۰۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۶
فیتو پلانکتون‌ها 50 تا 85 درصد اکسیژن دنیا را تولید می‌کنند و یکی از منابع تغذیه‌ای برای آبزیان هستند.
کد خبر: ۸۲۲۵۴

به گزارش مانا، فیتوپلانکتون‌ها (Phytoplankton) دسته‌ای از آغازیان تولیدکننده یا گیاه ماننداند که قادر به خودپروردگی هستند. اغلب این موجودات بسیار ریزاند و با چشم غیر مسلح دیده نمی‌شوند اما اگر تعداد بسیار زیادی از آن‌ها در آب تجمع داشته باشند، ممکن است رنگ آب را سبز (به خاطر داشتن سبزینه) یا به رنگهای دیگر کنند و گاه منجر به بروز پدیده شکوفایی جلبکی یا کشند سرخ شوند.

یکی از عکس های منتخب سال ۲۰۱۵ در نشریه National Geographic، عکسی است که توسط یک ایرانی به نام پویان شادپور گرفته شده است. وی به هنگام قدم زدن در کنار ساحل جزیره لارک ایران، چنین صحنه خیره کننده ای را برای گرفتن عکس شکار کرد. به گفته وی نورهای جادویی پلانکتون های درون دریا باعث ایجاد چنین صحنه ای زیبایی شدند که او را ترغیب به گرفتن این عکس جالب کردند.
آبی درخشان نوار ساحلی لارک، به خاطر فیتوپلانکتون‌ها  است. منظره‌ای که همیشگی نیست، وقتی دریا آرام و بدون موج باشد و بادی نوزد، آن‌وقت می‌توان شاهد انعکاس نور فیتوپلانکتون‌ها در آب‌های ساحلی این جزیره‌ بود. پدیده‌ای که شاید در طول یک ماه، اصلا رخ ندهد. این پدیده بیشتر در ساحل گردشگری جزیره رخ می‌دهد.

 

منظره ای شگفت انگیز با شهرتی جهانی

ارسال نظرات