۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۲
طی هفته گذشته:

بازار تانکر سوئزماکس پرشتاب بود

بازار تانکر سوئزماکس پرشتاب بود
گروه تحقیقی کلارکسونز لندن بازار تانکرها، فله بر‌ها و سفارش ساخت شناور‌های جدید در روز‌های پایانی ماه اکتبر سال جاری میلادی را تشریح کرد.
کد خبر: ۸۲۲۹۵
به گزارش گروه بین الملل مانا گروه تحقیقی کلارکسونز لندن با گریزی بر بخش‌های مختلف بازار کشتیرانی در روز‌های پایانی ماه اکتبر سال جاری میلادی نوشت: طی هفته گذشته بازار نفتکش غول پیکر به روند بهبود خود ادامه داد، علیرغم اینکه تمایل بازار کمی غیر واقعی بود و تعداد کمی معامله در پایان هفته به روی کاغذ آمد.  
 
سوئزماکس

بازار تانکرهای سوئزماکس در آفریقای غربی قوی باقی ماند، ضمن اینکه در دریای سیاه، برنامه شلوغ بارگیری برای دهه آخر ماه جاری به همراه تقاضای مستمر از آسیا سبب افزایش نرخ کرایه حمل دراین منطقه شد. هم چنین درخاورمیانه، نرخ کرایه حمل روند افزایشی را در پیش گرفت.

افراماکس

درهفته گذشته، بازار تانکرهای افراماکس هفته نسبتا آرامی را در دریای شمال/حوزه بالتیک سپری کرد، نرخ کرایه حمل در مسیر از قاره انگلستان به 135 WS تنزل یافت. هم چنین حرکت بازار در مدیترانه/ دریای سیاه نسبتا آرام و کند بود، نرخ کرایه حمل در مسیر دریای سیاه- مدیترانه بر روی 180 WS ایستاد.

تحلیل هفتگی کلارکسونز//

تانکر حمل مشتقات نفتی

غرب سوئز: بازار تانکرهای MR برای بار دیگر هفته آرام و یکنواختی را پشت سرگذاشت. نرخ کرایه حمل درمسیر قاره انگلستان-USAC به 112.5 WS تقلیل یافت. گفته می شود به دنبال شیب صعودی واردات به آفریقای غربی و مقاومت مالکان، نرخ کرایه حمل می تواند افزایش پیدا کند. اما با این وجود به دلیل صف طولانی شناورهای آماده به بارگیری، هرگونه افزایشی در نرخ کرایه حمل قطعا چشم گیر نخواهد بود.

 شرق سوئز: طی هفته گذشته در بازار تانکرهای MR، شناورهای آماده به بارگیری جذب شدند و درنتیجه بازار بهبود پیدا کرد. نرخ کرایه حمل در مسیر خاورمیانه- آفریقای شرقی به 150 WS رسید. افزون براین، بازار تانکرهای LR1 نسبتا پایدار بود، نرخ کرایه حمل در مسیر خلیج فارس-ژاپن بر روی 130 WS فیکس شد. از سوی دیگر بازار تانکرهای LR2 هفته مثبتی را پشت سر گذاشت، نرخ کرایه حمل در مسیر مدیترانه- ژاپن به 120 WS افزایش یافت.

 تانکر حمل مشتقات نفتی کثیف

بازار آرام تانکرهای پاناماکس حمل مشتقات نفتی کثیف در دریای کارائیب منجر به کاهش نرخ کرایه حمل در اروپا شد، نرخ کرایه حمل در مسیر مدیترانه-خلیج آمریکا به 145 WS کاهش یافت. صف تانکرهای هندی سایز در قاره انگلستان همچنان کوتاه بود و نرخ کرایه حمل در مسیر از قاره انگلستان به 227.5 WS افزایش پیدا کرد.

تحلیل هفتگی کلارکسونز//

 فله برها

کیپ سایز:

نرخ کرایه حمل فله بر کیپ سایز درمسیرهای اصلی از برزیل روند نزولی را طی کرد، نرخ کرایه حمل درمسیر Tubarao-Qingdao به 20 هزار و 750 دلار برای هرتن تقلیل یافت. درمجموع نرخ کرایه حمل درمسیرهایی از استرالیا افزایش کمی را تجربه کرد. رویهم رفته، میانگین درآمد فله بر کیپ سایز با رسیدن به 16 هزار و 612 دلار در روز روند کاهشی هفت درصد هفتگی را به نمایش گذاشت.

پاناماکس :

پس از اینکه بازار فله بر پاناماکس دوهفته پیش روند نزولی را تجربه کرده بود، نرخ کرایه حمل این شناور طی هفته گذشته درحوزه پاسیفیک شیب مشخصی را به نمایش نگذاشت. از سوی دیگر در حوزه آتلانتیک، نرخ کرایه حمل به طور کلی افت جزئی را نشان داد و تمایل منفی بر بازار حاکم شد.

 هندی:

درحوزه پاسیفیک، به دنبال نبود تقاضا و صف طولانی شناورهای آماده به بارگیری تمایل بازار به سمت منفی گروید و نرخ کرایه حمل سوپراماکس و هندی سایز شیب نزولی به خود گرفت. افزون براین، درآتلانتیک و به دنبال تعطیلات عمومی، بازار شاهد فعالیت کمی از لحاظ انعقاد قرارداد به ویژه در اروپا بود.

تحلیل هفتگی کلارکسونز//

بازار کانتینری

نرخ چارتر زمانی در بخش کشتی کانتینری روند نزولی جزئی را در ماه اکتبر سال جاری میلادی در پیش گرفت. با این وجود، فعالیت چشم گیری دربخش چارتر کشتی های کانتینری بزرگتر مشاهده شد، چنانچه یک شرکت کشتیرانی 12 فروند کشتی با ظرفیت نه الی ده هزار TEU را برای یک دوره فیکس کرد. افزون براین بازار کشتی کانتینری فیدری فعال باقی ماند و رشد حجم تجاری در مسیرهای درون آسیایی قوی گزارش شد، اگرچه قیمت های بانکرینگ بالا موجب سرکوبی سودآوری شد.

برطبق شاخص نرخ کرایه حمل شانگهای SCFI، نرخ کرایه حمل درمسیر آسیا- ساحل غربی آمریکا با رسیدن به دو هزار و 606 دلار برای هر FEU روند افزایشی یک درصد را درهفته گذشته به نمایش گذاشت. از سوی دیگر نرخ کرایه حمل در مسیر آسیا- ساحل شرقی آمریکا با رسیدن به سه هزار و 615 دلار برای هر FEU رشد ده درصد را نسبت به هفته گذشته آن تجربه کرد. هم چنین نرخ کرایه حمل در مسیرهای آسیا-اروپای شمالی و آسیا-مدیترانه به ترتیب با رسیدن به 752 دلار و 769 دلار برای هر TEU افت یک درصد را به همراه داشت.

تحلیل هفتگی کلارکسونز//

 ساخت شناور

 در بخش فله بر، شرکت فله خشک Wisdom Marine Lines تایوان چهارمین شناور را به مجموع سفارش ساخت فله برهای کامسارماکس با ظرفیت 82 هزار و 400 DWT درکشتی سازی JMU ژاپن افزود. زمان تحویل شناور پایان سال 2020 اعلام شده است. افزون براین شرکت فله خشک Reederei H Vogemann آلمان سفارش ساخت بر هندی سایز با ظرفیت 38 هزار و 800 DWT را به کشتی سازی Taizhou Kouan چین داد، شناور در سال 2020 تحویل داده خواهد شد.

دربخش تانکر، شرکت hunter tankers سفارش ساخت هشتمین نفتکش غول پیکر با ظرفیت 300 هزار DWT را به کشتی سازی دووی کره جنوبی داد. زمان تحویل این شناور سال 2020 اعلام شده است.

افزون براین، در بخش کشتی کروز و مسافربری، کشتی سازی Sembcorp Marine سنگاپور سفارش ساخت سه فروند کشتی مسافربری/ حمل خودرو را از شرکت کشتیرانی Norled نروژ دریافت کرد. این شناورها ظرفیت پذیرش 300 مسافر و 80 خودرو را دارند. زمان تحویل شناور پایان سال 2020 اعلام شده است. هم چنین شرکت کروز Virgin Voyages چهارمین سفارش ساخت از مجموع شناورهای کروز را به کشتی سازی فین کانتینری ایتالیا داد. شناور در پایان سال 2023 تحویل داده خواهد شد.

تحلیل هفتگی کلارکسونز//

 اوراق

همانطور که به فستیوال دیوالی Diwali هند نزدیک می شویم، تمایل به خرید تناژ برای اوراق شیب نزولی به خود گرفته است. بازار درشبه قاره به ویژه هند و پاکستان بی ثبات و ناپایدار ظاهر شد، اما بنگلادش به نظر پایدارتر می آید.

تحلیل هفتگی کلارکسونز//

 

 بازار نفت 

آمریکا هشت کشور را از تحریم نفتی ایران معاف کرد، این کشور موافقت کرده که به هشت کشور مثل ژاپن هند، کره جنوبی و ژاپن اجازه دهد که به خرید نفت ایران پس از اعمال تحریم ها در پنج نوامبر ادامه دهند. بزرگترین مشتریان نفتی ایران که همگی در آسیا هستند به دنبال معافیت از تحریم‌ها بودند تا به آن‌ها اجازه دهند مقداری از نفت ایران را خریداری کنند.

بازار فله بر

براساس داده های وزارت کشاورزی آمریکا USDA، صادرات سویای آمریکا به یک میلیون و 300 هزار تن در 25 ماه اکتبر سال جاری میلادی رسید. صادرات این محصول به چین از دو میلیون و 100 هزار تن در سال گذشته به 69 هزار تن در سال جاری میلادی کاهش یافت.

افزون براین، سیاهه سنگ آهن در بنادر اصلی چین با ایستادن بر روی 144 میلیون تن در پایان ماه اکتبر سال جاری میلادی، پایین ترین سطح را از ابتدای سال تاکنون به نمایش گذاشت. هم چنین نسبت به 162 میلیون تن در ماه ژوئن سال جاری میلادی افت 11 درصد را به همراه داشت.

تحلیل هفتگی کلارکسونز//

ارسال نظرات
آخرین اخبار