در دوم ماه جاری افزایش یافت. هم چنین بازار تانکرهای LR1 و MR به آرامی در حال رشد است.

همگی می دانیم که تانکرهای نفت خام اغلب از بهبود بازار تانکرهای حمل نفت خام بهره برده و یک شیب صعودی را تجربه می کنند، ازاین رو ممکن است تانکرهای حمل مشتقات نفتی درچند هفته مانده به پایان سال کمی مجال تنفس پیدا کنند.

تحلیل جدید بازار تانکر بیکمو.//

 ناوگان

درحال حاضر پیش بینی بیمکو درمورد ظرفیت ناوگان تانکر حمل مشتقات نفتی مشابه با آنچه درابتدای ماه آگوست برآورد کرده بود، است. مالکانی ناشناخته تنها سفارش ساخت هشت فروند تانکر MR را از آن زمان به بعد (اوایل ماه آگوست تاکنون) به یاردهای کره جنوبی داده اند. افزون براین بیمکو پیش بینی خود ازسطح اوراق را نیز تغییر نداده است.

درکل پیش بینی شده است که ظرفیت ناوگان رشد 2.4 درصد را درسال جاری میلادی تجربه کند، درصدی که پایین ترسطح ازابتدای سال 2012 تاکنون را نشان می دهد. افزون براین بیمکوانتظار دارد رشد ناوگان درسال 2019 میلادی نیز بر روی همان 2.4 درصد بایستد، میزان تحویل شناور و اوراق هر دو روند نزولی را طی خواهد کرد.

تحلیل جدید بازار تانکر بیکمو.//

درادامه این گزارش هم چنین آمده است: دربخش تانکرهای حمل نفت خام، جهش اخیر درآمد سبب افزایش رشد ظرفیت ناوگان زودتر از آنچه انتظار میرفت، شد. اما برآوردهای در مورد سطح اوراق تغییری پیدا نکرده اند. ناگفته نماند سرعت تحویل شناور به آرامی درحال افزایش است.

 بیمکو پیش بینی می کند، ظرفیت ناوگان تانکر حمل نفت خام درسال جاری میلادی رشد 0.9 درصد را نشان دهد، رشد ظرفیت ناوگان درسال آینده بستگی به سطح اوراق دارد.

پس ازاینکه درماههای ژوئن الی آگوست سال جاری میلادی فعالیت سفارش ساخت در بازار تانکرهای حمل نفت خام پایین بود، اما درنهمین ماه از سال جاری میلادی مالکان و سرمایه گذاران تمایل و اشتیاق جدیدی ازخود نشان دادند. سفارش ساخت پنج فروند سوئزماکس بعلاوه هشت فروند افراماکس با مجموع ظرفیت یک میلیون و 700 هزار DWT درماه سپتامبر بالاترین سطح را از ماه ژوئن سال جاری میلادی تاکنون به نمایش گذاشت.

از ابتدای سال جاری میلادی تا یکم ماه نوامبر، رشد ناوگان تانکرهای حمل نفت خام روند تقریبا یکنواخت و بدون تغییری را طی کرد، چنانچه صفردرصد برای بخش نفتکش غول پیکر، 0.2- درصد برای تانکرهای افراماکس و 0.4 + درصد برای تانکر حمل مشتقات نفتی ثبت شده است. دربخش تانکرحمل مشتقات نفتی، ناوگان تانکر LR2 ،LR1  و MR /هندی به ترتیب رشد 4.5 ،2.5 و یک درصد را نشان داده اند.

چشم انداز

آیا می توانیم انتظار یک بازار زمستانی نرمال برای تانکرها را داشته باشیم، چنانچه نرخ کرایه حمل به دنبال افزایش تقاضا روند صعودی را طی خواهد کرد؟چیزی که ما درماه اکتبر مشاهده کردیم، حرکت مثبت بازار بود. اما به نظرمی رسد به دنبال مباحث ژئوپلیتیکی، زمستان پرفراز ونشیب ظاهر شود.

همانطورکه درگزارش های قبلی اشاره شد، آمریکا به هشت کشور شامل ژاپن، هند، ایتالیا و کره جنوبی که همگی ازخریداران برتر نفت خام آمریکا هستند، معافیت از تحریم ها علیه واردات نفت ایران را اعطا کرد. ازاین رو صادرات نفت از این کشورهمچنان ادامه خواهد داشت.

 ناگفته نماند حجم وسیعی از صادرات نفت ایران به آسیا انجام می شود، به عبارت دیگر دو سوم به تنهایی به هند و چین وارد می شود.

آژانس بین‌المللی (IEA) برآوردهای خود برای تقاضای جهانی نفت را برای سال جاری میلادی وسال آینده مورد بازنگری و رقم پیش بینی شده را تقلیل داد. نگرانی های تجاری، چشم انداز اقتصادی ضعیف تر، قیمت های بالاتر و اصلاح داده ها را باید از دلایل کاهش رقم برآورد شده پیشین ذکرکرد.

با همه این اوصاف انتظارمیرود درسه ماهه چهارم سال جاری میلادی تقاضای نفت از 100 میلیون بشکه در روز به 100 میلیون و 200 هزار بشکه در روز افزایش یابد.

این گزارش درپایان نوشت: قیمت نفت خام به صورت تدریجی درطول ماه اکتبرسال جاری کاهش پیدا کرد، این روند حکایت از این دارد که عرضه دوباره در حال پیشی گیری از تقاضا است.

تحلیل جدید بازار تانکر بیکمو.//

ارسال نظرات
آخرین اخبار