۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۳
پیش بینی کلارکسونز از اوضاع حمل فله 2019 منتشر شد:

رشد کند تجارت دریابرد در انتظار بازار فله خشک

رشد کند تجارت دریابرد در انتظار بازار فله خشک
گروه تحقیقاتی کلارکسونز رشد تجارت فله خشک در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ میلادی را به ترتیب ۲.۵ و ۲.۴ درصد اعلام کرد.
کد خبر: ۸۲۳۰۲
به گزارش گروه بین الملل مانا و به نقل از گروه تحقیقاتی کلارکسونز، رشد تجارت فله خشک که در گرو تجارت دریابرد سنگ آهن، زغال سنگ کک، حرارتی و غلات است تا پایان سال رشد ۲۰۵ درصد و در سال آتی با افت ناچیز رشد ۲.۴ درصدی را تجربه خواهد کرد. افزون بر آن، رشد ناوگان حمل فله در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ میلادی، ۲.۸ درصد اعلام شده است.
عرضه و تقاضا در بازار فله خشک
میانگین درآمد‌های فله در ماه سپتامبر و در مقایسه ماه به ماه روندی ملایم را در پیش گرفت و به ۱۳.۲۳۴ هزار دلار در روز رسید که خبر از ثبات نسبی آن در مقایسه سال به سال می‌دهد. افزون بر آن، درآمد شناور‌های کیپ سایز با افت ۲۱ درصدی در مقایسه سال به سال همراه شد و به ۱۳.۵۸۸ دلار در روز رسید، اما عملکرد ۹ ماهه آن رشد ۳۱ درصدی را نشان می‌دهد. در این میان شناور‌های حمل فله کوچکتر در سپتامبر عملکرد خوبی از خود برجای گذاشتند به نحوی که درآمد فوری میانگین شناور‌های پاناماکس در مقایسه سال به سال ۱۹ درصد رشد داشت و به ۱۴.۷۲۵ هزار دلار در روز رسید که بالاترین میانگین ماهانه از سال ۲۰۱۰ میلادی به حساب می‌آید. درآمد شناور‌های سوپراماکس نیز به طور میانگین در سپتامبر سال جاری میلادی به ۱۴.۳۶۳ هزار دلار در روز رسید.
واردات دریابرد سنگ آهن چین به نظر می‌رسد تا پایان سال جاری میلادی روندی پایدار را پیش روی خود داشته و بازتاب دهنده لفزایش اوراق از سوی ذخایر فولاد و کاهش تقاضا برای سنگ آهن بی کیفیت باشد. درحالی که تجارت دریابرد زغال سنگ در سطح جهان قرار است، رشد چهار درصدی را در سال جاری میلادی تجربه کند، رشد تجارت فله کوچک به سه درصد می رسد و غلات رشد کند یک درصدی را در کارنامه خود ثبت می‌کند. این آمار تاثیر جنگ تجاری بین دو قدرت برتر اقتصادی جهان را به خوبی نشان می‌دهد به گونه‌ای که حمل و نقل دانه‌های روغنی آمریکا به چین به شدت و طی هفته‌های اخیر محدود شده و زمینه روند کند واردات غلات چین را در سه ماهه پایانی به وضوح نشان می‌دهد. در مجموع، تجارت دریابرد فله خشک تا پایان سال جاری میلادی رشد ۲.۵ درصدی را تجربه می‌کند و بر حسب تن مایل میزان تجارت آن به ۲.۹ درصد خواهد رسید.
به نظر می‌رسد، ظرفیت ناوگان فله رشد نسبی ۲.۸ درصدی را در سال جاری میلادی به خود اختصاص دهد. تحویل شناور‌ها در سال ۲۰۱۸ میلادی با روندی کند حرکت می‌کند به گونه‌ای که ۲۸ میلیون DWT در سال جاری باید تحویل مالکان شود که خبر از افت ۲۸ درصدی آن در مقایسه سال به سال می‌دهد. با این حال، میزان اوراق نیز روندی کند دشات که از ۱۰ سال گذشته تاکنون می‌توان گفت: به پایین‌ترین سطح خود رسیده و تنها ۳.۱ میلیون DWT شناور با کاهش ۶۰ درصدی روانه یارد‌های اوراق شده است.
با نگاهی به سال ۲۰۱۹ میلادی، انتظار می‌رود تجارت دریابرد فله خشک رشد ۲.۴ درصدی و ۲.۹ درصدی را بر حسب تن مایل تجربه کند. این درحالی است که توسعه ناوگان می‌تواند بر حسب DWT رشد ۲.۸ درصدی را شاهد باشد. در مجموع، رشد در بخش عرضه و تقاضای فله به تعادل خواهد رسید. با فرا رسیدن سال ۲۰۲۰ میلادی که تاثیری جدی بر بخش شناور‌های حمل فله خواهد داشت، بازار تغییرات بنیادین در حجم اوراق، سرعت عادی عملیاتی و زمان بهبود بکارگیری شناور‌ها پس از بهبود سیستم‌های زیست محیطی نیز را شاهد خواهد بود.
درآمد‌های شناور حمل فله
رشد کند تجارت دریابرد در انتظار بازار فله خشک
گرایش‌های تجارت سنگ آهن
واردات سنگ آهن چین در مقایسه سال به سال افت ۹ درصدی در سپتامبر را در حالی تجربه کرد که حجم آن به ۹۳ میلیون تن رسید. بازده ذخایر فولاد چین معمولا پیش از اعمال محدودیت‌های تولید و روند کند ساخت در ماه‌های زمستان افزایش می‌یابد، اما تاثیر این روند بر واردات سنگ آهن در سال جاری در مقایسه با سال‌های گذشته کمتر بود. در مجموع میزان واردات سنگ آهن چین در بازه زمانی ژانویه- سپتامبر سال جاری با افت ۱.۷ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به ۸۰۳ میلیون تن رسید که به وضوح تاثیر استفاده از لایه‌های اوراقی را در بخش فولادی کشور نشان می‌دهد. در کل، انتظار می‌رود، تجارت دریابرد واردات سنگ آهن چین روندی پایدار را تا پایان سال جاری میلادی در پیش گیرد و به ۱.۰۶۰ میلیون تن برسد. با نگاهی به آینده و فرض افزایش دسترسی به سنگ آهن با کیفیت، برای سال آتی میلادی رشد مثبت و روندی صعودی پیش بینی می‌شود. این در حالی است که استفاده از فولاد اوراق شده می‌تواند، میزان تقاضای سنگ آهن را با کاهش همراه سازد.
در نهایت تجارت دریابرد سنگ آهن جهان تنها ۰.۹ درصد در سال ۲۰۱۸ میلادی رشد خواهد داشت و حجم آن به ۱.۵ میلیارد تن می‌رسد که از اوایل سال ۲۰۰۰ میلادی تاکنون کمترین سطح را به خود اختصاص می‌دهد. افزون بر آن، پیش بینی رشد برای سال ۲۰۱۹ میلادی، یک درصد اعلام شده است.
واردات دریایی سنگ آهن
رشد کند تجارت دریابرد در انتظار بازار فله خشک
رشد جهانی تجارت دریابرد سنگ آهن
رشد کند تجارت دریابرد در انتظار بازار فله خشک
گرایش‌های تجارت زغال کک
میزان صادرات زغال سنگ کک استرالیا تحت تاثیر افت توان عملیاتی در حمل و نقل ریلی قرار گرفته است و همچنان ادامه دارد به گونه‌ای که میزان صادرات کلی در آگوست سال جاری میلادی و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۳ درصد افت داشت. اگرچه پیش بینی رشد پنج درصدی برای کل سال جاری میلادی در میزان صادرات و رسیدن آن به ۱۵۳ میلیون تن اعلام شده است، بیشترین حجم آماری به دنبال اخلال در حمل و نقل در اوایل سال گذشته از Cyclone Debbie ثبت شد. انتطار می‌رود حجم جابه جایی در سال ۲۰۱۹ میلادی نیز برخلاف محدودیت‌های موجود در حمل و نقل ریلی با رشد همراه باشد.
در همین حین، صادرات دریابرد زغال سنگ کک آمریکا رشد سالم ۱۳ درصدی را در آگوست و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تجربه کرد و به ۴.۹ میلیون تن رسید. مجموع حمل و نقل زغال کک در هشت ماه ابتدایی ۲۰۱۸ میلادی با ۲۳ درصد رشد نیز به ۳۶.۴ میلیون تن رسید. حجم نهایی دریابرد زغال کک برای سال جاری میلادی با ۴.۵ درصد رشد ۲۶۸ میلیون تن برآورد شده است که انتظار می‌رود در سال آتی همزمان با کاهش قیمت‌ها روند ملایمی را در پیش گیرد.
تجارت جهانی دریابرد زغال کک
رشد کند تجارت دریابرد در انتظار بازار فله خشک
رشد جهانی تجارت دریابرد زغال کک
رشد کند تجارت دریابرد در انتظار بازار فله خشک
گرایش‌های تجارت زغال حرارتی
واردات زغال حرارتی چین در آگوست با افزایش ۲۳ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته میلادی به ۲۱ میلیون تن رسید. این درحالی است که حجم کلی واردات این محصول در سپتامبر با افت هفت درصدی در مقایسه سال به سال همراه شده و دولت چین تصمیم دارد میزان واردات را در ماه‌های پایانی سال جاری کاهش دهد. بدین ترتیب رشد واردات دریابرد زغال حرارتی چین برای کل سال ۲۰۱۸ میلادی ۱۴ درصد اعلام شده است که با نگاهی رو به جلو می‌توان انتظار رشد بیشتر را همزمان با آغاز به کار تاسیسات جدید و افزایش ظرفیت برای سال آتی داشت. 
واردات زغال حرارتی هند در ماه‌های ژوئن و جولای رشد نسبی ۳۹ درصدی را در کارنامه خود ثبت کرد که در بازه زمانی ژانویه-می نیز در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته میلادی روندی پایدار داشته است. علی رغم رشد سالم در تولید داخلی زغال سنگ از آغاز سال جاری میلادی تاکنون، نیروگاه‌های برق هند به ذخایری دسترسی دارند که میزان ظرفیت آن‌ها طی ماه‌های اخیر در نتیجه فشار‌های موجود بر ظرفیت ریلی روندی نزولی را در پیش گرفته است. در همین راستا، انتظار می‌رود میزان واردات زغال حرارتی هند در سال ۲۰۱۹ میلادی رشد سه درصدی را در کارنامه خود ثبت کند، اما همچنان عدم اطمینان در خصوص اینکه آیا افزایش تولید داخلی می‌تواند با رشد تقاضا در یک مسیر ادامه یابد، وجود دارد.
در همین حین، تجارت دریابرد زغال حرارتی آمریکا در بخش صادرات رشد ۳۱ درصدی را در آگوست سال جاری و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تجربه کرد و به ۳.۸ میلیون تن رسید و حجم جابه جایی را تا آگوست ۲۰۱۸ میلادی با افزایش ۴۵ درصدی به ۳۱.۵ میلیون تن رساند. بیشترین رشد حاضر در سال جاری در گرو حمل و نقل به هند و ژاپن است که به ترتیب در سال جاری میلادی رشد ۱۰۴ و ۸۶ درصدی را در مقایسه سال به سال به خود اختصاص دادند. در مجموع، صادرات دریابرد زغال حرارتی آمریکا تا پایان ۲۰۱۸ میلادی با رشد ۲۹ درصدی به ۴۷ میلیون تن می‌رسد و در سال آتی با روندی کند به رشد خود ادامه می‌دهد.
واردات دریایی زغال سنگ حرارتی
رشد کند تجارت دریابرد در انتظار بازار فله خشک
رشد جهانی تجارت دریابرد زغال سنگ حرارتی
رشد کند تجارت دریابرد در انتظار بازار فله خشک
گرایش‌های واردات و صادرات غلات
واردات سویای چین در سپتامبر سال جاری میلادی افت یک درصدی را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته میلادی تجربه کرد و به هشت میلیون تن رسید. این درحالی است که همچنان میزان تقاضا از سوی برزیل در مقایسه با کشور‌های دیگر بالاست. طبق آمار منتشر شده USDA، خرید دانه‌های سویا از آمریکا طی هفته‌های گذشته و به دنبال تنش تجاری بین دو قدرت برتر اقتصادی دنیا به پایین‌ترین سطح خود رسیده است. در صورتیکه خرید سویای آمریکا از سوی چین محدود باقی بماند، حجم کلی واردات سویا چین در سه ماهه پایانی سال جاری در سراشیبی تندی قرار می‌گیرد. حجم واردات این کشور در بازه زمانی ژانویه- سپتامبر سال جاری میلادی با دو درصد کاهش ثبت شد و انتظار می‌رود افت شدید ۱۱ درصدی و رسیدن به حجم ۸۵ میلیون تنی را تا پایان سال جاری میلادی تجربه کند. در مجموع، تجارت دریابرد غلات جهان با رشد یک درصدی در سال جاری روبه رو خواهد شد که خبر از افت آن در مقایسه با رشد شش درصدی در سال ۲۰۱۷ میلادی می‌دهد.
تجارت دریابرد جهانی غلات
رشد کند تجارت دریابرد در انتظار بازار فله خشک
واردات دریابرد غلات بر حسب منطقه
رشد کند تجارت دریابرد در انتظار بازار فله خشک
رشد تجارت دریابرد غلات
رشد کند تجارت دریابرد در انتظار بازار فله خشک
صادرات سویا برزیل در سپتامبر هشت درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته میلادی رشد داشت و به ۴.۶ میلیون تن رسید که خبر از رشد ۱۳ درصدی از آغاز سال جاری تا پایان سپتامبر و رسیدن آن به ۶۹ میلیون تن می‌دهد. انتظار می‌رود در همین راستا صادرات سویای برزیل در سال جاری رکود جدیدی را در حمل و نقل دریایی این محصول تجربه کند و به ۷۸ میلیون تن برسد و وضعیت محصول در سال آتی رو در روندی مثبت تحت تاثیر خود قرار دهد.
بر اساس آمار منتشر شده از سوی USDA، صادرات سویای آمریکا در سپتامبر و دو هفته آغازین اکتبر به ترتیب در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۱۷ میلادی افت ۱۶ و ۳۰ درصدی را تجربه کرد. علی رغم برداشت عظیم محصول از سوی آمریکا در فصل کنونی، انتظار می‌رود حجم کلی جابه جایی این محصول در سال جاری با افت همراه شود. با این حال، میزان صادرات به کشور‌هایی غیر از چین افزایش ۵۵ درصدی را طی ۹ ماه نخست سال جاری میلادی تجربه کرد و به ۲۳ میلیون تن رسید.
صادرات دریابرد غلات در سال 2019 میلادی
رشد کند تجارت دریابرد در انتظار بازار فله خشک
ناوگان شناور‌های حمل فله
در آغاز اکتبر سال جاری، ناوگان شناور‌های حمل فله با دارایی یک هزار و ۷۲۳ فروند شناور و رشد ۲.۹ درصدی به ۳۳۳.۳ میلیون DWT رسید و از رشد ۲.۸ درصدی ناوگان در سال گذشته پیشی گرفت. در مجموع و در بازه زمانی ژانویه- سپتامبر ۲۰۱۸ میلادی، تعداد شناور‌های سفارشی کیپ سایز به ۵۸ فروند رسید که ظرفیتی برابر با ۱۲.۴ میلیون DWT داشت و رشد ۲۲ درصدی را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد و ۴۲ فروند در زمان مذکور تحویل شد. در همین حین، ۱۲ فروند شناور کیپ سایز به ظرفیت دو میلیون DWT برای اوراق در ۹ ماه نخست به یارد‌ها فروخته شد که در مقایسه با هشت سال اخیر پایین‌ترین امار را در کارنامه خود ثبت کرده است.
ناوگان شناور‌های پاناماکس نیز با دو هزار و ۵۵۴ فروند و ظرفیت ۲۰۵.۵ میلیون DWT، رشد دو درصدی بر حسب ظرفیت را از آغاز سال جاری میلادی نشان داد. تعداد قرارداد‌های ساخت شناور جدید در این بخش با روندی کند ادامه داشت و در مجموع به ۶۴ فروند رسید. در بازار پاناماکس ۵۲ فروند به ناوگان افزوده شد و سه فروند روانه یارد اوراق شد. ارزش سرمایه گذاری در این بخش برای شناور‌های نوساز طی ۹ ماه نخست به یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار رسید که خبر از افت ۳۴ درصدی آن در مقایسه سال به سال می‌دهد.
ناوگان هندی ماکس در آغاز اکتبر ۲۰۱۸ میلادی، با دارایی سه هزار و ۶۱۳ فروند شناور و ظرفیت ۱۹۹.۹ میلیون DWT رشد دو درصدی را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته و به دنبال رشد چهار درصدی در سال ۲۰۱۷ میلادی تجربه کرد. در این بخش، تعداد شناور‌های هندی ماکس سفارشی ۴۶ فروند، تحویلی ۷۲ فروند و اوراقی ۱۲ فروند اعلام شد. افزون بر آن ۶۵ شناور هندی سایز تحویل ناوگان و ۱۷ فروند با هدف اوراق از ناوگان خارج شد و دفتر سفارش با ۱۷ فروند شناور بسته شد.
ناوگان شناورهای فله بر بر اساس کشور مالک
رشد کند تجارت دریابرد در انتظار بازار فله خشک
دفتر سفارش بر اساس کشور سازنده
رشد کند تجارت دریابرد در انتظار بازار فله خشک
دفتر سفارش با احتساب زمان تحویل شناورهای نوساز
رشد کند تجارت دریابرد در انتظار بازار فله خشک
 
ارسال نظرات
آخرین اخبار