۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۷
طی هفته گذشته:

درآمد کیپ سایزها به پایین ترین سطح در سال جاری رسید

درآمد کیپ سایزها به پایین ترین سطح در سال جاری رسید
گروه تحقیقی کلارکسونز لندن به روال همیشگی، بازار تانکرها، فله بر‌ها و سفارش ساخت شناور‌های جدید در هفته گذشته را به دایره توصیف کشاند.
کد خبر: ۸۲۳۱۸

به گزارش گروه بین الملل مانا گروه تحقیقی کلارکسونز لندن درتحلیل هفتگی خود با گریزی به بخش‌های مختلف بازار کشتیرانی نوشت: طی هفته گذشته تعداد معاملاتی که دربخش نفتکش های غول پیکر به روی کاغذ آمد، روند افزایشی تدریجی و آهسته را درپیش گرفت. حرکت کندتر بازار فرصتی را برای چارترها به وجود آورد تا بتوانند فتیله نرخ کرایه حمل را پایین بکشند، درنتیجه نرخ های کرایه حمل درمسیرهایی از آفریقای غربی و از خاورمیانه به آسیا روند نزولی هفتگی را به نمایش گذاشتند. ازسوی دیگر به همراه تعداد انگشت شماری شناورآماده به بارگیری در دریای کارائیب/ خلیج آمریکا، بازار دراین مناطق به روند قوی خود ادامه داد.

 سوئزماکس

به دنبال حداقل تقاضا درسراسرمنطقه، بازار تانکرهای سوئزماکس پایان هفته آرام تری را سپری کرد. اما به دنبال صف کوتاه شناورهای آماده به بارگیری روند قوی نرخ های کرایه حمل درمسیرهایی از آفریقای غربی استمرار داشت. افزون براین، به همراه کامل شدن برنامه بارگیری در دریای سیاه برای ماه جاری، نرخ کرایه حمل در مسیر دریای سیاه- مدیترانه به 155 WS افزایش یافت.

افراماکس

طی هفته گذشته مالکان تانکرهای افراماکس درمدیترانه و دریای سیاه روزهای خوبی را تجربه نکردند. نرخ کرایه حمل در مسیر دریای سیاه-مدیترانه از 180 WS به 115 WS افت کرد. با این وجود فعالیت بازار در دو روز پایانی روند افزایشی به خود گرفت و حامل این پیام بود که نرخ کرایه حمل درهفته جاری می تواند شیب صعودی را نشان دهد.

تحلیل هفتگی کلارکسونز//

 تانکر حمل مشتقات نفتی تمیز:

غرب سوئز: بازار تانکرهای MR هفته شلوغ و پررونقی را پشت سرگذاشت، به گونه ای که نرخ کرایه حمل درمسیرهای برجسته به شدت افزایش یافت. نرخ کرایه حمل درمسیر قاره انگلستان-USAC از 112.5 WS به 150 WS رشد کرد. افزون براین، شیب واردات آفریقای غربی قابل توجه بود و نرخ کرایه حمل با ایستادن بر روی 170 WS نسبت به 125.7 WS هفته قبلی حرکت رو به بالا را همراه داشت.

شرق سوئزبه همراه سطوح بالای فعالیت، بازار تانکرهای MR نسبتا قوی درهفته گذشته باقی ماند. مالکان تانکرهای LR1 فرصت افزایش نرخ کرایه حمل را از دست دادند. علاوه براین، بازار تانکرهای LR2 روند پایدارهفتگی را به نمایش گذاشت.

تانکر حمل مشتقات نفتی کثیف:

فعالیت آرام و آهسته تانکرهای پاناماکس در دریای کارایب منجر به کاهش نرخ کرایه حمل در مسیرهایی از این منطقه وهم چنین در مسیرهایی از اروپا شد. افزون براین، اگرچه بازار تانکرهای هندی سایز در مدیترانه آرام باقی ماند، اما مالکان اجازه ندادند سطح قوی نرخ کرایه حمل پایین بیاید.

تحلیل هفتگی کلارکسونز//

 فله برها

 کیپ سایز:

به دنبال انتشار اخباری مبنی بر خارج شدن یک قطار از ریل، بارگیری محمولات سنگ آهن شرکت BHP استرالیا ازبندرHedland این کشور– یکی از بزرگترین بنادر بارگیری سنگ آهن در جهان – را تحت تاثیر قرار خواهد داد، نرخ کرایه حمل در بازار فوری کیپ سایز طی هفته گذشته به شدت افت کرد. نرخ کرایه حمل بازار فوری در مسیر Dampier-Qingdao به شش هزار و 750 دلار برای هر تن در پایان هفته کاهش یافت. میانگین نرخ کرایه حمل کیپ سایز با رسیدن به هشت هزار و 459 دلار در روز روند کاهشی 49 درصد هفته به هفته را نشان داد، این رقم پایین ترین سطح ازماه آوریل سال جاری میلادی تاکنون را به نمایش می گذارد.

 پاناماکس:

درحوزه پاسیفیک به دنبال تمایل ضعیف حاکم بر بازار و طولانی شدن صف شناورهای آماده به بارگیری، نرخ کرایه حمل فله بر پاناماکس به شیب نزولی خود ادامه داد. افزون براین نرخ کرایه حمل در پاسیفیک شمالی به دلیل افت جریان ورود کارگو به بازار درسطح پایین باقی ماند. درحوزه آتلانتیک به دنبال افت کلی کارگو خارج از خلیج آمریکا، بازار در سردرگمی باقی ماند و نتوانست مسیر مشخصی را در پیش بگیرد.

هندی سایز:

به دنبال طولانی شدن شناورهای آماده به بارگیری در شرق دور و هم چنین استمرار روند کمبود نسبی کارگوی تازه، نرخ کرایه حمل فله بر سوپراماکس در حوزه پاسیفیک شیب نزولی را طی کرد. از سوی دیگر درحوزه آتلانتیک، روند نرخ های کرایه حمل پایدار و بدون نوسان گزارش شد.

تحلیل هفتگی کلارکسونز//

 بخش کانتینری:

طی هفته گذشته به همراه صف کوتاه شناورهای آماده به بارگیری، بازار شاهد سطح بالایی ازمعاملات در بازار چارتری کشتی کانتینری بزرگ تر بود، اما در بخش کشتی کانتینری پاناماکس قدیمی، بازار چارتری کمی آرام ترسپری شد. هم چنین فعالیت در بخش فیدری، افت یکم بیشتری را به نمایش گذاشت.

جابه جایی کانتینری در بندر نیویورک- نیوجرسی آمریکا به 0.6 میلیون TEU درماه سپتامبر سال جاری میلادی رسید، رقمی که نسبت به ماه سپتامبرسال 2017 میلادی روند افزایشی 5.2 درصد را نشان می دهد. ناگفته نماند طی نه ماه نخست سال جاری میلادی، جابه جایی کانتینری در بندر مذکور به پنج میلیون و 300 هزار TEU رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته  6.3 درصد رشد کرد.

تحلیل هفتگی کلارکسونز//

 

سفارش ساخت شناور

دربخش فله برشرکت های DACKS و NACKS، هر یک سفارش ساخت دو فروند فله بر کامسارماکس با ظرفیت 61 هزارDWT را از شرکت کشتیرانی Jiangsu Ocean چین دریافت کردند. زمان تحویل شناورها سال 2020 اعلام شده است.

دربخش تانکر، بازارسفارش ساخت بر روی بخش تانکر حمل مایعات شیمیایی متمرکز بود. کشتی سازی Wuchang SB چین موفق به دریافت سفارش ساخت دو فروند تانکر stainless steel با ظرفیت هفت هزار و 200 DWT به همراه دو فروند انتخابی ازشرکت Sinochem مستقر در سنگاپور شد. زمان تحویل شناورسال 2020 اعلام شده است. هم چنین چندی پیش Daitoh Trading ساخت پنج فروند تانکر stainless steel با ظرفیت 16 هزار DWT را سفارش داد. شناورها قراراست بین سال های 2019 و 2021 تحویل داده شوند.

شرکت کشتیرانی کانتینری SITC هنگ کنگ مجموع سفارش ساخت خود را با سفارش سه فروند کشتی فیدری دیگر به ظرفیت دو هزار و 700 TEU در کشتی سازی Jiangsu Yangzijiang چین افزایش داد، زمان تحویل شناورها سه ماهه چهارم سال 2020 و سه ماهه نخست سال 2021 اعلام شده است. افزون بر این، شرکت کشتیرانی Namsung کره سفارش ساخت یک فروند کشتی کانتینری با ظرفیت هزار TEU به همراه یک فروند انتخابی دیگر را به کشتی سازی Dae Sun هموطن داد.

دربخش کشتی حمل گاز، شرکت Cardiff Marine پنجمین سفارش ساخت کشتی حمل کننده ال ان جی را به کشتی سازی صنایع سنگین هیوندایی کره جنوبی داد. شناور در نیمه نخست سال 2021 تحویل داده خواهد شد.

تحلیل هفتگی کلارکسونز//

 اوراق:

طی هفته گذشته بازار اوراق درهمه جا روند نسبتا نزولی را در پیش گرفت، چرا که جشن دیوالی هند سبب شد بسیاری از خریداران اشتهای خود را برای کسب تناژ از دست بدهند و به جای مذاکره زمان خود را به سپری کردن با خانواده های خود اختصاص دهند.

درآمد کیپ سایز به پایین ترین سطح در سال جاری رسید

ارسال نظرات
آخرین اخبار