۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۸

عزم جدی اتحادیه اروپا برای همکاری با ایران

عزم جدی اتحادیه اروپا برای همکاری با ایران
مدیرکل لجستیکی و حمل و نقل چند وجهی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: حضور هیئت چهارده نفره اتحادیه اروپا در سمینار مشترک آموزشی لجستیک و زنجیره حمل و نقل، نشانی روشن از عزم جدی طرف اروپایی برای ادامه مراودات اقتصادی با ایران بود.
کد خبر: ۸۲۳۹۴

خسرو سرایی در گفتگو با خبرنگار مانا با بیان اینکه همکاری در بخش دریایی و بندری با اتحادیه اروپا در پسابرجام شدت گرفت، تصریح کرد: در این مدت در مجموع 4 دور مذاکره مشترک با این اتحادیه انجام شد که طی آن تفاهمنامه هایی به امضا طرفین رسید.
به گفته وی سمینار مشترک آموزش لجستیک با اتحادیه اروپا که در دهه پایانی آبانماه در تهران برگزار شد نتیجه یکی از همین تفاهمنامه ها بود.
مدیر کل لجستیکی و حمل و نقل چندوجهی سازمان بنادر دور تازه تحریم های یکجانبه آمریکا بر علیه ایران را به عنوان چالش پیش روی ادامه روابط بندری و دریایی با اتحادیه اروپا دانست، اما خاطر نشان کرد: مهمترین نکته ای که در سمینار اخیر می تواند به عنوان نمادی روشن از عزم اروپایی ها برای عدم همراهی با تحریم های آمریکایی در نظر گرفته شود زمان برگزاری این سمینار مشترک بود.
سرایی در این باره افزود: دو تاریخ مختلف برای برگزاری این همایش در نظر گرفته شده بود که یکی پیش از چهار نوامبر و زمان اجرای تحریم ها بود و بعدی پس از آن، که طرف اروپایی با برگزاری سمینار در تاریخ پس از اجرای تحریم ها موافقت کرد.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه هر چند نمی توان انتظار داشت ارتباطات حاکمیتی و دولتی شرکت های بزرگ اروپایی را به عدم تبعیت از تحریم های آمریکا مجاب کند، گفت: شرکت های بزرگ اروپایی عمدتا با آمریکای ها شراکت دارند و از کار کردن در شرایط تحریمی با ایران دوری می کنند.
وی منافع ادامه ارتباطات در زمینه بندری و دریایی با اتحادیه اروپا را در ترغیب اشخاص حقیقی و حقوقی اروپایی دانست که شراکتی با آمریکایی ها ندارند.
سرایی در این باره بیان داشت: شرکت های بسیاری در اروپا هستند که با مشاهده حمایت های اتحادیه اروپا و روابط خوبی که بین این اتحادیه و کشور ما وجود دارد برای آغاز و یا توسعه همکاری های اقتصادی پیش قدم می شوند.
وی اما با تاکید بر اینکه ما دست نیاز به سوی هیچکس دراز نکرده ایم، خاطر نشان کرد: ایران دارای پتانسیل های قابل توجهی در حوزه بندری و دریایی است بنابراین آنچه که سازمان بنادر و دریانوردی به دنبال آن است، همکاری های مشترک با طرف های بین المللی من جمله اتحادیه اروپاست.
مدیرکل لجستیکی سازمان بنادر یکی دیگر از دستاوردهای سمینار مشترک آموزشی با اتحادیه اروپا را اثبات دوباره توانمندی های جوانان ایرانی در عرصه دریایی و بندری اعلام کرد و در این باره گفت: در این سمینار دریافتیم که با همت نیروی انسانی جوان و مجرب در حوزهای مدیریت الکترونیک و یکپارچه بندری، دیجیتالی سازی و... فاصله زیادی با سطح اول دنیا نداریم.
سرایی در این باره افزود: این قرابت در حوزه دیجیتال زمینه ای بسیار مناسب برای توسعه همکاری های آتی با اتحادیه اروپا خواهد بود.
وی در پایان خاطر نشان کرد: ایران و اتحادیه اروپا در حوزه بندر و دریا پتانسیل های بالایی در جهت همکاری دارند که امیدوارم در آینده نزدیک شاهد توسعه این همکاری ها باشیم.

ارسال نظرات
آخرین اخبار