۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۱

کاهش اثرات تحریم در تعامل با کشورهای دوست

بیشترین تجارت و ارتباطات اقتصادی کشور از طریق دریا صورت می گیرد بنابراین دولت باید تا جائیکه می تواند نقش پررنگ تری در توسعه این بخش ایفا کند.
کد خبر: ۸۲۴۰۴

عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی مانا با اشاره به تحریم های ظالمانه آمریکا علیه ایران گفت: آمریکا نشان داده نهادهای بین المللی را صرفا برای استفاده ابزاری خود و فشار بر کشورهای غیر همسو و هم جهت با آمریکا استفاده می کند.

دکتر محمد جواد جمالی نوبندگانی افزود: آمریکا سازمان های بین المللی را به مثابه آچار فرانسه برای خود تلقی می کند بدین معنی که تا زمانیکه برای خود کارآیی داشته باشد از آنها بهره می برد و اگر در این سازمان ها حکمی به نفع آمریکا صادر شود از آن به عنوان پتکی برای ضربه زدن بر سایر کشورها استفاده می کند اما اگر سازمان های بین المللی منفعتی برایش نداشته باشد از آنها خارج می شود.

وی با اشاره به اقدام درست سازمان بنادر و دریانوردی ایران  در خصوص شکایت به سازمان جهانی دریانوردی  و بیان اعمال تبعیض و محدودیت در حمل و نقل دریایی  ایران از طریق اعمال تحریم های یکجانبه و ناعادلانه آمریکا اظهار داشت: ایران باید همواره از حق و حقوق خود دفاع کند و در این خصوص اگر چه سازمان بین المللی دریانوردی به حقانیت ایران رای  داد، اما نمی توان به پذیرفتن این حقانیت از سوی آمریکا امیدوار بود.

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی بیان اینکه سیستم کشتیرانی ایران نسبت به قبل از انقلاب بسیار توسعه یافته و هم اکنون کشور از ناوگان بسیار خوبی برخوردار است، تصریح کرد: می توانیم با تعامل با کشورهای دوست و همسو اثرات تحریم ها را به حداقل برسانیم.

وی با تاکید بر نوسازی ناوگان حمل و نقل دریایی کشور گفت: به هر حال پوشیده نیست که حمل و نقل همواره با استهلاک همراه است و با توجه به اینکه بیش از 90 درصد تجارت جهانی از طریق دریاها صورت می گیرد، توجه به رشد و توسعه حمل و نقل دریایی بسیار مهم است.

جمالی نوبندگانی با بیان اینکه در تمام دنیا شهرهای مهم شهرهای بندری هستند، اظهار داشت: متاسفانه استعمار کاری کرد که سواحل کشور ما به خصوص سواحل مکران و خلیج فارس خالی از جمعیت باشد و ما در این مناطق کمترین تراکم جمعیتی کشور را شاهد باشیم.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: متاسفانه آنگونه که باید چه در گذشته و چه در حال حاضر در جهت توسعه سواحل گام برنداشته ایم.

وی با اشاره به اهمیت ترانزیت از نظر ایجاد اشتغال، رونق اقتصادی و سیاسی برای کشور ادامه داد: خوشبختانه برخی از بنادر کشور مانند بندر شهید رجایی، امام خمینی و چابهار در حال توسعه هستند که توسعه آنها می تواند نقش بسیار مهمی در ترانزیت کشور ایفا کند.

این نماینده مجلس خاطر نشان کرد: با توجه به فشاری که امروزه به دلیل تحریم بر کشور وارد شده کلیه ناوگان حمل و نقلی کشور احتیاج به نوسازی دارند اما متاسفانه امکانات دولت به گونه ای نیست که بتواند در همه بخش ها تاثیر گذار باشد. اما با توجه به اینکه بیشترین تجارت و ارتباطات اقتصادی کشور از طریق بخش دریایی صورت می گیرد، دولت باید تا جائیکه می تواند نقش پررنگ تری در جهت توسعه این بخش ایفا کند.

جمالی نوبندگانی با اشاره به همسایگی آبی و خاکی ایران با 15 کشور و ارتباط ایران با دریای آزاد و اقیانوس هند در خصوص نقش ایران در امنیت آب های بین المللی گفت: تاکنون ناوگان نظامی کشور بسیاری از نفتکش ها و کشتی های تجاری ایرانی و خارجی را در جهت مقابله با دزدان دریایی در آب های آزاد و منطقه باب المندب اسکورت کرده است و این امر حاکی از این است که ایران می تواند در جهت ثبات امنیتی در آن منطقه بسیار فعال عمل کنند.

به گفته وی ارتباطات راهبردی و دیپلماسی نظامی و دریایی ایران بیش از گذشته افزایش یافته است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار