۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۴

افت ۹۷ درصدی صادرات سویای آمریکا

افت ۹۷ درصدی صادرات سویای آمریکا
جنگ تجارت و به ویژه تعرفه‌های چین بر واردات سویای آمریکا موجب شد تا در فصل اوج صادرات این محصول، آمریکا افت ۹۷ درصدی آن را تجربه کند.
کد خبر: ۸۲۲۸۵
به گزارش گروه بین الملل مانا، بیمکو نوشت: هشت هفته نخست سال بازرگانی ۲۰۱۸/۲۰۱۹ میلادی میزان صادرات آمریکا در مجموع از ۱۲.۲ میلیون تن مورخ ۲۶ اکتبر سال ۲۰۱۷ میلادی با ۳۹ درصد افت به ۷.۵ میلیون تن در مدت زمان مشابه رسید و حجم صادرات سویای آن کاهش شدید ۹۷ درصدی را در کارنامه ثبت کرد.
بر اساس این گزارش و درحالی که صادرات هفتگی در فصل کنونی پایین تز از فصل گذشته است، بیشترین میزان افت صادراتی آمریکا به تاریخ ۱۸ اکتبر اختصاص یافت به گونه‌ای که از ۲.۵ میلیون تن در مدت مشابه سال گذشته میلادی به ۱.۱ میلیون تن رسید که خبر از افت ۵۶ درصدی آن می‌دهد و این روند تا ۲۵ اکتبر نیز در شیبی نزولی به حرکت خود ادامه داد.
تحلیلگر ارشد کشتیرانی در بیمکو در این باره نوشت: افزون بر افت کاهش مجموع در صادرات که صنعت کشتیرانی را متضرر می‌کند، حجم عظیمی از تقاضا از مقاصد نزدیک به آمریکا ثبت می‌شود که در کل میزان تقاضای تن-مایل را نیز با کاهش همراه می‌سازد.

صادرات هفتگی سویا آمریکا
افت ۹۷ درصدی صادرات سویای آمریکا
درحالی که طی هشت هفته نخست سال بازرگانی، چین ۷۰ درصد از حجم کلی صادرات سویای آمریکا را به خود اختصاص می‌داد، جنگ تجاری موجب شد تا این سهم به چهار درصد تنزیل یابد و بدین ترتیب افت ۹۷ درصدی صادرات سویا آمریکا به چین در کارنامه ثبت شد و حجم آن از ۸.۵ میلیون تن در هفته‌های نخست سال بازرگانی گذشته به تنها ۲۰۱.۷۰۰ هزار تن در مدت مشابه ۲۰۱۸ میلادی برسد.
پیتر سند در راستای این جریان گفت: نیروی محرک پشت صادرات کم آمریکا، کاهش قابل توجه تقاضا از سوی چین است. به گونه‌ای که در هشت هفته نخست سال گذشته میلادی، میزان صادرات سویای آمریکا به این کشور به طور میانگین در هفته به یک میلیون تن می‌رسید. اما در حال حاضر تنها در سه هفته آغازین سویا به چین صادر شد.
مکزیک بزرگترین واردکننده سویای آمریکا
تاکنون مکزیک بزرگترین وارد کننده سویای آمریکا بوده و با ثبت ۷۸۵.۴۰۰ هزار تن افزایش ۳۴ درصدی را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته میلادی تجربه کرده است. برخلاف مکزیک، چهار واردکننده برتر سویای آمریکا در فصل جاری میزان واردات خود را دست کم دوبرابر افزایش داده تاند. اسپانیا با ثبت ۶۰۲.۸۰۰ هزار تن و افزایش ۱۵۳ درصدی با فاصله‌ای اندک از مکزیک در جایگاه دوم قرار می‌گیرد. آرژانتین نیز با وارد کردن ۵۰۸.۱۰۰ هزار تن محصول سویا از آمریکا در هفته‌های آغازین فصل جاری رتبه سوم را از آن خود کرد. این در حالیست که مصر در مقایسه با هشت هفته فصل گذشته که بدون واردکردن سویا ثبت شد، توانست ۴۸۶.۷۰۰ هزار تن را در سال جاری به ذخایر خود بیافزاید و در مقام چهارم قرار گیرد. 
در این میان ایران توانست در ماه گوست بزرگترین واردکننده سویا آمریکا باشد و با ثبت ۴۰۰.۴۰۰ هزار تن در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بدون هیچ آماری رده ششم را به خود اختصاص دهد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار