۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۳

کلارکسونز پیش بینی رشد تجارت دریابرد کانتینر را تقلیل داد

کلارکسونز پیش بینی رشد تجارت دریابرد کانتینر را تقلیل داد
بر اساس جدیدترین پیش بینی کلارکسونز، انتظار می رود تجارت جهانی دریابرد کانتینر رشد 4.5 درصد را در کل سال جاری میلادی تجربه کند.
کد خبر: ۸۲۲۵۸

به گزارش گروه بین الملل مانا گروه تحقیقی کلارکسونز لندن در جدیدترین تحلیل خود نوشت: به همراه رشد قوی شش الی هفت درصدی پیش بینی شده درمسیرهای تجاری شمال- جنوب و درون آسیایی، انتظار می رود تجارت جهانی کانتینر رشد 4.5 درصد را در کل سال جاری میلادی به نمایش گذارد. درحالیکه در تحلیل پیشین رقم 5.0 درصد ذکر شده بود.

تحلیل ماهانه بازار کانتینر کلارکسونز//

لازم به ذکراست: براساس برآوردهای انجام شده، رشد تجارت جهانی دریابرد کانتینر درسال 2019 میلادی 4.4 درصد خواهد بود.

این گزارش ادامه داد: نرخ کرایه حمل کانتینری درمسیرهای تجاری اصلی از آسیا به اروپا افزایش جزئی را درماه آگوست سال جاری میلادی تجربه کرد، اما نرخ چارتر کشتی کانتینری درماه مذکور در اکثر بخش ها تا حدی شیب نزولی به خود گرفت. نرخ چارتری یک ساله یک فروند کشتی کانتینری با ظرفیت دو هزار و 750 TEU افت سه درصدی را در ماه مذکور به ثبت رساند.

افزون براین نرخ کرایه حمل در مسیرهایی از آسیا- اروپا در ماه سپتامبر سال جاری میلادی کاهش یافت و به زیرمیانگین سال 2017 میلادی رسید. پس از شش ماه نخست نسبتا راکد، بازار چارتری کانتینری در پایان ماه سپتامبر روزهای شلوغ و فعالی را پشت سرگذاشت، اگر چه نرخ چارتری یک ساله برای یک فروند کشتی با ظرفیت یک هزار و 700 TEU با رسیدن به نه هزار و 500 دلار افت 4.5 درصد را به همراه داشت، اما نسبتا به ابتدای سال رشد را نشان داد.

حرکت بازار اوراق روند کند و آهسته را در نه ماه نخست سال جاری میلادی در پیش گرفت. در بازه زمانی ماههای ژانویه الی سپتامبر سال جاری میلادی، تنها تعداد 25 فروند کشتی کانتینری با مجموع ظرفیت 42 هزار TEU به اوراق رفت. پیش بینی می شود کمتر از 0.1 میلیون TEU ظرفیت کشتی کانتینری برای اوراق در کل سال جاری میلادی به فروش برسد. برای سال 2019 میلادی 0.2 میلیون TEU ظرفیت فروش برای اوراق برآورد شده است.

در اوایل ماه سپتامبر سال جاری میلادی قیمت اوراق یک فروند کشتی کانتینری دو هزار TEU به 460 دلار برای هر تن وزن خالص رسید، این رقم درمقایسه با 485 دلار در ابتدای سال افت کمی را نشان می دهد، اما در مقایسه با میانگین 388 دلار برای هر تن وزن خالص درسال 2017 میلادی حکایت از روند افزایشی دارد.

شایان ذکراست: انتظار می رود به دنبال اوراق محدود و تحویل شناور، رشد ناوگان از لحاظ ظرفیت به 5.9 درصد در کل سال جاری میلادی برسد و گوی سبقت را از رشد حجم تجاری برباید.

فعالیت خرید و فروش کشتی کانتینری در ماه آگوست سال جاری میلادی نسبتا محدود بود، چنانچه نه فروند با ظرفیت مجموع 45 هزار TEU به عنوان شناور دست دوم فروخته شدند. قیمت یک فروند کشتی کانتینری قدیمی پاناماکس ده ساله با ظرفیت چهارهزار و 400 TEU با ایستادن بر روی 13 میلیون و 300 هزار دلار در پایان ماه آگوست سال جاری میلادی افت دو درصد ماه به ماه را به نمایش گذاشت. افزون براین شاخص قیمت کشتی کانتینری دست دوم با ایستادن بر روی 43.5 واحد روند کاهشی یک درصد ماه به ماه را نشان داد.

افزون براین بازار خرید و فروش درماه سپتامبر سال جاری میلادی نسبتا در خاموشی به سربرد، علیرغم اینکه انتظار می رفت پس ازماههای تابستان شاهد سطح بالایی از فعالیت باشیم. در مجموع  چهار فروند کشتی کانتینری با مجموع ظرفیت چهار هزار و 921 TEU به عنوان شناور دست دوم به فروش رفت.

طی نه ماه نخست سال جاری میلادی 149 فروند با مجموع ظرفیت 0.54 میلیون TEU فروخته شد که نسبت به سطح فروش درسال 2017 میلادی روند کاهشی را نشان می دهد. شاخص قیمت کشتی کانتینری دست دوم بر روی 43.5 واحد ایستاد که نسبت به آغاز سال جاری میلادی روند افزایشی 14 درصد را نشان می دهد.

در ادامه این گزارش هم چنین آمده است: سفارش ساخت کشتی کانتینری درماه آگوست سال جاری میلادی به 21 فروند کشتی فیدری با مجموع ظرفیت 54 هزار و 120TEU رسید. رویهم رفته درهشت ماه نخست سال جاری میلادی تعداد 104 فروند کشتی کانتینری با مجموع ظرفیت 0.59 میلیون TEU سفارش داده شده است. قیمت ساخت شناور درماه آگوست روند افزایشی جزئی را در اکثر بخش ها تجربه کرد. شاخص قیمت سفارش ساخت با رسیدن به 79 واحد، یک واحد رشد داشت. 

درماه سپتامبرسال جاری میلادی، سفارش ساخت 44 فروند کشتی کانتینری به ثبت رسید، ازاین تعداد 20 فروند کشتی کانتینری غول پیکر برای شرکت کشتیرانی مرچنت هیوندایی کره جنوبی ساخته خواهد شد. درسه ماهه سوم سال جاری میلادی تعداد 75 فروند با مجموع ظرفیت 0.5 میلیون TEU گزارش شده است. شاخص قیمت سفارش ساخت به 80 واحد افزایش یافت. ناگفته نماند درنه ماه نخست سال جاری میلادی سفارش ساخت 150 فروند شناور با مجموع ظرفیت یک میلیون TEU به ثبت رسیده است، رقمی که از 122 فروند شناور سفارش داده شده در کل سال جاری میلادی پیشی گرفته است.

تحلیل ماهانه بازار کانتینر کلارکسونز//

افزون براین تحویل شناور درماه آگوست نسبتا روند کاهشی داشت، به طوریکه شش فروند با مجموع ظرفیت 57 هزار و 268 TEU تحویل داده شد. درماه سپتامبر، هفت فروند کشتی کانتینری با مجموع ظرفیت 70 هزار و 352 TEU شامل چهار فروند با ظرفیت 12 هزار TEU به همراه سه فروند کشتی کانتینری کوچک کمتر از چهار هزار TEU تحویل داده شد.

 رویهم رفته در نه ماه نخست سال جاری میلادی، تحویل تعداد 140 فروند کشتی کانتینری با مجموع ظرفیت یک میلیون و 100 هزار TEU  به ثبت رسیده است.

پیش بینی می شود، ظرفیت یک میلیون و 270 هزارTEU در کل سال جاری میلادی تحویل داده شود. برای سال 2019، تحویل شناور با شیب کاهشی به 0.93 میلیون TEU خواهد رسید.

نکته مهم دیگر اینکه در بیست و چهارم ماه سپتامبر سال جاری میلادی، آمریکا تعرفه ده درصدی را بر کالاهای وارداتی از چین به ارزش 200 میلیارد دلار اعمال کرد، چین نیز در اقدامی تلافی جویانه تعرفه بر کالاهای وارداتی از آمریکا به ارزش 60 میلیارد دلار را اعلام کرد. تعرفه های آمریکا 37 میلیون تن از واردات کانتینری از چین، چهارمیلیون کالاهای فله خشک جزئی، برخی مشتقات نفتی و تجارت محمولات شیمیایی را تحت تاثیر قرار می دهد. در مقابل، تعرفه های چینی یازده میلیون تن از کالاهای فله خشک جزئی، ده میلیون تن واردات کانتینری، یک میلیون و 500 هزار تن سوخت ال ان جی و یک میلیون و 400 هزار تن محمولات شیمیایی را متاثر خواهد ساخت.

این گزارش در پایان نوشت:رویهم رفته کل حجم تجارت جهانی دریابرد متاثر از تعرفه های جدید به 171 میلیون تن معادل حدود 1.5 درصد تجارت جهانی دریابرد رسید، هم چنین این تعرفه ها حدود چهار درصد از تجارت کانتینری و دو درصد از تجارت فله خشک را تحت تاثیر قرار می دهند.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار