۲۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۵

بلندترین برج کنترل دریایی کشور در بندر چابهار احداث می شود

بلندترین برج کنترل دریایی کشور در بندر چابهار احداث می شود
معاون فنی و مهندسی اداره کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان گفت: فرآیند ساخت بلندترین برج کنترل دریایی و ساختمان مرجع دریایی کشور آغاز می‌شود.
کد خبر: ۸۲۳۷۶
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، عباس آذرپیکان درباره احداث بلندترین برج کنترل دریایی در دروازه ملل، افزود: عملیات ساخت پروژه بلندترین برج کنترل ترافیک دریایی و ساختمان مرجع دریایی به عنوان چشمان همیشه بیدار بندر چابهار به‌زودی آغاز می‌ شود.
وی با اشاره به کارآمدی حمل و نقل دریایی به‌عنوان یکی از باصرفه‌ترین و ایمن‌ترین روش‌های حمل و نقل به عنوان مزیت رقابتی برای کشور‌های ساحلی افزود: کشور‌های مختلف به منظور بهره‌مندی از این ظرفیت، سرمایه‌گذاری‌های کلانی را در کنار تجهیزات استراتژیک بندری که می‌تواند نقش موثری در قدرت مانور یک بندر تجاری در کلاس جهانی و افزایش ایمنی تردد شناور‌ها و ناوبری ایفاد نماید؛ در حوزه دریا و افزایش سهم تجارت دریایی انجام داده‌اند.
آذر پیکان تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین الزامات این امر، ایجاد شرایط ناوبری ایمن در حوضچه و کانال بندر بوده که در این راستا اداره کل بنادر و دریانوردی استان بر آن است تا ساختمان برج کنترل دریایی با ارتفاع بیش از ۷۰ متر از سطح دریا احداث کند که در نوع خود بلندترین برج کنترل دریایی کشور و منطقه است.
معاون فنی و مهندسی اداره کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان گفت: سایت انتخاب شده و برج طراحی شده پس از احداث، دید کاملی به محوطه‌های بندری بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری، مسیر آبراه، دهانه موج شکن، لنگرگاه، فعالیت ادوات و تجهیزات بندری و ... خواهد داشت و در آن فاکتور‌های ایمنی، پدافند غیر عامل و کاهش هزینه‌ها مورد ارزیابی قرار گرفته است.
وی اذعان داشت: این برج به دلیل پتانسیل مکانی و قرارگیری بر روی زمین مرتفع، بلندترین سازه کنترل ترافیک دریایی در کل بنادر کشور خواهد بود و به دلیل اهمیت استراتژیک بندر چابهار و پیچیدگی عملکردی می‌تواند به‌عنوان نماد شهر بندری چابهار، جایگاه و جلوه ویژه‌ای را ایجاد کند.
وی در ادامه اظهار داشت: این سازه یک سازه دریایی خاص بوده و ایده طرح آن برگرفته از گرافیک برخورد امواج به صخره‌ها و سواحل دریای مکران است. سقف‌های کاذب آن ترکیبی از صفحات پیش ساخته گچی، الیاف معدنی آکوستیک و MDF است و به گونه‌ای طراحی شده که حس زیباشناختی انسان را ترغیب می کند.
آذرپیکان اذعان داشت: برج کنترل ترافیک بندر چابهار همگام و همسو با مباحث مقررات ملی ساختمان ایران و پدافند غیرعامل طراحی شده است و نکته حائز اهمیت آنکه با احداث این برج نه تنها ضریب ایمنی دریایی بندر چابهار افزایش خواهد یافت بلکه به دلیل طراحی منحصر به فرد به عنوان یک نماد گردشگری دریایی به شهر بندری چابهار جلوه ویژه خواهد بخشید.
ارسال نظرات
آخرین اخبار