۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۱
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی:

ناوگان دریایی ایران جزو 20 کشور مطرح دنیاست

ناوگان دریایی ایران جزو 20 کشور مطرح دنیاست
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: جمهوری اسلامی ایران 1.1 درصد ناوگان دریایی جهانی تحت پرچم را در اختیار دارد و در این بخش جزو 20 کشور مطرح دنیا است.
کد خبر: ۸۲۳۳۲
به گزارش خبرنگار مانا محمد راستاد در سمینار آموزشی لجستیک و زنجیره حمل‌ونقل که با همکاری اداره کل حمل‌ونقل اتحادیه اروپا در محل سازمان بنادر و دریانوردی در حال برگزاری است، افزود: ایران با دارا بودن 5800 کیلومتر مرز دریایی هم‌اکنون دارای 230 میلیون تن ظرفیت در بنادر شمالی و جنوبی است.
وی با اشاره به توسعه فعالیت‌های کانتینری در بنادر ایران اظهار داشت: توسعه این فعالیت‌ها در دستور کار جدی قرار گرفته و در روز‌های آینده شاهد نصب 12 جرثقیل بزرگ دریایی با 104 میلیون دلار سرمایه‌گذاری در بندر شهیدرجایی خواهیم بود.
وی همچنین با اشاره به نصب 15 دستگاه RTG در ترمینال شماره 3 بندر شهیدرجایی افزود: به این ترتیب ظرفیت تخلیه و بارگیری کانتینری این بندر سالیانه از سه میلیون کانتینر به هشت میلیون کانتینر افزایش می‌یابد.
راستاد با بیان اینکه رشد تجارت دریایی چشم‌انداز خوبی در آینده دارد، گفت: تلاش خواهیم کرد تجارت دریایی بازار جذابی برای اتحادیه اروپا باشد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ایران در مسیر مهم کریدور‌های منطقه‌ای قرار دارد، گفت: اخیراً موافقت‌نامه‌ای نیز برای توسعه ترانزیت بین ایران، هند و افغانستان منعقد شده و بندر چابهار در جنوب شرقی ایران می‌تواند به کانون اصلی این موافقت‌نامه تبدیل شود.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران حلقه مهمی در منطقه اقیانوس هند است و اولین اجلاس شورای هماهنگی موافقت‌نامه چابهار ماه گذشته در تهران برگزار شد و این موافقت‌نامه می‌تواند به توسعه بندر چابهار و ترانزیت بین ایران، هند و افغانستان کمک بسیار بزرگی باشد.
راستاد تصریح کرد: به زودی شاهد حضور اپراتور هندی در بندر چابهار خواهیم بود که با 85 میلیون دلار سرمایه‌گذاری به صورت BOT و به مدت 10 سال در کنار بخش خصوصی در این بندر فعال خواهد بود.
وی با بیان اینکه برای تبدیل بنادر ایران به بنادر نسل سوم، توسعه اراضی پسکرانه بنادر در دستور کار است اظهار داشت: به این ترتیب با این فعالیت‌ها، ارزش‌افزوده بیشتری در پسکرانه‌ها شاهد خواهیم بود و این امر ارزش‌افزوده در زنجیره لجستیک بنادر را به دنبال خواهد داشت.
وی گفت: به همین منظور مقرر شده 2400 هکتار زمین در بندر شهیدرجایی به پسکرانه‌ها اضافه شود. همچنین در بندر چابهار 400 هکتار دیگر به پسکرانه افزوده خواهد شد و در بندر امام هم‌اکنون 11000 هکتار اراضی پسکرانه برای توسعه حمل‌ونقل دریایی ایران اختصاص یافته است.
راستاد در خصوص ظرفیت بنادر ایران در شمال کشور نیز گفت: ظرفیت بنادر ایران در شمال هم‌اکنون سالیانه 30 میلیون تن است و امیدواریم با همکاری کشور‌های حاشیه خزر شاهد توسعه فعالیت‌های کانتینری بیشتری در این بنادر باشیم.
ارسال نظرات
آخرین اخبار