۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۵
معاون امور بندری سازمان بنادر:

تردد در بنادر کشور علیرغم تحریم آمریکا عادی است

تردد در بنادر کشور علیرغم تحریم آمریکا عادی است
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: علیرغم تحریم های یکجانبه آمریکا تردد در بنادر کشور به شکل عادی در جریان است.
کد خبر: ۸۲۳۸۳
محمد علی حسن زاده در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به ارائه بسته های تشویقی و حمایتی به فعالان بندری و کشتیرانی ها، اظهار داشت: خوشبختانه این بسته ها با استقبال روبرو شده و هم اکنون علیرغم تحریم های یکجانبه و ظالمانه آمریکا تردد در بنادر کشور و فعالیتها به شکل عادی در جریان است.
وی در پاسخ به این پرسش که برآورد سازمان بنادر در بلند مدت از کارکرد بسته های تشویقی و حمایتی مانند زمان کوتاه فعلی چگونه است و آیا این بسته ها در آینده نیز در برابر تحریم ها موثر خواهند بود، تصریح کرد: قطعا کارکرد بسته ها همچنان و در بلند مدت نیز مثبت خواهد بود اما در هر حال با توجه به ممنوعیت واردات 1400 قلم کالا از سوی دولت انتظار داریم که در میان مدت ورودی به بنادر کشور مقداری با کاهش روبرو شود که البته این نتیجه سیاست دولت است و ارتباطی با تحریم ندارد.
حسن زاده تاکید کرد: اینکه تصور بشود، تحریم حمل و نقل کشور من جمله فعالیت بنادر را با مشکل روبرو می کند یا باری در مبدا یا مقصد بر زمین می ماند تصور نابجایی است.
معاون امور بندری سازمان بنادر در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مستثنی شدن بندر چابهار از تحریم های یکجانبه آمریکا به چه معناست و چه تاثیری بر روند فعالیت این بندر دارد، بیان داشت: ما برای ادامه فعالیت یا اجرای طرح های توسعه ای در بنادر کشور از هیچ کشوری اجازه نگرفته و نمی گیریم بنابراین اعمال یا عدم اعمال تحریم تاثیر مهمی در فعالیت بنادر کشور از جمله بندر چابهار ندارد.
وی در این باره افزود: به نظر می رسد مستثنی شدن بندر چابهار نیز تصمیمی بوده که برای کمک به توسعه افغانستان با کمک هند اتخاذ شده تا مانعی برای ارتباط اقتصادی این دو کشور در چابهار وجود نداشته باشد.
به گفته حسن زاده این مسئله ارتباط مستقیمی با فعالیت بندر چابهار ندارد و طرح های توسعه این بندر کمافی السابق و طبق برنامه های تعیین شده ادامه خواهد یافت.
عضو هیئت عامل سازمان بنادر در ارتباط با انتقال بیست درصد از حجم تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی کشور به بندر چابهار نیز خاطر نشان کرد: طبق مطالعات صورت گرفته مشخص شد به واسطه قرارگرفتن حدود 20 درصد از مرغداری ها و دامداری ها در شرق کشور همین میزان کالای اساسی نیز در این مناطق مصرف می شود بنابراین تصمیم بر این شد که این حجم 20 درصدی از کالاهای اساسی در بندر چابهار تخلیه و بارگیری شود.
وی با تاکید بر اینکه با این اقدام هزینه زمان و هزینه حمل این کالاها کاهش خواهد یافت، تصریح کرد: قبلا این حجم در بندر امام خمینی(ره) تخلیه و بارگیری می شد که با انتقال آن به بندر چابهار با رویکرد لجستیک ملی انتظار داریم، شاهد کاهش مصرف سوخت و ترافیک و استهلاک جاده ها و در نتیجه کاهش قیمت تمام شده کالا باشیم.
حسن زاده در ادامه به آغاز روند اجرای فاز دوم بندر شهید بهشتی چابهارنیز اشاره ای داشت و در این باره گفت: برای اجرای این فاز به دنبال جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی هستیم.
معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی در پایان اظهارات خود به خبر ممنوعیت ورود و خروج کالای ایرانی از بنادر امارات متحده عربی اشاره کرد و با تکذیب دوباره این خبر، تصریح کرد: متاسفانه یکی از ترخیص کاران در بندر جبل علی امارات با توجه به مشکلات اسنادی که داشته با ممنوعیت روبرو شده که برخی آن را به ممنوعیت ورود و خروج کالا به ایران به واسطه تحریم تعبیر کرده اند که کاملا اشتباه است و تکذیب می شود.
وی افزود: خوشبختانه در حال حاضر مبادلات کالا مانند گذشته با بنادر امارات و دیگر بنادر منطقه به شکل معمول در حال انجام است.      
ارسال نظرات
آخرین اخبار