۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۸

چوب لای چرخ واردات اروپایی‌ها از آسیا

چوب لای چرخ واردات اروپایی‌ها از آسیا
در حالیکه شاخص‌های تقاضا در بخش کانتینری پایدار و با ثبات هستند و پیش‌بینی رشد تجارت کانتینری برای کل سال 2018 در سطح پنج درصد است، سرعت رشد تجارت آسیا-اروپا تا این مقطع از سال 2018 به شدت ضعیف بوده است.
کد خبر: ۸۲۲۷۸
به گزارش گروه بین الملل مانا، اگرچه پیش‌بینی می‌شود، تجارت دریابرد جهانی در کل سال 2018 رشد خوبی داشته باشد، حجم تجارت در مسیر آسیا-اروپا که هشت درصد از حجم تجارت کانتینری جهانی در سال 2017 بوده، در هفت ماهه اول سال 2018، تنها 0.5 درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال 2017 داشته و به مجموع 9.3 میلیون TEU رسیده است. با بررسی تجارت آسیا-اروپا به تفکیک کشور می‌توانیم کمی بهتر محرک‌های اصلی این رشد کند را شناسایی کنیم.
 
چوب لای چرخ واردات اروپایی‌ها از آسیا
 برگزیت و آثار آن
اولاً، واردات کانتینری از آسیا به انگلیس، که از نظر حجم واردات یکی از بزرگترین واردکنندگان اروپایی است، در بازه ژانویه تا ژوئیه 2018 افت 8.4 درصدی داشت که با رکود عملکرد اقتصادی این کشور همراه بود. در حال حاضر، انگلیس طبق برنامه‌ریزی بنا دارد تا در مارس 2019 از اتحادیه اروپا خارج شود و این امر روابط تجاری این کشور پس از خروج را با عدم قطعیت قابل توجهی همراه خواهد ساخت. همچنین خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بخش مصرف و کسب وکار را دچار نقصان خواهد کرد، به‌طوری که در شش ماهه نخست سال 2018 رشد تولید ناخالص داخلی انگلیس بین 1.2 تا 1.3 درصد بود (در کل سال 2017 این شاخص در سطح 1.7 درصد بود). این مسئله بر کاهش حجم واردات از آسیا که بخش قابل توجهی از اقلام مصرفی این کشور را تأمین می‌کند، تأثیر بسزایی خواهد داشت.
قطب قدرت اقتصادی لنگ می‌زند!
دوماً، آلمان یکی دیگر از واردکنندگان کلیدی اروپا، در هفت ماهه نخست سال 2018 شاهد افت 3.6 درصدی واردات کانتینری از آسیا نسبت به مدت مشابه سال 2017 بوده است. در حالی‌که آلمان اغلب به عنوان «قطب قدرت اقتصادی» اروپا در نظر گرفته می‌شود، این کشور در سال 2018 تحت فشار اقتصادی بوده به طوریکه رشد GDP این کشور در سه ماهه دوم سال 2018 در سطح 1.9 درصد بود. این در حالی است که در مدت مشابه سال 2017 این شاخص 2.8 درصد بود. اکنون که سطح ذخایر مواد مصرفی آلمان در حال کاهش است، به نظر می‌رسد با گذشت زمان تأثیر خوبی بر حجم سفارشات از آسیا داشته باشد.
ترکیه هم سرد شد
سوماً، تعدادی از کشورهای اروپایی دیگر نیز در سال جاری کاهش حجم واردات کانتینری از آسیا را تجربه کرده‌اند. در هفت ماهه نخست سال 2018، همزمان با افت رشد GDP، حجم واردات از آسیا به بلژیک و اسپانیا به ترتیب افت 2.8 و 2 درصدی در مقایسه با سال 2017 داشته است. با توجه به اینکه در سه ماهه دوم سال 2018 از ارزش لیر ترکیه کاسته شد و برخی از چالش‌های بزرگ دیگر در این کشور به وجود آمد، واردات کانتینری از آسیا به ترکیه نیز کاهش یافت.
نقاط روشن‌تر
با این وجود، همه اخبار مربوط به تجارت کانتینری اروپا در سال 2018 منفی نبوده است. همزمان با رشد خوب پنج درصدی GDP لهستان در 6 ماهه نخست سال 2018 و در حالی‌که افزایش قیمت نفت منجر به افزایش تقاضای کالاهای مصرفی روسیه شد، واردات از آسیا به لهستان در بازه ژانویه تا ژوئیه رشد چشمگیری داشت. علاوه بر این، در مقیاس گسترده‌تر واردات به اروپا از سایر مناطق در سال جاری رشد خوبی داشت، به‌طوری‌که حجم واردات از کشورهای خارج از آسیا در بازه ژانویه تا ژوئیه 2018 نسبت به مدت مشابه سال 2017 رشد 8.1 درصدی را نشان داد.
بنابراین، در حالی‌که شاخص‌های کلی قسمت تقاضا در بخش کانتینری همچنان پایدار و با ثبات هستند و پیش‌بینی رشد تجارت کانتینری برای کل سال 2018 در سطح پنج درصد است، سرعت رشد تجارت آسیا-اروپا تا این مقطع از سال 2018 به شدت ضعیف بوده است. با توجه به ماهیت این مسیر تجاری و برخی عوامل تأثیرگذار، مسیر تجاری آسیا-اروپا برای تحلیل‌گران بازار داستان‌های زیادی برای گفتن دارد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار