۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۵

افت نرخ چارتر، عامل اختلال در بازار کشتیرانی

افت نرخ چارتر، عامل اختلال در بازار کشتیرانی
نرح چارتر در تمامی بخش های کشتیرانی به ویژه در بخش حمل و نقل فله خشک با افت شدید همراه شد و احتمال دارد این روند طی هفته های آتی ادامه داشته باشد.
کد خبر: ۸۲۳۱۹
به گزارش گروه بین الملل مانا، گزارش هفتگی کشتیرانی منتشر شده از سوی بانچروکاستا خبر از افت شدید نرخ چارتر در بازارهای کشتیرانی و اخلال مستمر می دهد که جنگ تجارت بین دو قدرت برتر اقتصادی دنیا یکی از مهمترین علل آن است.
بر اساس این گزارش، از زمانی که تعرفه ۲۵ درصدی چین بر محصولات آمریکا به ویژه سویا در تاریخ ۶ جولای سال جاری میلادی اعمال شد، قیمت صادرات سویا افت شدیدی را در کارنامه خود و آمار ماهانه وزارت کشاورزی آمریکا موسوم به USDA ثبت کرد به گونه‌ای که در سپتامبر، دانه‌های آمریکا با قیمتی بسیار ارزان برابر با ۹۰ دلار در ازای هر میلیون تن و در مقایسه با تامین کنندگان برزیلی فروخته شد. اما با وجود ارزان شدن قیمت سویا آمریکا، حمل و نقل آن به چین به موجب ناپایداری وعدم اطمینان در خصوص تنش‌های سیاسی بین دو کشور ممکن است متوقف شود که به دنبال آن تعرفه‌ها و محدودیت‌های سنگین تری از سوی مقامات بندری بر کالا‌های آمریکایی اعمال خواهد شد. افزون بر آن، بالا رفتن ارزش دلار آمریکا طی ۱۶ ماه گذشته و ثبت رکورد آن در میان پول‌های رایج کلیدی می‌تواند فروش محصولات کشاورزی این کشور را از به واردکنندگان با جذابیت کمتری همراه سازد.
هفته‌های اکتبر و نوامبر معمولا دوره اوج برای خریداران چینی به حساب می‌آید تا خرید‌های فله‌ای سویای خود از آمریکا را به طور سالانه انجام دهند. اما بر اساس آمار هفتگی USDA حجم جابه جایی سویا به چین در سال بازرگانی ۲۰۱۸/۱۹ میلادی به ۰.۹۶ میلیون تن در تاریخ ۲۵ اکتبر رسید که در مقایسه با ۱۶ میلیون تن در مدت مشابه سال گذشته خبر از افت شدید آن می‌دهد. 
صادرات هفتگی نیز بیانگر آن است که میزان صادرات سویای آمریکا به چین افت ۵۸ درصدی را تجربه کرده و از ژانویه تا ۲۵ اکتبر سال جاری میلادی تنها به ۸.۴ میلیون تن رسیده است. در نتیجه، در حال حاضر چین تنها ۲۳ درصد از صادرات سویا از ژانویه را به خود اختصاص داده است که در مقایسه با ۵۳ درصد در مدت مشابه سال گذشه افت شدید آن مشهود است. رویترز نیز در این راستا اعلام کرد که میزان جابه جایی واردات سویا به چین در سپتامبر سال جاری تنها ۱۳۲.۲۴۸ تن بوده که در مقایسه با ۹۳۷ هزار تن سال گذشته بسیار ناچیز است.
در همین حین، برزیل که بزرگترین صادرکننده سویای جهان است رشد ۱۵.۳ درصدی را در میزان صادرات ۹ ماه سال جاری میلادی به چین تجربه کرد و به ۵۵.۱ میلیون تن رسید. چین نیز ۸۰ درصد از حجم کلی صادرات این کشور را به خود اختصاص داد که در مقایسه با سال گذشته میلادی رشد ۷۸ درصدی داشته است. داده‌های چین همچنین نشان می‌دهد که واردات برزیل ۲۸ درصد در سپتامبر سال جاری و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد داشته و به ۷.۵۹ میلیون تن رسیده است.
با این حال و همزمان با کم آمدن ذخایر سویای برزیل در فصول سرد و تند شدن تنش‌های تجاری بین آمریکا و چین، انتظار می‌رود میزان واردات چین افت شدیدی را در سه ماهه پایانی سال جاری میلادی تجربه کند. 
صادرات سویا آمریکا بر اساس مقصد
افت نرخ چاتر، عامل اختلال در بازار کشتیرانی/ فوری
صادرات سویای برزیل بر اساس مقصد
افت نرخ چاتر، عامل اختلال در بازار کشتیرانی/ فوری
قیمت صادرات سویا- ۳۶ ماه اخیر
افت نرخ چاتر، عامل اختلال در بازار کشتیرانی/ فوری
واردات ماهانه سویا چین- فصلی
افت نرخ چاتر، عامل اختلال در بازار کشتیرانی/ فوری
چارترینگ فله خشک
بازار کیپ سایز
نرخ حمل و نقل در بازار شناور‌های کیپ سایز هفته‌ای سرد را در تمامی حوزه‌های فعالیت پشت سر گذاشت به گونه‌ای که سطح نرخ حمل و نقل در مسیر استاندارد از استرالیای غربی به چین در اواسط نوامبر از ۸.۸۵ در ازای هر میلیون تن به ۸.۴۰ دلار افت کرد و نرخ چارتر زمانی بین ۱۹ تا ۱۹.۵۰۰ هزار دلار ثابت ماند. افزون بر آن، میزان فعالیت این شناور‌ها خارج از برزیل که از مبدا Tubarao به روتردام در حرکت بودند به ۲۰ هزار دلار رسید و روندی کند را در پیش گرفت این درحالیست که شناور‌هایی که در نیمه دوم نوامبر بار خود را در این بندر تخلیه می‌کردند نرخ ۲۱ تا ۲۱.۲۵۰ هزار دلار را در ازای هر میلیون تن تجربه کردند.
بازار پاناماکس
بازار شناور‌های پاناماکس هفته‌ای فعال با شاخص‌هایی مناسب را در تمامی مناطق به پایان رساند اگرچه روند رشد آن کند بود. حوزه پاسفیک میزان فعالیت خود را در بخش شمالی در مقایسه با جنوبی آرام آغاز کرد و روندی مثبت را در پیش گرفت، اما در پایان هفته تغییری در بازار اتفاق افتاد که نرخ حمل و نقل در ازای هر روز را به ۱۴.۷۵۰ هزار دلار برای شناور‌های کامسارماکس در شمال چین برای یک سفر دو مسیره در حوزه خارج از پاسفیک رساند.
علی رغم وجود بار زیاد در آتلانتیک، مازاد تناژ در بخش شمالی نتوانست عاملی برای بهبود نرخ حمل و نقل باشد.
آمریکای جنوبی نیز توانست با نرخ‌های بدون تغییر تا پایان هفته پر انرژی به فعالیت خود ادامه دهد و نرخ شناور‌های کامسارماکس به ۱۶.۵۰۰ هزار دلار در ازای روز رسید. 
بازار سوپراماکس و هندی سایز
بازار شناور‌های هندی در آتلانتیک به آمریکای جنوبی روندی پایدار را با افت فعالیت در پیش گرفت و نرخ چارتر برای شناور‌ها از مسیر خلیج آمریکا به اروپا/ مدیترانه به ۱۷ تا ۱۸ هزار دلار در روز رسید. انتظار می‌رود طی هفته‌های آتی افت ارزش دلار نرخ‌ها را با کاهش همراه سازد. در این میان، شناور‌ها سوپرا نیز در سراشیبی قرار گرفتند و نرخ چارتر شناور‌های سوپرا و اولترا به ترتیب به ۱۸ تا ۱۹ و ۲۰ تا ۲۰.۵۰۰ هزار دلار در روز در مسیر تجاری اروپا/ مدیترانه رسید. بازار شناور‌های هندی تجربه مثبتی از نرخ حمل و نقل نخواهند داشت و قیمت یک شناور فله بر با ظرفیت ۳۸ هزار DWT به ۱۷.۵۰۰ هزار دلار در روز برای هر سفر به اورپا/ مدیترانه و ۱۹ هزار دلار برای سفربه خاور شرق می‌رسد.
بازار اروپا نیز هفته‌ای آرام را بدون شاخص مشخصی پشت سر گذاشت به گونه‌ای که ضعیف‌ترین حالت ممکن در بازار مدیترانه و دریای بالتیک با پایین‌ترین میزان فعالیت ثبت شد و تعطیلات اروپا بر وخامت این اوضاع افزود. 
افزون بر آن بازار تجارت هند به آفریقای جنوبی نیز هفته‌ای آرام داشت و جابه جایی بار در مسیر تجاری MEG/ECI با شنلور سوپرا شاهد نرخ ۱۷ هزار دلار در روز بود. انتظار می‌رود بازار طی هفته‌های آتی نیز در مسیری نزولی به حرکت خود ادامه دهد.
نرخ چارتر برای شناور‌های سوپرا و اولترا در خاورمیانه به پاسفیک به موجب وجود نقدینگی کم در بازار روندی کاهشی داشت و در مسیر‌های تجاری بین خاورمیانه وشمال آن با افت ۱.۵۰۰ هزار دلاری در روز همراه شده است. افزون بر آن، در مسیر ترانس پاسفیک نرخ‌های ۵۰۰ تا یک هزار دلار کاهش یافته است. با این حال، بهبود فعالیت در تجارت Indo/China اعلام شده و نرخ چارتر برای یک شناور با ظرفیت ۵۵.۶۰۰ DWT در روز به ۱۰.۵۰۰ هزار دلار رسیده است. 
بازار تانکر نفت خام
طی نیمه نخست هفته، میزان تقاضا برای شناور‌های VLCC در خلیج خاورمیانه با قدرت بالایی ادامه داشت و انگیزه افزایش نرخ را تا ۱۰۰WS برای مالکان و مقاصد شرقی فراهم آورد. روند به طور ناگهانی با سرعتی کند تغییر یافت و با نزدیک شدن به پایان هفته به ۹۰ WS رسید و مسیر‌های غربی شاهد WS ۴۰ بودند.
افزون بر آن، بازار آفریقای غربی نشانه‌هایی از ضعف را در روز‌های پایانی هفته نشان داد و نرخ جهانی آن به ۹۵ WS رسید. بازار شناور‌های سوئزماکس نیز در این میان هفته‌ای مثبت را به مقصد آفریقای غربی پشت سر گذاشت چرا که حجم بار و میزان تقاضا از خاورمیانه در روندی صعودی قرار گرفته بود.
از سوی دیگر و برخلاف آغازی کند، بازار شناور‌های افراماکس در مدیترانه برای سفر‌های Cross-Med به تعادل و ۱۸۰ WS رسید. وضعیت نامساعد جوی و تنگه‌های ترکیه همچنان نقشی کلیدی در یاری رساندن به مالکان برای پیشگیری از فرسایش نرخ‌های چارتری دارند.
بازار تانکر محمولات نفتی
مالکان شناور‌های LR۲ در سفر خاورمیانه/ ژاپن توانستند با جابه جایی ۷۵ هزار MT افزایش نرخ را در ۱۲۰ WS تجربه کنند و در مجموع یک میلیون و ۸۵۰ هزار دلار برای سفر‌های خاورمیانه به اروپا پرداخت کردند. روند مثبت همچنین برای شناور‌های LR۱ در مسیر‌های شرقی ادامه داشت و از ۱۲۵ WS به ۱۳۰ WS رسید. افزون بر آن، هر دو شناور LR۱ و LR۲
در غرب سوئز به ناچار برای مدتی کوتاه افت در نرخ چارتر را تجربه کدند و به ترتیب میزان فعالیت آن‌ها با ۱.۶۵ و ۱.۹۲۵ میلیون دلار در هفته بسته شد.
بازار شناور‌های MR نیز در مسیر Cross/ Med و دریای بالتیک/ مدیترانه به ترتیب به ۱۶۰/۱۶۵ WS و ۱۶۵/۱۷۰ WS رسید. 
بازار کانتینربر
افت فعالیت چارترینگ در بازار کانتینری نیز به موجب حضور شرکت کنندگان بسیار وضعیت را در روندی متغیر قرار داد. این درحالی است که نرخ‌های ترانس پاسفیک علی رغم وجود تنش‌های سیاسی مکرر بین دو قدرت برتر اقتصادی جهان در مقایسه با سال گذشته تقریبا دو برابر شد. از سوی دیگر نشانه‌هایی در بازار مبنی بر تصمیم خطوط کشتیرانی وجود دارد که خبر از مدیریت آن‌ها برای تعیین نرخ فوری با هدف جلوگیری از زیان سنگین در خدمات رسانی مسیر‌های تجاری آسیا- اروپا می‌دهد تا بتوانند با آرامش خاطر بیشتری برای ثبت قرارداد‌ها با حمل کنندگان و مالکان وارد مذاکره شوند.
بازار ساخت شناور جدید
سفارش شاخت شناور‌ها در هفته گذشته به اغما رفت. در بخش فله خشک، تنها یک قرارداد سفارش ساخت شناور کامسارماکس به ظرفیت ۸۲ هزار DWT برای تحویل در اوایل ۲۰۲۰ میلادی به ارزش ۳۴ میلیون دلار ثبت شد. 
در بخش تانکر، هانتر گروپ دو فروند شناور VLCC را به یارد کشتی سازی DSME کره جنوبی برای تحویل در جولای ۲۰۲۰ میلادی سفارش دادند و تعداد آن‌ها را در مجموع به هشت فروند رساندند. 
شرکت اورگرین تایوان نیز یارد Jiangnan را برای ساخت هشت فروند شناور کانتینربر با ظرفیت ۲.۹۰۰ TEU و تحویل در سال ۲۰۲۰ میلادی هر کدام به ارزش ۲۸ میلیون دلار انتخاب کرد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار