۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۳

چشم انداز بازارهای VLOC و کیپ سایز

سایت تحلیلی بانچروکاستا در آخرین گزارش ماهانه خود از روند مثبت حاکم بر بازار شناور‌های VLOC و کیپ سایز خبر داد.
کد خبر: ۸۲۲۹۸
به گزارش گروه بین الملل مانا، بازار فله خشک با شناور‌های VLOC و کیپ سایز به نسبت آرام بود و میزان اوراق و تحویل شناور‌ها با روندی پایدار به فعالیت خود ادامه داد. در طرف تقاضا نیز واردات سنگ آهن چین به موجب حمایت برزیل از کیفیت این محصول در روندی مثبت و افزایشی حرکت می‌کند. در این گزارش تحلیلی در خصوص پروفایل ناوگان، چشم انداز‌های تجاری و نرخ ها در اکتبر ۲۰۱۸ میلادی ارائه می شود که از نظرتان می گذرد.
۱. توسعه ناوگان (تحویل، اوراق، رشد ناوگان)
در بخش نخست تحلیل به وضعیت اخیر ناوگان شناور‌های VLOC و کیپ سایز بر حسب تعداد واحد‌های تجاری، ظرفیت مجموع، دفتر سفارش، تحویل ماهانه و اوراق و در نهایت رشد ناوگان پرداخته می‌شود.

سایز بندی شناور‌های حمل فله VLOC و کیپ سایز
نوع ظرفیت
کیپ سایز قدیمی  ۱۲۰.۰۰۰-۱۸.۹۹۹ DWT
نیوکستل ماکس  ۱۹۰.۰۰۰-۲۱۹.۹۹۹ DWT
WOZEMAX ۲۲۰.۰۰۰-۲۶۹.۹۹۹ DWT
VLOC  ۲۷۰.۰۰۰-۳۷۹.۹۹۹ DWT
وال ماکس  ۳۸۰.۰۰۰+ DWT
 
محاسبات اخیر بانچروکاستا نشان می‌دهد که ناوگان تجاری فله بر‌ها با ظرفیت بیش از ۱۲۰.۰۰۰ DWT تا اکتبر سال جاری میلادی شامل یک هزار و ۵۹۲ فروند شناور برابر با ۳۱۸.۶ میلیون DWT بود. 
طی ۹ ماه گذشته از سال ۲۰۱۸ میلادی، ۴۱ فروند شناور با ظرفیت بیش از ۱۲۰ هزار DWT معادل ۱۱.۳ میلیون DWT تحویل مالکان شد که خبر از افت ۱۷.۸ درصدی آن در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته میلادی می‌دهد. این درحالی است که انتظارمی رود میزان تحویل با لحاظ کردن تاخیر‌ها به ۱۴ میلیون DWT در سال جاری میلادی برسد. افزون بر آن و بر حسب ظرفیت نیز، پیش بینی می‌شود ۵۰ درصد از تحویل‌های ثبت شده در سال جاری شناور‌هایی غول پیکر با ظرفیت بالای ۳۸۰ هزار DWT باشد.
میزان اوراق طی ۹ ماه آغازین سال جاری میلادی به ۱۴ فروند شناور با ظرفیت بالای ۱۲۰ هزار DWT برابر با مجموع ۲.۴ میلیون DWT رسید که افت شدید ۴۷.۸ درصدی را در کارنامه خود ثبت کرد. درحالی که بازار سعی دارد تا میزان فعالیت اوراق را در ۲۰۱۸ میلادی در روندی کند، حفظ کند، دو قانون آب توازن و سوخت کم سولفور محرک اصلی برای مالکان جهت فروش شناور‌های خود به یارد‌های اوراق در آینده‌ای نزدیک هستند. میزان اوراق در شناور‌ها با سایز ۱۲۰-۱۸۹.۹۹۹ DWT نیز به دنبال وجود شناور‌هایی با طول عمری بالا ناچیز است.
رشد ناوگان در سال جاری میلادی همانند سال گذشته حدود سه درصد اعلام شده است که به موجب کندی در تحویل شناور‌ها در مقایسه با روند کند اوراق درصد ناچیزی است. 
در این میان، تعداد سفارش‌های جدید طی ۹ ماه آغازین سال جاری میلادی به ۳۹ فروند معادل ۸.۷ میلیون DWT رسید که افت ۶.۶ درصدی را در مقایسه سال به سال بر حسب ظرفیت نشان می دهد. دفتر سفارش ناوگان تجاری نسبت شناور‌های فله با ظرفیت بالای ۱۲۰ هزار DWT را ۱۱.۹ درصد بر حسب تعداد و ۱۴.۷ درصد بر حسب ظرفیت نشان می‌دهد. 
 
ناوگان شناور‌های VLOC و کیپ سایز بر حسب سایز- تعداد
چشم انداز بازارهای VLOC و کیپ سایز
ناوگان تجاری فله بر‌ها با ظرفیت بیش از 120 هزار DWT تا اکتبر سال جاری میلادی یک هزار و ۵۹۲ فروند شناور برابر با ۳۱۸.۶ میلیون DWT را در خود جای داده بود که بیشترین تعداد شناور‌ها برابر با یک هزار و ۸۳ فروند کشتی یعنی ۶۸ درصد از حجم کل را شناور‌هایی با ظرفیت ۱۲۰-۱۸۹.۹۹۹ DWT به خود اختصاص دادند. افزون بر آن، ۲۷۴ فروند دیگر معادل ۱۷ درصد ظرفیت ۱۹۰-۲۱۹.۹۹۹ DWT را از آن خود کردند. 
 
ناوگان شناور‌های VLOC و کیپ سایز بر حسب سایز- ظرفیت
چشم انداز بازارهای VLOC و کیپ سایز
ناوگان شناور‌های فله خشک با ظرفیت بیش از ۱۲۰ هزار DWT به مجموع ۳۱۸.۶ میلیون DWT می‌رسد که از این میان بین ۱۲۰-۱۸۹.۹۹۹ هزار DWT۶۰ درصد ناوگان را تشکیل می‌دهد والباقی ۱۸ درصد شناور‌هایی با ظرفیت ۱۹۰-۲۱۹.۹۹۹ DWT هستند.
 
تحویل شناور‌های VLOC و کیپ سایز+ دفتر سفارش به DWT- سالانه
چشم انداز بازارهای VLOC و کیپ سایز
سال گذشته میلادی تعداد شناور‌های تحویلی با ظرفیت بیش از ۱۲۰ هزار DWT در مجموع به ۱۵ میلیون DWT رسید و بیشترین تعداد را شناور‌هایی با ظرفیت ۱۹۰-۲۱۹.۹۹۹ هزار DWT معادل ۴۹ درصد به خود اختصاص داد. در سال جاری میلادی نیز انتظار می‌رود، تعداد تحویل تا پایان سال در مجموع به ۱۴ میلیون DWT برسد. افزون بر آن، حدود ۵۰ درصد از شناور‌های تحویلی در بازار ۲۰۱۸ میلادی ظرفیتی بیش از ۳۸۰ هزار DWT خواهند داشت.
 
تحویل شناور‌های VLOC و کیپ سایز بر حسب DWT- ماهانه
چشم انداز بازارهای VLOC و کیپ سایز
طی ۹ ماه ابتدایی سال جاری میلادی تحویل ۴۱ فروند شناور با ظرفیت بیش از ۱۲۰ هزار DWT برابر با ۱۱.۳ میلیون DWT تحویل شد که در مقایسه سال به سال به لحاظ ظرفیت افت ۱۷.۸ درصدی را نشان داد. از بین شناور‌های تحویلی ۹ فروند ظرفیتی بین ۱۲۰- ۱۸۹.۹۹۹ هزار DWT، ۱۲ فروند ظرفیتی بین ۱۹۰-۲۱۹.۹۹۹ هزار DWT، پنج فروند ظرفیتی بین ۲۲۰-۲۶۹.۹۹۹ هزار DWT، یک فروند با ظرفیت ۳۲۶ هزار DWT و ۱۴ فروند با ظرفیت بیش از ۳۸۰ هزار DWT تحویل مالکان شد.
 
اوراق شناور‌های VLOC و کیپ سایز بر حسب DWT- سالانه
چشم انداز بازارهای VLOC و کیپ سایز
 
در سال گذشته میلادی، تعداد اوراق شناور‌های VLOC و کیپ سایز با ظرفیت بیش از ۱۲۰ هزار DWT در مجموع به ۵.۷ میلیون DWT رسید که افت ۶۰ درصدی را در مقایسه با سال ۲۰۱۶ میلادی نشان داد. اگرچه بازار بهبود نسبی را در سال جاری میلادی تجربه کرده است، انتظار می‌رود میزان فعالیت اوراق با کاهش همراه باشد چرا که اجرای دو قانون مصوب آیمو مبنی بر آب توازن و سوخت کم سولفور محرکی برای تشویق مالکان برای ارسال شناور‌ها به سارد‌های اوراق طی سال‌های آتی خواهد بود. افزون بر آن، اوراق شناور‌هایی با ظرفیت بی ۱۲۰-۱۸۹.۹۹۹ هزار DWT به موجب بالا نبودن سن آن‌ها در سال جاری با کاهش همراه است.
اوراق شناور‌های VLOC و کیپ سایز بر حسب DWT- ماهانه
چشم انداز بازارهای VLOC و کیپ سایز
 
تعداد اوراق شناور‌ها در ۹ ماه نخست سال ۲۰۱۸ میلادی با ظرفیت بیش از ۱۲۰ هزار DWT در مجموع به ۱۴ فروند برابر با ۲.۴ میلیون DWT رسید که خبر از افت ۴۷.۸ درصدی آن در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته میلادی می‌دهد. از بین شناور‌هایی که روانه یارد اوراق شدند ۱۱ فروند ظرفیتی بین ۱۲۰-۱۸۹.۹۹۹ هزار DWT، دو فروند بین ۱۹۰-۲۱۹.۹۹۹ هزار DWT یک فروند ظرفیتی بالای ۲۳۳ هزار DWT داشت.
تحویل گیری و اوراق شناور‌ها بر حسب DWT- ژانویه- سپتامبر ۲۰۱۸ میلادی
چشم انداز بازارهای VLOC و کیپ سایز
طی ۹ ماه نخست سال جاری میلادی، افزایش حالص ناوگان فله خشک برای شناور‌های بالای ۱۲۰ هزار DWT در مجموع ۹ میلیون DWT اعلام شد. بزرگترین توسعه ناوگان در بخش شناور‌هایی با ظرفیت بیش از ۳۸۰ هزار DWT ثبت شد که به ۵.۶ میلیون DWT رسید. این درحالی است که رشد ناوگان برای شناور‌هایی با ظرفیت ۲۷۰-۳۷۹.۹۹۹ و ۱۲۰-۱۸۹.۹۹۹ هزار DWT ثابت و بدون تغییر باقی ماند.
رشد ناوگان فله برای شناور‌های بالای ۱۲۰ هزار DWT
چشم انداز بازارهای VLOC و کیپ سایز
پیش بینی رشد ناوگان فله برای شناور‌هایی با ظرفیت مذکور در بازه زمانی ۲۰۱۸-۲۰۲۰ میلادی با فرض دفتر سفارش کنونی و افت فعالیت اوراق در مقایسه با ۲۰۱۵-۲۰۱۶ میلادی انجام پذیرفته تا تعادل در بازار به دنبال سفارش‌های جدید و تحویل شناور‌های آماده بازگردد.
رشد ناوگان فله برای شناور‌های بالای ۳۸۰ هزار DWT
چشم انداز بازارهای VLOC و کیپ سایز
رشد ناوگان فله برای شناور‌هایی با ظرفیت بین ۲۷۰.۰۰۰-۳۷۹.۹۹۹ هزار DWT
چشم انداز بازارهای VLOC و کیپ سایز
رشد ناوگان فله برای شناور‌هایی با ظرفیت بین ۲۲۰.۰۰۰-۲۶۹.۹۹۹ هزار DWT
چشم انداز بازارهای VLOC و کیپ سایز
رشد ناوگان فله برای شناور‌هایی با ظرفیت بین ۱۹۰.۰۰۰-۲۱۹.۹۹۹ هزار DWT
چشم انداز بازارهای VLOC و کیپ سایز
رشد ناوگان فله برای شناور‌هایی با ظرفیت بین ۱۲۰.۰۰۰-۱۸۹.۹۹۹ هزار DWT
چشم انداز بازارهای VLOC و کیپ سایز
 
۲. روند‌های کشتی سازی
سفارش ساخت شناور‌های جدید VLOC و کیپ سایز بر اساس سایز- ماهانه
چشم انداز بازارهای VLOC و کیپ سایز
 
فعالیت سفارش ساخت شناور‌هایی با ظرفیت بیش از ۱۲۰ هزار DWT از سال ۲۰۱۵-۲۰۱۶ میلادی تاکنون در روندی کند به مسیر حرکت ادامه می‌داد، اما طی ماه‌های آخر سال گذشته میلادی ورق برگشت و بهبود نسبی در این بخش حاصل آمد. طی ۹ ماه نخست سال جاری میلادی ۳۹ فروند شناور با ظرفیت مجموع ۸.۷ میلیون تن سفارش داده شد که یک فروند ظرفیتی بالاتر از ۳۸۰ هزار DWT، هشت فروند ظرفیتی بین ۲۷۰-۳۷۹.۹۹۹ DWT، چها رفروند بین ۲۲۰-۲۶۹.۹۹۹ DWT، ۱۵ فروند با ظرفیت بین ۱۹۰-۲۱۹.۹۹۹ هزار DWT و ۱۱ فروند بین ۱۲۰-۱۸۹.۹۹۹ هزار DWT دارند.
 
سفارش ساخت شناور‌های جدید VLOC و کیپ سایز بر اساس سایز- سالانه
چشم انداز بازارهای VLOC و کیپ سایز
 
تمامی سفارش‌ها از ۲۰۱۵-۲۰۱۶ میلادی با افت شدید همراه شد و تنها شناور‌هایی با ظرفیت بیش از ۳۸۰ هزار DWT با هدف خدمات رسانی در تجارت سمگ آهن برزیل به چین سفارش داده شد. اما، بار دیگر در ماه‌های پایانی ۲۰۱۷ میلادی ثبت سفارش به ویژه در بخش شناور‌هایی با ظرفیت ۱۹۰-۲۱۹.۹۹۹ هزار و ۲۷۰-۳۷۹.۹۹۹ هزار DWT رونق گرفت. در ۹ ماه اغازین ۲۰۱۸ میلادی نیز سفارش‌ها در بخش شناور‌هایی با ظرفیت ۱۲۰-۱۸۹.۹۹۹، ۱۹۰-۲۱۹.۹۹۹ و ۲۷۰-۳۷۹.۹۹۹ هزار DWT بیشترین آمار را به خود اختصاص دادند.
 
سفارش شناور‌های VLOC و کیپ سایز با توجه به سهم آن‌ها در ناوگان تجاری
چشم انداز بازارهای VLOC و کیپ سایز
با توجه به افت در تعداد شناور‌های جدید که در سال‌های ۲۰۱۶-۱۷ میلادی ثبت شده بود، سهم این شناور‌ها بین دفتر سفارش و ناوگان تجاری در سطحی میانه قرار گرفت. اما، روند ناگهانی رشد در سال ۲۰۱۷ میلادی نسبت دفتر سفارش به ناوگان تجاری را بیش از درصد نشان داد که در این بین شناور‌هایی با ظرفیت ۲۷۰-۳۷۹.۹۹۹ هزار DWT معادل ۵۳ درصد پیشتاز هستند.
 
توزیع شناور‌های VLOC و کیپ سایز تحویل شده بر حسب سایز
چشم انداز بازارهای VLOC و کیپ سایز
شناور‌هایی با ظرفیت ۱۲۰-۱۸۹.۹۹۹ هزار DWT نقطه مورد توجه مالکان در میان شناور‌های VLOC و کیپ سایز به شمار می‌آید. با این حال از سال ۲۰۰۰ میلادی تاکنون بیشتر شناور‌ها در سایز میانگین خود افزایش یافته و به بیش از ۱۷۰ هزار DWT ارتقا یافته اند.
توزیع شناور‌های VLOC و کیپ سایز موجود در دفتر سفارش بر حسب سایز
چشم انداز بازارهای VLOC و کیپ سایز
طی دو سال آینده بیشترین شناور‌هایی که وراد بازار می‌شوند ظرفیتی بین ۱۷۰-۲۶۹.۹۹۹ هزار DWT دارند. افزون بر آن، شناور‌هایی با سایز بین ۳۲۵ تا ۴۰۰ هزار DWT در دفتر سفارش‌ها که تحویل آن‌ها در سال ۲۰۲۰ میلادی خواهد بود، به چشم می‌خورد.
 
سفارش شناور‌های نو VLOC و کیپ سایز بر اساس کشور سازنده- سالانه
چشم انداز بازارهای VLOC و کیپ سایز
یارد‌های کشتی سازی چین طی سال گذشته ۷۰ تا ۷۵ درصد سفارش‌ها را به خود اختصاص و طی ۹ ماه نخست سال جاری میلادی این روال را با ثبت ۲۵ فروند شناور ادامه داد. 
 
پروفایل سنی شناور‌های VLOC و کیپ سایز بر اساس کشور سازنده
چشم انداز بازارهای VLOC و کیپ سایز
بازده یارد‌های کشتی سازی ژاپن به نسبت طی دو دهه گذشته روندی ثابت را پشت سر گذاشته اند، اگرچه انتظار می‌رود در سال‌های پیش روی با بهبود یارد‌های چین و افزایش رقابت پذیری در بازار، روی دیگر سکه به نمایش گذاشته شود. چین در سال‌های اخیر تمایل بسیار بالایی در جذب تقاضای بیشتر از خود نشان داده است. 
 ۳. جزئیات پروفایل سن شناور‌ها
پروفایل سن ویلمکس برحسب فروند (۳۸۰.۰۰۰+ DWT)
چشم انداز بازارهای VLOC و کیپ سایز
پروفایل سن VLOC بر حسب فروند (۲۷۰.۰۰۰-۳۷۹.۹۹۹ DWT)
چشم انداز بازارهای VLOC و کیپ سایز
پروفایل سن وزماکس بر حسب فروند (۲۲۰.۰۰۰-۲۶۹.۹۹۹ DWT)
چشم انداز بازارهای VLOC و کیپ سایز
پروفایل سن نیوکاسل ماکس بر حسب فروند (۱۹۰.۰۰۰-۲۱۹.۹۹۹ DWT)
چشم انداز بازارهای VLOC و کیپ سایز
پروفایل سن کیپ سایز قدیمی بر حسب فروند (۱۲۰.۰۰۰-۱۸۹.۹۹۹ DWT)
چشم انداز بازارهای VLOC و کیپ سایز
۴. طرف تقاضا (زغال سنگ، سنگ آهن)
شناور‌هایی با ظرفیت بیش از ۱۲۰ هزار DWT به منظور تجارت سنگ آهن یا زغال سنگ به کار می‌روند. افزون بر آن، در حمل و نقل بوکسیت برای سفر‌ها و مسیر‌های طولانی جایگاه ویژه‌ای دارند و در برخی موارد در تجارت محصولات دیگر مانند غلات مورد توجه قرار می‌گیرند.
سنگ آهن
چین همچنان با پوشش ۷۰ درصدی واردات جهانی سنگ آهن در مرکز توجه قرار دارد و در مقایسه با ژاپن و اروپا که جمعا سهم ۱۵ درصدی در این میان دارند، گوی رقابت را پر قدرت در دست گرفته است به گونه‌ای که میزان واردات به دنبال تقاضای بالا از ذخایر فولاد رشد ۴.۹ درصدی را در سال گذشته تجربه کرد و به ۱.۰۷۵ میلیارد تن رسید.
اما، رشد واردات سنگ آهن چین طی ۹ ماه نخست سال جاری میلادی با افت ۱.۷ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته همراه شد و به ۸۰۳.۵ میلیون تن رسید. این درحالی است که میزان فولاد این کشور افزایش یافت و بازده سنگ آهن داخلی روندی نزولی را در پیش گرفت. تولید فولاد چین بر اساس مدیریت‌های اخیر از آوریل تاکنون و در برآورد ماهانه به بالاترین میزان خود رسید و بازده مجموع فولاد را در ۹ ماه نخست سال جاری میلادی به ۶۹۱.۲ میلیون تن رساند که خبر از رشد ۸.۱ درصدی آن می‌دهد. در همین حین، بازده سنگ آهن داخلی افت بی سابقه ۴۱ درصدی را همزمان با قوانین محدود کننده ایمنی و زیست محیطی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته میلادی تجربه کرد.
با این حال و علی رغم آنکه داده‌های رسمی تولید فولاد نشان از افزایش قابل توجه آن دارد، احتمال افت بازده به دلیل تعطیلی برخی مخازن نیز در چین وجود دارد. 
در همین راستا، اتحادیه اوراق بهینه فلزات چین اعلام کرد، میزان اوراق مصرفی در تولید فولاد طی نیمه نخست سال جاری میلادی افزایش یافته و پیش بینی ۱۸۰ میلیون دلار اوراق برای کل سال در مقایسه با ۱۴۸ میلیون تن در سال ۲۰۱۷ درنظرگرفته شده است. 
زغال سنگ
واردات زغال سنگ چین در سال گذشته میلادی رشد ۶.۱ درصدی را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تجربه کرد و به ۲۷۱.۱ میلیون تن رسید که در مجموع سهم ۲۰ درصدی واردات زغال سنگ جهان را به واسطه افزایش بازده الکتریسیته گرمایی، تقاضای بالا از ذخایر فولاد داخلی و توسعه ساخت بخش‌های صنعتی به خود اختصاص داد.
در سال جاری میلادی، واردات زغال سنگ در آگوست و در مقایسه با ژوئن به بالاترین سطح خود رسید و حمل و نقل دریایی آن طی ۹ ماه آغازین ۲۲۸.۳ میلیون تن ثبت شد که رشد ۱۱.۳ درصدی را نشان می‌دهد. افزون بر آن، صادرات زغال سنگ اندونزی به چین در بازه زمانی ژانویه- سپتامبر به ۸۹.۷ میلیون تن رسید که خبر از افزایش ۱۸.۸ درصدی آن در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته می‌دهد.
همچنین میزان تقاضا از نیروگاه‌های برقی حرارتی طی ۹ ماه نخست افزایش ۶.۹ درصدی داشت و به ۳.۶۶۷ TWh رسید. تولید قدرتمند فولاد نیز نیروی محرکی برای واردات زغال کک بود و قیمت‌ها را در سه ماه نخست ۲۰۱۸ میلادی به بالاترین سطح کشاند. از سوی دیگر به دلیل نزدیک شدن به زمستان میزان تقاضا طی ماه‌های آتی افزایش می‌یابد. این درحالی است که پس از آن دولت اقدامات محدودکننده خود مبنی بر کنترل قیمت داخلی زغال سنگ و افزایش تولید داخلی موجب افت واردات می‌شود. 
همچنین با بالاگرفتن جنگ تجارت بین دو قدرت برتر اقتصادی دنیا، چین زغال سنگ را نیز در لیست کالا‌های وارداتی آمریکا که ۲۵ درصد تعرفه به آن تعلق می‌گیرد، قرار داده که از ۲۳ آگوست سال جاری اجرایی شده است. با این حال، انتظار نمی‌رود این روند تاثیر چندانی بر چین بگذارد چرا که این کشور اصلی‌ترین خریدار زغال سنگ آمریکا نیست. در سال ۲۰۱۷ میلادی، چین ۳.۲ میلیون تن زغال سنگ آمریکا را وارد کرد که برابر با یک درصد سهم کلی واردات زغال سنگ به این کشور است. 
واردات زغال سنگ ژاپن در سال گذشته میلادی رشد ۱.۶ درصدی را تجربه کرد و به ۱۹۲.۸ میلیون تن رسید. کره جنوبی نیز توانست رشد چشمگیر ۱۰.۲ درصدی را در میزان واردات این محصول با رقم ۱۴۸.۳ میلیون تن ثبت کند. این درحالی است که میزان واردات این کشور طی ۹ ماه نخست سال جاری میلادی با افت ۱.۲ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته میلادی همراه شد و به ۱۱ میلیون تن رسید. در این میان، هند نیز نقطه روشنی برای تجارت زغال سنگ در سال جاری میلادی به حساب می‌آید که اصلی‌ترین واردکننده کشورهایی، چون آفریقای جنوبی و آمریکاست.
بوکسیت
چین بزرگترین واردکننده بوکسیت در جهان است که ۷۰ درصد از واردات کل جهان را به خود اختصاص می‌دهد به گونه‌ای که سال گذشته شاهد افزایش ۳۲.۸ درصدی در میزان واردات و رسیدن آن به ۶۸.۸ میلیون تن بود.
طی ۹ ماه نخست سال جاری میلادی، برآورد واردات نشان داد که میزان آن با رشد تقریبی ۱۰ درصد در مقایسه با سال گذشته مدیون افزایش جابه جایی در گینه است. خلیج گینه توانست گوی رقابت را از دست استرالیا که برترین تامین کننده بوکسیت چین بود برباید.
واردات بوکسیت چین به دنبال افزایش صادرات آلومینیوم جان گرفت. از سوی دیگر، تولید داخلی بوکسیت در چین به دنبال عملیات غیرقانونی در برخی معادن با افت همراه شد. همچنین تهی کردن منابع، انزوال کیفیت سنگ آهن و نگرانی‌های زیست محیطی موجبات افزایش قیمت بازده داخلی را فراهم آورده است. این موضوع با افزایش تقاضای خارجی برای آلومینوم دو برابر شدت یافته و محرکی برای افزایش واردات بوکسیت در سال جاری است.
تجارت فله خشک- سنگ آهن
چشم انداز بازارهای VLOC و کیپ سایز

• کالای شماره یک تجارت
• قابل حمل با شناور‌های کیپ سایز و پاناماکس
• تجارت مختص به برزیل، چین و استرالیا
• توصیف عملکرد ۲۰۱۵: ناامیدکننده، ۲۰۱۶: بهبود و ۲۰۱۷: بسیار خوب
• افزایش تقاضا به دنبال کاهش تولید معادن داخلی، قیمت رقابتی فولاد
تجارت فله خشک- زغال سنگ
چشم انداز بازارهای VLOC و کیپ سایز

• دومین کالای تجاری فله خشک پس از سنگ آهن
• ۷۸ درصد زغال حرارتی، ۲۲ درصد زغال کک
• رشد سریع تقاضا از چین در سال‌های ۲۰۰۹-۲۰۱۳، کاهش حجم جابه جا شده در ۲۰۱۵-۲۰۱۶
• افت ۳۰ درصدی واردات چین در سال ۲۰۱۵ و افزایش ۲۵ و شش درصدی به ترتیب در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ میلادی
• کاهش شدید واردات اتحادیه اروپا در سال‌های گذشته
• ثبات در واردات هند پس از سال‌ها رشد
تجارت فله خشک- بوکسیت
چشم انداز بازارهای VLOC و کیپ سایز

• افت ۱۱ درصدی تولید بوکسیت و رسیدن آن به ۲۶۲ میلیون تن در سال ۲۰۱۶ به موجب افت تولید در مالزی
• چشم انداز مثبت بوکسیت برای تولید در گینه همزمان با سه برابر شدن بازده از سال ۲۰۱۵ و رسیدن آن به ۶۰ میلیون تن تا سال ۲۰۲۰ میلادی
• گینه و استرالیا بزرگترین صادرکنندگان بوکسیت در سال ۲۰۱۶ میلادی و دارایی سهم ۴۵ و ۲۹ درصدی در جهان

صادرات سنگ آهن بر اساس مقصد- برزیل
چشم انداز بازارهای VLOC و کیپ سایز
صادرات سنگ آهن از برزیل سالانه و به طور میانگین طی دهه گذشته رشد ۳.۶ درصدی را در کارنامه خود ثبت کرده است. میزان صادرات این محصول در سال گذشته میلادی و در مقایسه با سال ۲۰۱۵ رشد ۲.۶ درصدی را پشت سر گذاشت و به ۳۸۳.۵ میلیون تن رسید. طی ۹ ماه نخست سال ۲۰۱۸ میلادی نیز میزان صادرات افزایش ۱.۵ درصدی را تجربه کرد و حجم آن به ۲۸۵.۴ میلیون تن رسید چرا که بهبود نسبی در تولید و حمل و نقل این محصول پس از شرایط بد آب و هوایی در سه ماهه نخست حاصل آمد.
 
صادرات سنگ آهن بر اساس مقصد در بازه زمانی ژانویه- سپتامبر ۲۰۱۸ میلادی- برزیل
چشم انداز بازارهای VLOC و کیپ سایز
چین بیشترین سهم را در صادرات سنگ آهن برزیل با ۵۹ درصد طی ۹ ماه آغازین سال جاری میلادی به خود اختصاص داد. دیگر مقاصد اصلی صادراتی به ترتیب بر اساس سهم در تجارت جهانی ژاپن، هلند و مالزی است.
صادرات سنگ آهن بر اساس مقصد- استرالیا
چشم انداز بازارهای VLOC و کیپ سایز
صادرات سنگ آهن از استرالیا سالانه و به طور میانگین طی دهه گذشته رشد ۱۲ درصدی را تجربه کرد. در سال گذشته میلادی نیز میزان صادرات از استرالیت به ۸۲۷.۲ میلیون تن رسد که خبر از رشد ۲.۴ درصدی آن در مقایسه با سال ۲۰۱۵ میدهد. نیمه نخست سال جاری میلادی شاهد افزایش ۵.۵ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بود و به ۴۲۱.۱ میلیون تن رسید.
 
صادرات سنگ آهن بر اساس مقصد در بازه زمانی ژانویه- سپتامبر ۲۰۱۸ میلادی- استرالیا
چشم انداز بازارهای VLOC و کیپ سایز
چین بزرگترین واردکننده سنگ آهن از استرالیا بود که سهم ۸۲ درصدی را طی شش ماه نخست سال جاری میلادی به خود اختصاص داد. مقاصد صادراتی بعدی ژاپن و کره هستند که در مقایسه با چین سهم کمتری در تجارت آلومینیوم از مبدا استرالیا دارند.
پیشگامان حمل و نقل سنگ آهن- فصلی 
چشم انداز بازارهای VLOC و کیپ سایز
 
شش شرکت بزرگ معدنی با نام‌های تجاری Vale، Rio Tinto، BHP، FMG، Roy Hill و Anglo American نزدیک به ۸۰ درصد تجارت دریابرد جهان را به خود اختصاص می‌دهند. این شرکت‌ها در سه ماهه سوم سال جاری میلادی حدود ۳۱۸ میلیون تن زغال سنگ را جابه جا کردند.
 
سهم بازیگردان‌های اصلی حمل و نقل سنگ آهن
چشم انداز بازارهای VLOC و کیپ سایز
شرکت Vale بهترین عملکرد را در سه ماهه سوم سال جاری داشت. در این میان شرکت FMG ضعیف‌ترین عملکرد را به خود اختصاص داد چراکه میزان ارسال سفارش‌ها با ۱۳.۵ درصد افت همراه شد. 
واردات سالانه زغال بر اساس نوع- چین
چشم انداز بازارهای VLOC و کیپ سایز
چین تا سال ۲۰۰۸ میلادی صادرکننده زغال خالص بود. اما میزان صادرات از آن زمان به بعد با جهش همراه شد و پس از ثبت یک دوره افت در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ میلادی؛ حجم کلی واردات چین بار دیگر افزایش یافت. در ۹ ماه نخست سال ۲۰۱۸ میلادی، واردات زغال چین با رسیدن به ۲۲۸.۳ میلیون تن رشد ۱۱.۳ درصدی را تجربه کرد چراکه میزان تقاضای این نوع تولید در سه ماهه نخست و همزمان با افزایش تقاضای الکتریسته با هدف خنک سازی در تابستان با افزایش همراه بود.
 
منابع وارداتی زغال سنگ چین در نیمه نخست سال ۲۰۱۸ میلادی
چشم انداز بازارهای VLOC و کیپ سایز
اندونزی و استرالیا بزرگترین صادرکنندگان زغال سنگ به چین در نیمه نخست سال جاری میلادی هر یک با سهم ۴۹ و ۳۴ درصدی بودند. 
۵. بازار‌های چارتر و خرید و فروش (نرخ، ارزش و حجم فروش)
میانگین چارتر زمانی در بورس مبادلات بالتیک- فصلی
چشم انداز بازارهای VLOC و کیپ سایز
میانگین چارتر زمانی برای بازار کیپ سایز طی ۹ ماه آغازین سال جاری به ۱۶.۸۰۰ دلار در روز رسید که خبر از افزایش ۳۳ درصدی آن در مقایسه با سال گذشته می‌دهد. نرخ‌های کیپ سایز در بازه زمانی جولای-آگوست به موجب افزایش فعالیت در برزیل و تاخیر جوی در بنادر چین با جهش همراه شد. افزون بر آن، نرخ‌ها در سه ماه آغازیت سال جاری میلادی و به دنبال شرایط بد آب و هوایی در برزیل جنوبی و استرالیای غربی به بالاترین سطح خود رسید.
مسیر‌های کیپ سایز در بورس بالتیک- ۱۲ ماه اخیر
چشم انداز بازارهای VLOC و کیپ سایز
میانگین چارتر زمانی در ۹ ماه آغازین سال جاری میلادی و در مسیر‌های C۳، C۵ و C۷ به ترتیب افزایش ۳۳، ۲۴ و ۳۱ درصدی را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته میلادی تجربه کرد. نرخ‌ها نیز در آغاز جولای و به دلیل افزایش فعالیت از برزیل و تناژ بالا با رشد همراه شد.
نرخ‌های چارتر زمانی یک ساله شناور‌های کیپ سایز- ۳۶ ماه اخیر
چشم انداز بازارهای VLOC و کیپ سایز
نرخ‌های چارتر زمانی یک ساله برای شناور‌های کیپ سایز در ۹ ماخ نخست سال جاری میلادی به طور میانگین ۱۹.۲۰۰ دلار در روز برآورد شد که در مقایسه با ۱۴.۱۰۰ دلار برای کل سال گذشته میلادی افزایش قابل توجهی را نشان می‌دهد.
قیمت‌های شناور دست دوم پنج ساله و نوساز کیپ سایز
چشم انداز بازارهای VLOC و کیپ سایز
قیمت شناور‌های دست دوم و نوساز کیپ سایز از سال گذشته تا کنون روندی صعودی داشته چراکه بازار وضعیت خوبی را شاهد بود. در سپتامبر ۲۰۱۸ میلادی قیمت شناور‌های دست دوم پنج ساله و نوساز کیپ سایز به ترتیب افزایش ۱۰ و ۱۳ درصدی داشت. شکاف بین قیمت‌ها در دو دسته مذکور از سال گذشته تاکنون تا حدودی به یکدیگر نزدیک است به گونه‌ای که می‌تواند محرکی برای ثبت سفارش ساخت شناور‌های جدید باشد.
گزارش فروش شناور‌های دست دوم کیپ سایز و VLOC بر حسب DWT
چشم انداز بازارهای VLOC و کیپ سایز
۵۱ فروند شناور دست کم طی ۹ ماه نخست سال جاری میلادی به فروش رسید که سایز ۴۸ فروند بین ۱۲۰-۱۸۹.۹۹۹ هزار DWT و سه فروند بین ۱۹۰-۲۱۹.۹۹۹ هزار DWT گزارش شد. این آمار در مقایسه با ۶۰ فروند شناوری که در مدت مشابه سال گذشته میلادی به فروش رسیده بود با افت همراه شد و ۵۵ فروند از آن‌ها سایزی بین ۱۲۰-۱۸۹.۹۹۹ هزار DWT داشتند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار