۱۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۹

باران، آتش تالاب هورالعظیم را مهار کرد

باران، آتش تالاب هورالعظیم را مهار کرد
فرماندار دشت آزادگان گفت: آتش در کانون های اصلی تالاب هورالعظیم با بارش باران های پاییزی مهار شد.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۸۲۳۱۰

غلامعباس هزاریان در گفتگوبا خبرنگار مانا افزود: بر اساس تصاویر دریافتی خوشبختانه، بارش های موثر پاییزی در کانون آتش در عمق 20 کیلومتری نیزارهای بخش عراقی تالاب هورالعظیم، منجر به مهار حریق شده است.

وی با اشاره به اینکه حریق ازتیرماه امسال منجر به خاکستر شدن 30 هزار هکتار از نیزارهای تالاب هوالعظیم شد، افزود: آثار مخرب این حریق گسترده اغلب شهرهای استان را درگیر کرده بود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان نیز با اشاره به اینکه آتش سوزی اخیر در بخش عراقی تالاب هورالعظیم به یک ابر بحران زیست محیطی تبدیل شده بود، افزود: درچهار ماه اخیر برای مهار آتش از بالگردها و هواپیماهای آتش نشان استفاده شد ولی تاثیری زیادی نداشت.

کیامرث حاجی زاده افزود:خوشبختانه باران پاییزی توانست کانون های اصلی حریق را مهار کرد ویکی از معضلات زیست محیطی خوزستان حل شد.

وی گفت:دود ناشی از این حریق بی سابقه برای ساکنان شهرهای غربی و جنوبی خوزستان بشدت آزاردهنده بود و همه تلاش های ممکن برای مهار این حریق انجام شد.

حاجی زاده با اشاره به پیامدهای منفی این حریق گفت:بسیاری از جوندگان و پرندگان که برای حیات این تالاب مفید بودند تلف شدند.

وی گرمای هوا ، کم آبی و خشک بودن نیزارها را در گسترش حریق در تالاب موثر خواند و افزود:احتمال عمدی بودن این آتش سوزی دور از ذهن نبود.

تالاب هورالعظیم 300هزار هکتار مساحت دارد که دو سوم آن در عراق و یک سوم آن در محدوده خاک ایران است.

این تالاب که نقش بسیار مهمی در اشتغال زایی ساکنان اطراف دارد در چهار دهه اخیر شاهد دست اندازی رژیم بعثی عراق ، مین گذاری ، استفاده بعثی ها از سلاح شیمیایی علیه رزمندگان اسلام و اکتشافات نفتی از سوی دو کشور ایران و عراق بدون رعایت الزامات و مجوزهای زیست محیطی بوده است.

البته خشکسالی و مهار سیلاب ها با احداث سد کرخه با ظرفیت پنج میلیارد مترمکعب و کاهش آورد رودخانه دجله نیز در بحران زیست محیطی این تالاب بین المللی بی تاثیر نبوده است.

تمام/// 

ارسال نظرات
آخرین اخبار