۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۶

بازار کشتیرانی در ماه اکتبر 2018 چگونه گذشت؟!

بازار کشتیرانی در ماه اکتبر 2018 چگونه گذشت؟!
موسسه Drewry در تحلیل ماهانه خود ضمن تشریح بخش های مختلف کشتیرانی در ماه اکتبر سال جاری میلادی از رخدادهای احتمالی بازار در ماههای پیش رو می گوید.
کد خبر: ۸۲۲۹۶

به گزارش گروه بین الملل مانا Drewry پیش بینی کرد: تقاضای فصلی زمستان منجر به شیب صعودی بازار تانکر خواهد شد، افزایش واردات سنگ آهن به هند رشد درآمد فله برهای پاناماکس را به همراه دارد، سطح فعالیت اوراق در کشتیرانی حمل مایعات شیمیایی پایین باقی می ماند و اعمال تحریم ها علیه ایران تقاضای تناژ در خلیج آمریکا را تحت تاثیر قرار می دهد.

این گزارش ادامه داد: خیز اخیر درآمد بازار تانکر حمل نفت خام از ماه دسامبر سال 2016 به این طرف مشاهده نشده است، تقویت فصلی تقاضا را می توان از دلایل این شیب صعودی برشمرد. این روند حکایت از حرکت تدریجی و آرام به سمت شکل گیری توازن عرضه-تقاضا دارد.

عدم رشد ظرفیت ناوگان تانکرحمل نفت خام درسال جاری میلادی ناشی از سطح قوی اوراق به بهبود توازن عرضه و تقاضا در بازار کمک کرده است. اگرچه نرخ کرایه حمل در بازار تانکر حمل مشتقات نفتی درماه اکتبر سال جاری میلادی بهبود نیافت، اما انتظار می رود درماههای آینده این اتفاق رخ دهد. جهش پیش بینی شده درفعالیت پالایشگاهی درطول فصل زمستان منجر به افزایش نرخ کرایه حمل در هر دو بازار تانکر حمل نفت خام و مشتقات نفتی درسه ماهه پایانی سال جاری میلادی خواهد شد.

به دنبال تقاضای فصلی زمستانی برای نیرو، در بخش فله خشک شاهد رشد واردات ذغال سنگ در کشورهای اصلی وارد کننده خواهیم بود. افزون براین، سیاهه نیروگاه های ذغال سنگ سوز درهند رو به کاهش است، چنانچه تقاضا افزایش یابد، واردات ذغال سنگ درهند رشد پیدا می کند.

درماه اکتبر سال جاری میلادی، مالکان دربخش ال ان جی شاهد ماه پرثمر و سودآوری بودند، چرا که نرخ کرایه حمل به دلیل کمبود کشتی های حمل ال ان جی در بازار شیب تند صعودی به خود گرفت. عرضه محدود شناور به همراه تقاضای قوی ال ان جی در بازار اروپایی فتیله نرخ کرایه حمل را تا 145 هزار دلار در روز بالا کشید، رقمی که نسبت به ماه اکتبر سال گذشته افزایش بیش از دوبرابر را نشان می دهد. پیش بینی می شود به دنبال تقاضای قوی وعرضه محدود شناور نرخ چارتری کشتی حمل کننده ال ان جی به 200 هزار دلار در روز درماه نوامبرسال جاری میلادی افزایش پیدا کند.

فله خشک

همانطورکه پیش بینی می شد، ماه اکتبریک ماه مثبت برای بازار فله خشک بود. شاخص بالتیک فله خشک بهبود 6.7 درصدی را نسبت به سپتامبر به نمایش گذاشت. انتظارمی رود به چندین دلیل شاهد بهبود بیشتر نیز باشیم.

نخست اینکه، سوای ازچین، تولید قوی فولاد محرک واردات سنگ آهن به هند خواهد بود. دوم اینکه، افزایش تجارت ذغال سنگ در مسیرهای طولانی، آمریکا-هند و آمریکا- کانادا تقاضای تن مایل را افزایش می دهد. افزون براین، نسبت به تجارت کالاهای فله جزئی خوش بین هستیم. براساس سیاست مالی دولت چین و روند صعودی فعالیت صنعتی و ساخت و ساز شاهد شیب صعودی مصرف فولاد، سنگ آهن، تراشه های چوب، الوار وهیدروکسید آلومینیوم خواهیم بود. تقاضای بالا هیدروکسید آلومینیوم، کارخانجات آلومینیوم را به سرمایه گذاری در پروژه های معدنی در گینه سوق می دهد و ازاین رو تقاضا برای فله برهای کیپ سایز و پاناماکس در مسیر گینه-چین افزایش خواهد یافت.

درمجموع می توان گفت پیش بینی می شود، روند واردات هیدروکسید آلومینیوم از گینه بهبود بیشتری پیدا کند. افزایش واردات ذغال سنگ هند از آمریکا به کانادا تقاضای تن مایل را افزایش بدهد. هم چنین فعالیت پایین بازار سفارش ساخت رشد ظرفیت ناوگان را کنترل کند.

چشم انداز تولید فولاد هند مثبت است، درسه ماهه نخست سال جاری میلادی هند در حدود 79 میلیون تن فولاد را تولید کرد، رقمی که نسبت به مدت مشابه سال گذشته روند افزایشی 5.4 درصد را نشان می دهد.

واردات ذغال سنگ کک و ذغال سنگ حرارتی جهش چشم گیری را درسال 2018 میلادی شاهد بود. درسه ماهه سوم سال جاری میلادی، هند در حدود 163 میلیون تن ذغال سنگ (هم حرارتی و کک) را وارد کرد، رقمی که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 12 درصد رشد را به همراه داشت.

درماه اکتبرسال جاری میلادی تنها سفارش ساخت 11 فروند شناور به ثبت رسید، درحالیکه درمدت مشابه سال گذشته 46 فروند شناور سفارش داده شده بود. چشم اندازمثبت بازار فله خشک سطح اوراق را پایین نگه می دارد. با این وجود انتظارمی رود به دنبال اجرای قانون آیمو (IMO) فعالیت بازار اوراق روند افزایشی را نشان دهد.

به دنبال چشم انداز مثبت بازار فله خشک، بازار دست دوم در سراسر بخش ها تقویت شده است، درماه اکتبر سال جاری میلادی 53 فروند شناور دست به دست شدند. رقمی که رشد 71 درصدی را نسبت به ماه سپتامبر نشان می دهد.

طی چند سال گذشته، میانگین سایز شناورهای هندی سایز با سرعت زیادی در حال افزایش است. میانگین سایز شناورهای هندی سایز در کل ناوگان فله خشک به کمتر از 29 هزار DWT می رسد، با این وجود برای شناورهایی که درسه سال گذشته تحویل داده شده اند، این رقم به طورچشم گیری به بیش از 35 هزار DWT افزایش یافته است. افزایش میانگین سایز به معنی تقاضای فزاینده برای بسته ها با سایز بزرگتر خواهد بود.

 افزون براین، بیش از نه درصد از کل ناوگان هندی سایز طی پنج سال آینده اوراق خواهند شد. به عقیده یDrewry، میانگین سایز اوراق کمتر از 25 هزار DWT خواهد بود. از لحاظ تقاضا، مصرف فزاینده کالاهای فله جزئی در آسیا فرصت های جذب زیادی را برای فله برهای هندی سایز در مسیر طولانی فراهم کرده است. همانطورکه فعالیت ساخت با سرعت بالا در چین ادامه پیدا می کند، انتظار می رود این کشور واردات محصولات چوبی را افزایش دهد. اکثر الوارها و تراشه های چوب بر روی هندی سایز حمل می شود. از این رو فرصت جذب برای این شناور برای مدت طولانی فراهم می شود.

بازار کشتیرانی در ماه اکتبر 2018 چگونه گذشت؟!

تانکر

نرخ کرایه حمل بازار تانکر درماه اکتبرسال جاری میلادی شیب صعودی به خود گرفت. تقاضای قوی برای نفت خام از پالایشگاهها در آسیا و اروپا فعالیت چارترینگ را درخلیج فارس وآفریقای غربی قوی نگه داشت. شیب صعودی درآمد در مسیرهای اصلی نفتکش های غول پیکر و تانکرهای سوئزماکس سطحی را به نمایش گذاشت که از ماه دسامبرسال 2016 به این طرف دیده نشده بود.

انتظارمی رود به دنبال بهبود تجارت مشتقات نفتی در فصل زمستان، نرخ کرایه حمل تانکر مشتقات نفتی به تدریج روند افزایشی به خود بگیرد. فعالیت پالایشگاهها در پایان سال جاری میلادی افزایش خواهد یافت، از این رو تقاضای تناژ برای هر دو بازار تانکرهای حمل نفت خام و مشتقات نفتی جهش رو به بالا خواهد داشت. ناگفته نماند معافیت هشت کشور از تحریم در واردات نفتی ایران نگرانی های عرضه در بازار را کاهش خواهد داد.

رویهم رفته پیش بینی می شود، فعالیت بالای اوراق منجر به کنترل رشد ناوگان شود. فعالیت پالایشگاهها در طول فصل زمستان روند افزایشی را طی می کند. هم چنین تحریم ها علیه ایران مانعی بر سر راه تقاضای تناژ خواهد بود و قیمت های بالا ممکن است به پیکره تقاضا ضربه بزند. تقاضای قوی فصلی و رشد کند ناوگان به دلیل اوراق بالا، سطح نرخ کرایه حمل تانکر در ماههای آینده را بالا و قوی نگه خواهد داشت.

بازار قوی اوراق موفق شده است، رشد ناوگان را درسال جاری میلادی کنترل کند. به عبارت دیگر تنور داغ اوراق اثر تحویل شناورها را خنثی کرده است. ظرفیت ناوگان تانکر درماه اکتبر سال جاری میلادی بر روی 470 میلیون DWT ایستاد. از آنجائیکه انتظار می رود اوراق درسال های آینده قوی باقی بماند، کنترل رشد ناوگان استمرارخواهد داشت.

فعالیت اوراق درماه اکتبر سال جاری میلادی بهبود یافت، چنانچه تقاضای تناژ پس از فصل مانسون از یاردهای آسیا افزایش پیدا کرد. در مجموع 12 فروند شناور در بازار تانکر اوراق شدند.

دفتر سفارش ساخت تانکر درماه اکتبر با ایستادن بر روی 55 میلیون و 300 هزار DWT روند کاهشی 1.7 درصد را به نمایش گذاشت. درحال حاضر 231 فروند شناور با مجموع ظرفیت (47 میلیون و 500 هزار DWT) در دفتر سفارش ساخت تانکر حمل نفت خام شامل 102 فروند نفتکش غول پیکر وجود دارند. در حدود دو سوم از سفارش ها در پایان سال 2019 میلادی تحویل داده خواهد شد. از این رو، تحویل شناور تا سال 2020 قوی خواهد بود. با این وجود، روند نزولی سفارش ساخت در ماههای اخیر حکایت از اخبار خوبی برای چشم اندازهای آینده بازار دارد.

نرخ کرایه حمل نفتکش غول پیکر درماه اکتبر سال جاری میلادی روند افزایشی بسیار چشم گیری را به نمایش گذاشت. رشد تقاضا ازسوی پالایشگاهها با فرارسیدن فصل زمستان و صف کوتاه شناورهای آماده به بارگیری در مسیرهای اصلی بارگیری را باید از دلایل شیب صعودی بازار دانست. نرخ های کرایه حمل در مسیر TD3 نزدیک به 100 WS رسیدند. درآمد شناور از 15 هزار و 500 دلار در روز در ماه سپتامبر سال جاری میلادی به 37 هزار و 500 دلار در روز در ماه اکتبر سال جاری میلادی افزایش یافت.

به دنبال رشد فعالیت چارترینگ پیشاپیش فصل اوج زمستان، نرخ کرایه حمل تانکر سوئزماکس درماه اکتبر شیب صعودی تندتری را نشان داد. درآمد درمسیر TD20 ( آفریقای غربی به اروپا) به 18 هزار و 500 دلار در روز در ماه اکتبر رسید، رقمی که بالاترین سطح از ماه ژانویه سال 2017 تاکنون را نشان می داد.

برطبق گزارش های رسانه ای، آمریکا کاملا موافق است که به هند معافیت از تحریم ها را اعطا کند، با این وجود، هند باید واردات نفت خام ایرانی را تا 35 درصد در سال جاری میلادی کاهش دهد. این مسئله منجر به شیب نزولی تقاضا برای تانکرهای سوئزماکس در مسیر خلیج آمریکا-هند در ماههای آینده خواهد شد.

افزون براین نرخ کرایه حمل تانکر افراماکس در ماه اکتبر سال جاری میلادی افزایش پیدا کرد. درآمد تانکر افراماکس در مسیر درون مدیترانه ای ازهشت هزار و 200 دلار در روز در ماه سپتامبر سال جاری میلادی به 15 هزار دلار در روز در ماه اکتبر سال جاری میلادی رسید. تقاضای قوی به ویژه در دریای کارائیب و مدیترانه فتیله نرخ کرایه حمل را بالا کشید.

شیب صعودی پیش بینی شده فعالیت پالایشگاهها در اروپا، آمریکا و آسیا منجر به بالا نگه داشتن نرخ کرایه حمل در ماههای پیش رو خواهد شد. افزایش تولید نفت خام در روسیه برای جبران روند نزولی تولید نفت ایرانی حکایت از خبرهای امیدوار کننده ای برای تقاضای تناژ در دریای سیاه و اروپای شمال غربی دارد.

برخلاف بازار تانکر حمل نفت خام، نرخ کرایه حمل بازار تانکر حمل مشتقات نفتی روند نزولی را در ماه اکتبر سال جاری میلادی ادامه داد. اما با این وجود به دنبال بهبود تقاضا، انتظار می رود تقاضای تناژ در ماههای آینده وضعیت بهتری را تجربه کند.

هم چنین مالکان تانکرهای LR  به انتظار بهبود تقاضای نفتا در آسیا نشسته اند. انتظار می رود بهبود تقاضای نفتا درآسیا رشد نرخ کرایه حمل در بازار LR را به ارمغان آورد. درآمد بازار این شناور در مسیر خلیج آمریکا –ژاپن از پنج هزار و 900 دلار در روز در ماه سپتامبر سال جاری میلادی به پنج هزار و 6300 دلار در روز کاهش یافت.

بازار کشتیرانی در ماه اکتبر 2018 چگونه گذشت؟!

کانتینر

خطوط کشتیرانی درسه ماهه سوم سال جاری میلادی پر فراز و نشیب ظاهر شدند. برای مثال کشتیرانی OOCLهنگ کنگ درنه ماه نخست سال جاری میلادی شاهد افزایش هفت درصدی حجم جابه جایی و درآمد درمقایسه با مدت مشابه سال گذشته بود. از طرف دیگرهلدینگ مشترک کشتیرانی های ژاپن موسوم به ONE ضرر خالص 192 میلیون دلار را در سه ماهه دوم سال جاری میلادی به نمایش گذاشت.

براین اساس پیش بینی می شود، بازار کشتی های کانتینری نئوپاناماکس بزرگ روزهای شلوغی را در پیش خواهد داشت. فعالیت اوراق شیب صعودی را نشان می دهد، افزون براین علیرغم بازار فعال و پررونق، نرخ چارتر پایین باقی می ماند و سایز ناوگان بیکار گسترش خواهد یافت.

برای بخش کشتیرانی چند منظوره MPV نیز انتظارمی رود بازار سفارش ساخت شناور روزهای کساد و بی رونقی را تجربه کند، تجارت های قوی ذغال سنگ و فولاد نرخ های چارتری MPV را بهبود ببخشد و شیب صعودی پروژه های ال ان جی روزهای خوبی را برای کشتی های حمل کالاهای فوق سنگین heavylift رقم خواهد زد.

از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون، تنها 27 فروند شناور با مجموع ظرفیت 0.26 میلیون DWT در این بخش به اوراق رفته اند، این رقم کمتر از نصف تعداد شناورهای به اوراق رفته در مدت مشابه سال گذشته است. فعالیت بازار اوراق در حالی محدود است که MPV یکی از قدیمی ترین ناوگان ها را در بخش دریایی در اختیار دارد.

این گزارش در پایان نوشت: انتظارمی رود قانون سوخت با سولفور پایین تعدادی از شناورهای این ناوگان را روانه یاردهای اوراق کند، چرا که به گفته کارشناسان این شناورها ارزش تحمیل هزینه نصب اسکرابرها یا هزینه اضافی سوخت با سولفور پایین را ندارند.

بازار کشتیرانی در ماه اکتبر 2018 چگونه گذشت؟!

 

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار