۰۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۸

زنگ خطر بازارکشتیرانی جهان به صدا در می آید!

زنگ خطر بازارکشتیرانی جهان به صدا در می آید!
با نزدیک شدن به پایان سال جاری میلادی همچنان فعالیت‌های بازار کشتیرانی با چالش بسیار ادامه و غافلگیری‌های بسیاری برای این صنعت به همراه دارد.
کد خبر: ۸۲۲۶۰
به گزارش گروه بین الملل مانا و به نقل از آلفالاینر، بازار باید شاهد افزایش کانتینربر‌های بیکار و افزایش ظرفیت شناور‌های جدید ناوگان تا پایان سال جاری میلادی باشد تا بتواند تعادلی هر چند نسبی را در این آشفته بازار ایجاد کند. 
ظرفیت مجموع شناور‌های جدید تحویلی طی ۱۰ ماه سال جاری میلادی به ۱.۲۱ میلیون TEU رسید و ۱۴۰ هزار TEU دیگر تا پایان سال و در دو ماه آخر به ناوگان اضافه می‌شود و توان ورود شناور‌های جدید را به ۱.۳۵ میلیون TEU می‌رساند که در مقایسه با ۱.۱۹ میلیون TEU سال گذشته میلادی خبر از رشد قابل قبول آن می‌دهد. در بین شناور‌های تحویلی، شناور‌های بزرگ و غول پیکر با ظرفیت بیش از ۱۰ هزار TEU معادل ۸۳ درصد ظرفیت کل را در ناوگان شناور‌های جدید به خود اختصاص دادند.
در مقابل ظرفیت شناور‌های کانتینربری که تا پایان اکتبر سال جاری روانه یارد‌های اوراق شدند تنها ۵۲.۱۵۰ TEU اعلام شد. اگرچه بر تعداد شناور‌های فروش با هدف اوراق در اکتبر افزوده شد و تعداد کل اوراقی‌ها در بخش کانتینربر را به ۱۰۰ هزار TEU رساند، سرعت اوراق در ۲۰۱۸ از سال ۲۰۰۸ میلادی تاکنون در کمترین سطح خود قرار گرفته است؛ بنابراین با احتساب تحویل گیری‌ها و اوراق ناوگان شناور‌های کانتینری تا پایان سال جاری میلادی به ۲۲.۳۰ میلیون TEU می‌رسد که رشد سالانه ۵.۸ درصدی را به همراه دارد و حاکی از رشد ۳.۷ درصدی در سال ۲۰۱۷ میلادی و ۱.۹ درصدی در سال ۲۰۱۶ میلادی است.
رشد عرضه نیز با بالاترین شیب در حرکت است و قصد دارد از رشد ناوگان پیشی گیرد، اما میزان رشد تقاضا در روندی روبه افول قرار گرفته است. بررسی حجم جابه جایی در بنادر کانتینری جهان از سوی آلفالاینر نشان می‌دهد رشد توان عملیاتی در بخش کانتینری در مجموع رشد ۴.۱ درصدی را در سه ماهه سوم سال جاری میلادی در کارنامه خود ثبت کرده است که در مقایسه با رشد ۵.۶ درصد شش ماه نخست فاصله دارد.
افزون بر آن ظرفیت ناوگان بیکار طی هفته‌های گذشته به ۷۰۰ هزار TEU رسید و انتظار می‌روند با سرعتی بالا در هفته‌های پیش روی بر میزان آن افزوده شود چراکه میزان تقاضا همزمان با فرارسیدن فصول سرد در سراشیبی نزولی قرار گرفته و جنگ تجاری بین دو قدرت برتر اقتصادی جهان یعنی چین و آمریکا این مسئله را تشدید می‌کند.
 
تحویل گیری شناور‌های کانتینری جدید در برابر اوراق بر اساس ماه: ۲۰۰۸-۲۰۱۸ میلادی
زنگ خطر کشتیرانی به صدا در می آید!
کشتیرانی OOCL هنگ کنگ
آخرین گزارش از اپراتوری شرکت کشتیرانی OOCL هنگ کنگ علی رغم رکود در بخش نرخ حمل و نقل حاکی از افزایش قابل توجه حجم جابه جایی در سه ماهه سوم سال جاری میلادی است. حجم کل جابه جایی این شرکت با رشد ۶.۹ درصدی و ثابت ماندن نرخ حمل و نقل در رقم ۹۱۰ دلار به ازای هر TEU به ۱.۷۱ میلیون TEU رسید. 
 
جابه جایی OOCL بر حسب خط تجاری در هر سه ماه
زنگ خطر کشتیرانی به صدا در می آید!
توسعه در خطوط تجاری شرکت کشتیرانی OOCL از تنوع وسیعی برخوردار بود به گونه‌ای تجارت ترانس پاسفیک توانست بهترین رشد در میزان جابه جایی و نرخ حمل و نقل به ترتیب با ۷.۳ و ۷.۶ درصدی نشان دهد. در مقابل، تجارت در بخش آسیا-اروپا افت ۹.۵ درصدی در نرخ حمل و نقل و رشد قابل توجه ۱۰.۴ درصدی را تجربه کرده است. افزون بر آن، تجارت درون آسیایی و اسرتالیایی رشد ۶.۶ درصدی را در حالی در کارنامه خود ثبت کردند که نرخ حمل و نقل افت منفی چهار درصد را پشت سر گذاشت. تجارت ترانس آتلانتیک نیز بر خلاف انتظار در حجم جابه جایی افول منفی ۱.۶ درصدی و در نرخ حمل و نقل رشد مثبت ۵.۵ درصدی را از خود بر جای گذاشت.
 
میانگین نرخ‌های OOCL در هر سه ماه
زنگ خطر کشتیرانی به صدا در می آید!
پایان فعالیت خط CSL سنگاپور
اپراتور فیدری سنگاپور موسوم به CSL تنها سرویس ارتباط دهنده سنگاپور به بندر Klneg را همزمان با روانه سازی دو فروند شناور کانتینربر خود با ظرفیت ۱.۴۰۰ TEU به یارد اوراق متوقف و از صحنه رقابت کنار رفت. 
این خط کشتیرانی در نوامبر ۲۰۱۴ میلادی به عنوان بازوی سرمایه گذاری اقلیمی و هلدینگ (CIH) و با ماکلیت یک کاپیتان میانماری فعالیت خود را آغاز کرد. بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ میلادی CIH ناوگانی شامل ۲۴ فروند شناور کانتینربر با ظرفیت یک هزار تا ۶.۳۵۰ TEU ساخت سال‌های ۱۹۹۲ تا ۲۰۰۲ میلادی تشکیل داد. تمامی این شناور‌ها در بازار شناور‌های دست دوم خریداری شده بود و مدیریت آن بر عهده خط کشتیرانی CSL بود. اگرچه این خط بیشتر شناور‌ها را چارتر کرده بود، اما مالکیت شناور‌هایی را که در سنگاپور، بندر Kelang و مسیر Yangton بودند بر عهده داشت.
این ناوگان پس از فروش ۱۷ شناور خود تنها با هفت فروند اقیانوس‌ها را می‌پیمایید. ۱۱ فروند از شناور‌ها در سال ۲۰۱۷ میلادی و هشت فروند به مالکان فروخته شد. الباقی شناور‌ها نیز به علت بالارفتن سن فعالیت آن‌ها از رده باید خارج شده و رهسپار یارد‌های اوراق شوند و بزرگترین شوک را برای بازار کشتیرانی به ویژه در بخش حمل و نقل کانتینری به همراه بیاورد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار