۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۵
بلاب ماهی را زشت ترین موجود دنیا می نامند آن ها علاوه بر زشتی تنبل و بی خاصیت نیز هستند.
کد خبر: ۸۲۳۰۵

به گزارش خبرنگار مانا، حباب‌ماهی یا بلاب ماهی ، نام یک گونه از تیره ماهیان کله‌گنده بوده و ساکن آبهای عمیق در حوالی سواحل سرزمین اصلی استرالیا، تاسمانی و همچنین نیوزیلند است.
بدن این ماهی بر خلاف اغلب ماهی‌ها دارای کیسه شنا برای شناور ماندن در آب نیست ولی در عوض بدنش چگالی کمتری از آب دارد و همین ویژگی به او کمک می‌کند تا بدون تلاش خاصی در نزدیکی بستر دریا شناور بماند و مانند بسیاری از شکارچیان هم روش خود بی‌حرکت منتظر می‌ماند تا طعمه یا چیز قابل خوردنی به او نزدیک شود تا آن را به داخل دهان خود بکشد. حباب‌ماهی معمولاً طولی کمتر از ۳۰ سانتیمتر دارد و در اعماق ۶۰۰ تا ۱۲۰۰ متری، جایی که فشار آب بین ۶۰ تا ۱۲۰ برابر بیشتر از سطح آب است زندگی می‌کند. زندگی در چنین عمق و فشاری باعث شده تا نتواند از کیسهٔ حاوی هوا برای شناور ماندن استفاده کند و با تکیه بر خاصیت چگالی خود که اندکی کمتر از آب است می‌تواند بسادگی و بدون صرف انرژی چندانی در نزدیکی بستر دریا شناور بماند. از اینرو فقدان نسبی ماهیچه‌ها یک نقطه ضعف برای این ماهی محسوب نمی‌شود و غذای آن که شامل سخت‌پوستان اعماق آب است اغلب بصورت شناور در اطراف آن یافت می‌شوند.

در سال ۲۰۱۳ در یک نظرسنجی، حباب ماهی بعنوان «زشت‌ترین حیوان دنیا» انتخاب شد.

 

بلاب ماهی، زشت ترین موجود دنیا

بلاب ماهی ها،  هر روز کمتر و کمتر می‌شوند تا روزی که منقرض شوند و دیگر کسی از تماشایشان وحشت نکند.   بلاب ماهی‌ها هیچ چیزی برای افتخار کردن ندارند.

آن‌ها نه فقط زشت که تنبل و بی‌خاصیت هم هستند. در بدنشان گوشت پیدا نمی‌شود و گونه مقاوم یا جنگجویی هم به حساب نمی‌آیند. تقریبا هیچ عضله‌ای ندارند و بدنشان از بافتی ژلاتینی تشکیل شده و به خاطر همین ویژگی‌ها هم هست که هیچ طالبی ندارند و کسی برای نجاتشان تلاشی نمی‌کند.

آن‌ها اغلب به طور ناخواسته همراه با دیگر ماهی‌ها صید می‌شوند که همین باعث شده در معرض انقراض قرار بگیرند. تردد‌های کف اقیانوسی هم دلیل دیگری هستند که بلاب ماهی‌های عبوس را مجروح و نابود می‌کند.

 میشل هرست نویسنده و آهنگساز آمریکایی در آلبومی که سال گذشته منتشر کرد، قطعه‌ای برای موجودات غیرعادی ساخت و نامش را بلاب ماهی گذاشت. بهانه‌ای که توجه دوستداران محیط زیست را به این جانور جلب کرد.

بلاب ماهی، زشت ترین موجود دنیا

 

ارسال نظرات

نظرات کاربران

. Iran, Islamic Republic of ۰۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۰
9
48
اون زشت ترین و بی خاصیت ترین موجود دنیا نیست
شما هیچی راجب اون نمیدونین
محمد حسین - ۳۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۹
5
60
با سلام
امیدوارم سخنان من باعث رنجش خاطر نویسنده مطلب نشود ولی حقیقتی است ک نمیتوانم در مقابلش سکوت کنم...
شما در بخشی از متن اشاره کردید که "بلاب ماهی‌ها، جانوران تنبلی هستند که دنبال غذا نمی‌گردند. بلکه هر چیزی در حین غوطه خوردن در آب جلوی دهانشان قرار بگیرد می‌بلعند. به خاطر همین ویژگی‌ها هم هست که هیچ طالبی ندارند و کسی برای نجاتشان تلاشی نمی‌کند." این سخن بشدت سطحی است و در دریای پر ز عجایب خالق انواع بسیاری از دریازیان را میبینیم که گوارش آنها بر محوریت موجودات دریایی اتفاقی فرگشت یافته از وال های عظیم شناور تا گونه های بسیاری از مرجانیان آنگاه شما با لحنی خداگونه به قضاوت مینشینید و بعد از زشت خواندن یک موجود دریایی که از سر جهل دارید با معیار های زیبایی شناختی انسانی مقایسه اش میکنید آن را نالایق نجات و حفاظت میدانید و عملا میگویید من از چهره‌ی این موجود و سیستم گوارش مبتنی بر دریایش خوشم نمی آید پس بیایید کاری به نقشش در اکوسیستم دریایی نداشته باشیم و آن را بی ارزش قلمداد کنیم بگذاریم منقرض شود تا بعد ها که کمبودش را در زیست بوم خود حس کردیم مرثیه‌ای برای سهراب از دست رفته به پا کنیم که دیدید چه شد ؟!!! که موجود جالب ژله‌ای مان بیش پیشمان نیست و... آنگاه چه بسا خیلی دم از باز زایی آن زده و پی کلونینگ ژنی و... را بگیرند ولی طبیعت مثل همیشه کاره خودش را بلد است و گند های فرزند ناخلفش بشر را ماست مال میکند...
اگر موجودی بیگانه بود که بر شما غلبه داشت و با معیار های زیبایی او مخلوقی دو پا با دو چشم و دو ابرو و دماغ و دهن و یه گر... زشت به حساب می آمد آیا درست بود که ارزش حیاتش را این چنین زیر سوال ببرد ؟!!!
امیدوارم منظورم را درست رسانده باشم پوزش از پر حرفی...