۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۶

تلاطم در ایجاد تعادل تناژ بالا و تقاضا/حضور پنج خط کشتیرانی در استانداردسازی IT

تلاطم در ایجاد تعادل تناژ بالا و تقاضا/حضور پنج خط کشتیرانی در استانداردسازی IT
بازار چارتر طی سه ماهه سوم سال جاری میلادی با فرازو نشیب‌هایی همراه شد که آینده آن را تا حدی به خطر می‌اندازد و باید تعادل به دو بخش تناژ بالا و تقاضا بازگردد.
کد خبر: ۸۲۴۰۱
به گزارش گروه بین الملل و به نقل از آلفالاینر، از سویی همزمان با کم شدن فعالیت شرکت‌های کشتیرانی برتر دنیا در بخش حمل و نقل کانتینری و از سوی دیگر تمرکز بازار بر سفارش اسکرابر و تجهیز ناوگان به الزامات قانون سوخت کم سولفور ۲۰۲۰ میلادی، عدم تعادل در تناژ بالا و تقاضا در بازار کشتیرانی حاکم شده است که باید هرچه سریع‌تر با آینده نگری درخور رفع شود. در همین راستا آلفالاینر نگاهی بر تحولات کشتیرانی طی روزهای گذشته دارد که از نظرتان می‌گذرد.
مرسک رنگ باخته است
سهم ظرفیت شرکت کشتیرانی مرسک دانمارک در حمل و نقل کانتینری جهان افت ۱.۵ درصدی را طی ۱۲ ماه گذشته در کارنامه خود ثبت کرد.
شرکت مرسک به موجب حضور قدرت مندتر رقبا در صفحه کشتیرانی به دنبال اکتساب شرکت کشتیرانی هامبورگ سود آلمان در دسامبر سال جاری میلادی توانست، سهم ظرفیت خود در بازار را از ۱۶.۶ به ۱۹.۴ درصد ارتقا دهد، اما در مجموع و طی ۱۲ ماه گذشته افت ۱.۵ درصدی را در عملکرد خود ثبت کرد.
بر اساس این گزارش، ظرفیت مجموعی که اپراتوری آن بر عهده خط کشتیرانی مرسک و شرکت خواهر آن موسوم به APM-Maersk Group است طی سال جاری میلادی با افت ۲.۶ درصدی به ۴.۰۲ میلیون TEU رسید که در مقایسه با ۴.۱۱ میلیون TEU خبر از کاهش آن می‌دهد. در زمان مذکور ظرفیت جهانی کانتینر با رشد شش درصدی همراه شد و به ۲۲.۶۹ میلیون TEU رسید.
طبق گفته مدیرعامل این شرکت انتظار می‌رود، سهم ظرفیت خط کانتینری مرسک لاین طی سال آتی میلادی در روندی نزولی به حرکت خود ادامه دهد چرا که این شرکت برنامه اکتساب جدید یا سفارش شناور‌های بزرگ را در سال ۲۰۱۹ میلادی ندارد. در چنین وضعیتی، مرسک ممکن است با چالشی دیگر در دسامبر روبه رو شود چرا که عقب نشینی از سرویس خدمات رسانی اخیر خود در مسیر خاورمیانه- کرانه شرقی آمریکای جنوبی می‌تواند آغازگر تکانی شدید در این تجارت باشد.
رگولاتور‌های چینی این شرکت را از همکاری مستقیم با شرکت‌های کشتیرانی فرانسه، آلمان، سوئیس و ژاپن در مسیر تجاری مذکور به مدت پنج سال از زمان اکتساب هامبورگ سود منع کرده اند که در دسامبر ۲۰۲۰ میلادی برداشته خواهد شد.
در همین راستا، شرکت کشتیرانی کاسکو چین بزرگترین برنده رقابت طی ۱۲ ماه گذشته بوده است به گونه‌ای که توانسته ظرفیت تجمیعی را از رشد ۱۱.۶ درصدی به ۱۲.۴ درصد برساند.
 
۱۰ خط برتر: تغییر در سهم ظرفیت از نوامبر ۲۰۱۷ تا نوامبر ۲۰۱۸ میلادی
تلاطم در ایجاد تعادل تناژ بالا و تقاضا
از سوی دیگر کشتیرانی مرسک طی سه ماه سوم سال جاری میلادی از افزایش درآمد در خطوط برتر حمل و نقل کانتینری و EBITDA (درآمد قبل از بهره، مالیات و استهلاک) خبر داده است که به دنبال افزایش در عملیات پس از اکتساب هامبورگ سود از دسامبر ۲۰۱۷ میلادی تاکنون ثبت شده است. 
حجم درآمد کلی برای بخش Ocean کشتیرانی مرسک به ۷.۳۲۱ میلیون دلار رسید که رشد قابل توجه ۳۲ درصدی آن را نشان می‌دهد. درآمد پیش از بهره، مالیات و استهلاک نیز در مدت زمان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته میلادی از ۸۰۰ به ۹۲۵ میلیون دلار رسید که خبر از افزایش ۱۶ درصدی آن می‌دهد.
اما، هزینه‌های حاشیه‌ای EBIDTA از ۱۴.۴ به ۱۲.۶ درصد افت پیدا کرد که علت آن در افزایش هزینه‌های سوخت و کاهش حجم جابه جایی پایین‌تر از حد انتظار نهفته است.
 
نتایج مالی Ocean مرسک بر حسب سه ماه: ۲۰۱۷-۱۸ میلادی
تلاطم در ایجاد تعادل تناژ بالا و تقاضا
حجم کلی جابه جایی کانتینری در سه ماهه سوم سال جاری میلادی به ۶.۶۷ میلیون TEU که اگرچه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۲۶.۷ درصدی را نشان می‌دهد، در مقایسه با سه ماهه دوم ۲۰۱۸ به موجب افت حجم کانتینری در اروپا و آمریکای لاتین، کاهش ۱.۹ درصدی را در کارنامه خود ثبت کرد. افزون بر آن عدم موفقیت در جذب سرمایه در منطقه ترنس پاسفیک موجب شد تا تجارت آنجا تحت فشار سنگین باشد. 
میانگین نرخ حمل و نقل کانتینری در مقایسه سال به سال و فصل به فصل به ترتیب رشد ۵.۵ و ۴.۸ درصدی را پشت سر گذاشت و به ۹۶۵ دلار در ازای هر TEU رسید. اما، هزینه‌های سوخت افزایش ۴۷ و ۱۳ درصدی را به ترتیب در مقایسه سال به سال و فصل به فصل تجربه کرد و منجر به کاهش حاشیه‌های عملیاتی برای خط کشتیرانی مرسک شد.
 
مرسک در جمع منتخبان اسکرابر
مرسک تایید کرد: در سه ماهه سوم سال جاری میلادی متعهد به صرف هزینه ۸۰ میلیون دلاری برای نصب اسکرابر‌ها و اصلاح و بهبود بخشی از ناوگان خود شده است.
این شرکت تعداد دقیق شناور‌هایی را که قرار است سیستم سوخت آن‌ها توسعه یابند، اعلام نکرده اما آلفالاینر تخمین ۱۰ تا ۲۰ فروندی شناور‌ها را بر اساس هزینه‌های موجود برای هر شناور که بین چهار تا هشت میلیون دلار برآورد می‌شود، درنظر گرفته است.

حضور پنج خط کشتیرانی در استانداردسازی IT
شرکت‌های کشتیرانی مرسک دانمارک، CMA CGM فرانسه، هاپاگ لوید آلمان، MSC سوئیس و ONE ژاپن در حال مذاکره برای ایجاد استاندارد‌های تکنولوژی اطلاعات هستند که برای تمامی سهامداران و در بعدی وسیع‌تر برای صنعت حمل و نقل کانتینری رایگان باشد.
پنج خط کشتیرانی مذکور تصمیم دارند تا یک اتحادیه جدید حمل و نقل کانتینری راه اندازی کنند تا مسیر را برای دیجیتالی سازی و استانداردسازی در صنعت هموار کنند. این اتحادیه یک سازمان غیردولتی است تا بتواند در ارائه خدمات به شناور‌ها برای سودرسانی به صنعت کشتیرانی گام بردارد. این اتحادیه جدید که تاکنون نامی بر آن نهاده نشده، قصد توسعه و اپراتوری پلت فرم دیجیتالی را ندارد بلکه هدف آن تضمین ایجاد عملیات درون شبکه‌ای با تکیه بر استانداردهاست. در این اتحادیه مسائل عملیاتی و بازرگانی جایی ندارد تا بتواند الزامات ضروری رگولاتورها( هماهنگ کنند ها) را برآورده سازد.
تنها پنج شرکت سرمایه گذار مذکور که سهم ۵۸ درصدی ظرفیت کانتینری جهان را مدیریت می‌کنند در این اتحادیه حضور دارند و شرکت‌های کاسکو، اورگرین، یانگ مینگ، PIL و هیوندایی در میان آن‌ها دیده نمی‌شوند. بر اساس بیانیه‌ای که در ۱۵ نوامبر سال ۲۰۱۵ میلادی از سوی پنج خط کشتیرانی اعلام شده بود، از تمامی شناور‌ها برای ملحق شدن به اتحادیه دعوت به عمل خواهد آمد و در اوایل سال ۲۰۱۹ میلادی تاسیس می‌شود چراکه منتظر تایید رگولاتورهاست.
 
ظرفیت اپراتوری شده بر حسب میلیون TEU (تا نوامبر ۲۰۱۸ میلادی)
تلاطم در ایجاد تعادل تناژ بالا و تقاضا
 
سایه مستمر زیان بر سر کشتیرانی هیوندایی
شرکت کشتیرانی مرچنت هیوندایی کره جنوبی برای ۱۶ امین ماه متوالی از زیان در بخش تجارت کانتینری خود در سه ماهه سوم سال جاری میلادی خبر داد. میزان زیان این شرکت در مدت زمان مذکور به ۱۱۰ میلیارد وون رسید.
نتایج مالی تجارت کانتینری HMM بر حسب فصل: ۲۰۱۷-۱۸
تلاطم در ایجاد تعادل تناژ بالا و تقاضا
شرکت کشتیرانی HMM توانست در سه ماهه سوم و پیش از نزدیک شدن به پایان سال جاری میلادی نظارتی دقیق بر میزان حجم جابه جایی کانتینری و تعیین نرخ حمل و نقل داشته باشد چرا که همچنان از هزینه‌های سنگین عملیاتی رنج می‌برد و ظرفیت آن از ۷۹.۳ درصد در سه ماهه دوم به ۷۹ درصد در سه ماهه سوم ۲۰۱۸ میلادی رسیده است.
 
جابه جایی HMM و میانگین درآمد بر حسب فصل: ۲۰۰۸-۲۰۱۸ میلادی
تلاطم در ایجاد تعادل تناژ بالا و تقاضا
تقاضا به نفع تناژ بالا 
میزان فعالیت طی هفته گذشته برخلاف وضعیت متفاوت و متغیر بین انواع شناور‌ها در بازار چارتر پایدار بود و تمرکز تقاضا بر شناور‌هایی با سایز بزرگ (۵.۵۰۰ TEU و بالاتر) بود و چالش برای شناور‌هایی با ظرفیت کمتر از سه هزار TEU موج میزد.
نرخ‌های چارتر در سراسر جهان یا در روندی صعودی روبه جلو حرکت می‌کرد یا برای شناور‌های بزرگتر ثابت مانده بود. این درحالی بود که نرخ برای شناور‌هایی با سایز کوچکتر در سراشیبی نزولی قرار گرفت که به طور مستمر از تناژ فوری در دسترس به ویژه برای ۱.۵۰۰ و ۱.۹۰۰ TEU رنج می‌برند.
در دیگر سوی سکه، اجاره کنندگان اوقات نسبتا خوشی را سپری می‌کنند به گونه‌ای که برخی خطوط حمل از بهبود در نتایج مالی طی سه ماهه سوم ۲۰۱۸ میلادی خبر داده اند. افزون بر آن، کاهش قیمت نفت و روند پایدار تجارت قوی بین آسیا و آمریکا می‌تواند مهیا کننده شرایط مثبت و خوشایندتری باشد. با این حال، برای حفظ این پیش بینی و انتظار حاکم بر بازار به تقاضای بیشتری برای جذب تناژ مازاد و افزایش نرخ‌های چارتر با هدف ایجاد رقابت نیاز وجود دارد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار