۰۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۰
کلارکسونز:

توازن به بازار تانکر حمل مشتقات نفتی باز می گردد

توازن به بازار تانکر حمل مشتقات نفتی باز می گردد
کلارکسونز معتقد است: تقاضای تانکرهای نفت خام و مشتقات نفتی از لحاظ DWT به ترتیب رشد 1.9 و 2.1 درصد را در کل سال جاری میلادی تجربه خواهد کرد.
کد خبر: ۸۲۲۵۷

به گزارش گروه بین الملل مانا گروه تحقیقی کلارکسونز لندن با پیش بینی اینکه تقاضای تانکرهای نفت خام و مشتقات نفتی از لحاظ DWT به ترتیب رشد 1.9 و 2.1 درصد را در کل سال جاری میلادی تجربه خواهد کرد، نوشت: درماه آگوست سال جاری میلادی میانگین درآمد تانکر در اکثر بخش ها به ویژه بخش تانکر حمل مشتقات نفتی تمیز روند نزولی را در پیش گرفت. اما روایت بازار نفتکش های غول پیکر به گونه ای دیگر بود، چنانچه درآمد این شناور با رسیدن به یازده هزار و 228 دلار در روز رشد 56 درصد ماه به ماه را به نمایش گذاشت.

این گزارش ادامه داد: انتظار می رود، تقاضای ناوگان تانکرحمل نفت خام از لحاظ DWT رشد 1.9 درصد را درکل سال جاری میلادی تجربه کند، به دلیل افت واردات نفت خام آمریکا و رشد کندتر صادرات محمولات به چین وهم چنین روند نزولی صادرات نفت خام ایران و ونزوئلا، سرعت رشد پایین است.

تحلیل ماهانه بازار تانکر کلارکسونز آگوست//

شایان ذکراست، میزان قابل توجهی از ظرفیت پالایشگاهای چینی در دوماه باقی مانده به پایان سال جاری میلادی وهم چنین سال آینده به چرخه فعالیت باز خواهد گشت، برهمین اساس واردات نفت خام چینی افزایش و منجر به جذب نفتکش غول پیکر بیشتری می شود. ناگفته نماند در برآورد اولیه، رشد تقاضا 4.6 درصد برای سال آینده اعلام شده است.

در پیش بینی سال 2019 میتوان گفت، اگرچه اختلالات عرضه استمرار خواهد داشت، اما افزایش تجارت نفت خام درمسیر طولانی بین حوزه آتلانتیک و آسیا سبب رشد تقاضای تانکر حمل نفت خام خواهد شد.

انتظارمی رود به دنبال فعالیت قوی بازار اوراق، ظرفیت ناوگان تانکر حمل نفت خام روند پایداری را در کل سال به نمایش گذارد.

درادامه این گزارش آمده است: پیش بینی می شود تقاضای تانکرحمل مشتقات نفتی از لحاظ DWT رشد 2.1 درصد را درکل سال جاری میلادی تجربه کند، اما سرعت رشد درمقایسه با سال های اخیر کند است، بخشی ازاین روند به افت حجم صادرات محمولات به آسیای جنوب شرقی و برزیل بازمی گردد. سال 2019 شاهد رشد رشد بیش از سه درصد تقاضا دراین بخش خواهد بود.

لازم به ذکراست از آنجا که انتظارمی رود ظرفیت ناوگان تانکرحمل مشتقات نفتی به ترتیب رشد 1.8 و 2.7 درصد را درسال جاری میلادی وسال آینده تجربه کند و درصدهای برآورد شده پایین تر از سرعت رشد پیش بینی شده تقاضا درهر دو سال خواهند بود، بنابراین بازار می تواند به آرامی به مسیر توازن دوباره بازگردد.

درماه آگوست سال جاری میلادی، میانگین درآمد نفتکش غول پیکر به بالاترین سطح از ماه نوامبرسال 2017 به این طرف رسید، درهفته نخست ماه سپتامبر نرخ کرایه حمل با رسیدن به هشت هزار و 661 دلار در روز روند نزولی را در پیش گرفت. اما طی هفته گذشته بازار بیش از حد انتظار ظاهر شد، حتی برخی پیش بینی می کنند که نرخ کرایه حمل در مسیرهای خلیج فارس- آسیا پا را فراتر از 100 WS خواهد گذاشت.

به دنبال موجی از اوراق درشش ماه نخست سال جاری میلادی، انتظارمی رود ناوگان فعال نفتکش غول پیکر انقباض کمی را در کل سال جاری میلادی به ثبت برساند. هم چنین پیش بینی می شود رشد ناوگان درسال 2019 میلادی دوباره از سرگرفته شود، برآورد اولیه 4.5 درصد است، شیب صعودی حجم تحویل شناورهای جدید را می توان عامل مهمی در افزایش رشد ظرفیت ناوگان ذکر کرد.

میانگین درآمد تانکرسوئزماکس درماه آگوست سال جاری میلادی با ایستادن بر روی ده هزار و 243 دلار در روز روند افزایشی هفت درصد ماه به ماه را نشان داد. با این وجود، درآمد درهشت ماه نخست سال جاری میلادی نسبت به کل سال 2017 میلادی افت 42 درصد را به همراه داشت.

پیش بینی می شود درکل سال جاری میلادی سرعت رشد تقاضای تانکر سوئزماکس به 3.3 درصد برسد، رقمی که نسبت به سال 2017 میلادی افت قابل توجهی را به همراه دارد. علت شیب نزولی تقاضا را باید افت تجارت محمولات در چندین مسیراصلی ذکر کرد.

هم چنین پیش بینی رشد ناوگان فعال سوئزماکس برای کل سال جاری میلادی حدود دو درصد است که نسبت به سال گذشته افت چشم گیری را نشان می دهد، شیب صعودی بازار اوراق از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون به عنوان سدی در برابر رشد ظرفیت ناوگان عمل کرده است.

میانگین درآمد تانکرافراماکس درماه آگوست سال جاری میلادی با رسیدن به 12 هزار و 892 دلار در روز روند کاهشی ده درصد ماه به ماه را نشان داد. انتظار می رود تقاضا برای جذب تانکرهای افراماکس رشد جزئی را درکل سال جاری میلادی تجربه کند، درسال گذشته نیز تقاضا کند و بی رمق بود. افت تجارت محمولات در برخی مسیرها از دریای کارائیب به دنبال بحران ونزوئلا مهم ترین عامل توقف رشد تجارت حمل نفت بر روی افراماکس درسال جاری میلادی عنوان می شود. برآورد اولیه حکایت از رشد تقاضای سه درصد برای سال 2019 میلادی دارد.

انتظارمی رود، با توجه به اینکه ظرفیت اوراق تانکرهای افراماکس درهشت ماه نخست سال جاری میلادی ازکل ظرفیت اوراق درسال 2017 میلادی پیشی گرفت، رشد ناوگان فعال افراماکس روند پایداری را درکل سال جاری میلادی تجربه کند. برآوردهای اولیه حکایت ازاین دارد که ناوگان درسال 2019 میلادی رشد جزئی سه درصد سال به سال را به نمایش گذارد.

در بخش تانکر حمل مشتقات نفتی تمیز، میانگین درآمد هر دو تانکر MR و هندی سایز روند نزولی را درماه آگوست سال جاری میلادی نشان داد. هم چنین میانگین درآمد تانکرهای هندی سایز با رسیدن به یک هزار و 125 دلار در روز روند نزولی 55 درصد ماه به ماه را به همراه داشت.

انتظار می رود تقاضا برای تانکرهای حمل مشتقات نفتی حدود دو درصد درکل سال جاری میلادی رشد پیدا کند. علاوه براین رشد ناوگان فعال تانکر حمل مشتقات نفتی به 1.8 درصد در کل سال جاری میلادی برسد. برای سال آینده رشد 2.7 درصد برآورد شده است.

این گزارش درپایان نوشت در ماه آگوست سال جاری میلادی، میانگین نرخ اجاره زمانی یک ساله برای تانکر حمل نفت خام روند افزایشی را به همراه داشت. به طوریکه نرخ اجاره زمانی یک ساله برای یک فروند نفتکش غول پیکر بر روی 19 هزار و 200 دلار در روز فیکس شد. افزون براین، نرخ اجاره زمانی یکساله برای تانکر سوئزماکس  16 هزار و 600 دلار در روز و تانکر افراماکس 14 هزار و 200 دلار به ثبت رسید.

ارسال نظرات
آخرین اخبار