۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۷

بازار نفتکش غول پیکر فراتر از انتظار بود

بازار نفتکش غول پیکر فراتر از انتظار بود
گروه تحقیقی کلارکسونز لندن به تشریح بازار روزهای گذشته تانکرها، فله برها و سفارش ساخت شناورهای جدید پرداخت.
کد خبر: ۸۲۲۴۶

به گزارش گروه بین الملل مانا گروه تحقیقی کلارکسونز لندن درتحلیل خود با گریزی به بازار تانکرها، فله برها، سفارش ساخت و اوراق نوشت: طی روزهای گذشته، بازار نفتکش های غول پیکر قوی تر از حد انتظارات ظاهر شد. جهت حرکت بازار به گونه ای است که لبخند رضایت بر چهره مالکان به وضوح دیده می شود، بسیاری از آنها امید دارند در روزهای جاری با پیشنهادهای بسیار زیادی روبه رو شوند، حتی برخی پیش بینی می کنند که نرخ کرایه حمل در مسیرهای خلیج فارس- آسیا پا را فراتر از 100 WS خواهد گذاشت.

سوئزماکس

بازار تانکرهای سوئزماکس روند صعودی را در روزهای پیش به نمایش گذاشت. برنامه فیکس بارگیری شناورها در ماه نوامبر روزهای شلوغی را برای مسیر دریای سیاه/ مدیترانه رقم زده است. همچنین در آفریقای غربی به نظر می رسد نگاه مثبت مالکان به بازار قوی تر شود.

 افراماکس

در روزهای گذشته، نرخ کرایه حمل تانکرهای افراماکس در اکثر مناطق به ویژه دریای سیاه/ مدیترانه روند افزایشی را طی کرد. چنانچه نرخ کرایه حمل در مسیرهایی از مدیترانه به 180 WS رسید. افزون براین، نرخ کرایه حمل در مسیر بالتیک- قاره انگلستان با قرارگرفتن بر روی 120 WS روند پایدار را تجربه کرد.

تحلیل هفتگی کلارکسونز//

تانکر حمل مشتقات نفتی تمیز

غرب سوئز: طی روزهای گذشته نرخ کرایه حمل تانکر مشتقات نفتی تمیز در اکثر مناطق روند نزولی را در پیش گرفت. نرخ کرایه حمل در مسیر قاره انگلستان-آفریقای غربی به 115 WS افت کرد، در حالیکه در مسیر قاره انگلستان-آفریقای غربی به 125 WS تنزل یافت. با این وجود، نرخ کرایه حمل در مسیر خلیج آمریکا-ساحل شرقی آمریکا با افزایش 20 WS نسبت به روزهای گذشته آن به 190 WS رسید.

 شرق سوئز: اخیر ریتم بازار تانکرهای MR یکنواخت و آرام بوده است، نرخ کرایه حمل در اکثر مسیرهای برجسته روند بدون تغییر را به همراه داشت. علاوه بر این بازار تانکرهای LR1 نسبتا پایدار باقی ماند. نرخ کرایه حمل در مسیر خلیج فارس-ژاپن بر روی 130 WS ایستاد. اما در بازار تانکرهای LR2 نرخ کرایه حمل در برخی مسیرها به 110 WS افزایش یافت.

 تانکر حمل مشتقات نفتی کثیف

به دنبال صف کوتاه شناورهای آماده به بارگیری و تقاضای بسیار زیاد در دریای کارائیب، بازار شیب صعودی را به همراه داشت. چنانچه نرخ کرایه حمل در مسیر دریای کارائیب-خلیج آمریکا به 220 WS رسید. بازار تانکرهای هندی سایز نیز فعال ظاهر شد. به دنبال عرضه کم تناژ، نرخ کرایه حمل در مسیرهای از قاره انگلستان به 225 WS افزایش یافت. با توجه به اینکه هنوز کارگوهایی باید پوشش داده شوند و از سوی دیگر صف شناورهای آماده به بارگیری کوتاه است، میتوان پیش بینی کرد که بازار به حرکت رو به جلوی خود ادامه خواهد داد.

تحلیل هفتگی کلارکسونز//

 فله برها

نرخ کرایه حمل فله بر کیپ سایز درمسیرهای اصلی رفت عمدتا روند پایداری را به نمایش گذاشت، اما از آن طرف درمسیرهای برگشت رشد چشم گیری را به همراه داشت. نرخ کرایه حمل درمسیر Tubarao-Rotterdam به یازده هزار و 60 دلار برای هر تن رسید، ناگفته نماند، میانگین درآمد کیپ سایز با رسیدن به 17 هزار و 832 دلار در روز روند افزایشی 16 درصد هفته به هفته را به نمایش گذاشت.

پاناماکس

درحوزه آتلانتیک، روند نزولی ورود حجم کارگوی تازه به بازار و صف طولانی پاناماکس های آماده به بارگیری منجر به افت تمایل و درعین حال کاهش نرخ کرایه حمل شد. نبود محمولات غلات در مسیر طولانی به ویژه از آمریکا به شرق دورکاملا حس شد، چرا که صادرکنندگان از ساحل شرقی آمریکا به روند نزولی صادرات ادامه می دهند. افزون براین، نرخ کرایه حمل فله بر پاناماکس در حوزه پاسیفیک به طور کلی روند نزولی را طی کرد و تمایل منفی بر بازار حاکم بود.

 هندی سایز

طی روزهای گذشته در حوزه پاسیفیک، به طورکلی تعداد محدودی از مالکان برای جذب هندی سایز از خود تمایل نشان دادند. نرخ کرایه حمل سوپراماکس در مسیرهایی از آسیای جنوب شرقی افت شدیدی را تجربه کرد. افزون براین در آتلانتیک، رویهم رفته نرخ کرایه حمل فله بر سوپراماکس افت جزئی را به نمایش گذاشت.

تحلیل هفتگی کلارکسونز//

 بازار کانتینری

طی روزهای گذشته نرخ کرایه حمل چارتری در بخش کشتی های پست-پاناماکس کانتینری روند نزولی را طی کرد. در بازار فیدری، فعالیت چارترینگ در بخش کشتی ها با ظرفیت دو هزار الی سه هزار TEU نسبتا افزایش پیدا کرد. به نظرمی رسد درآمد این بخش به طورمساوی عاید حوزه های پاسیفیک و آتلانتیک شده باشد.

تحلیل هفتگی کلارکسونز//

سفارش ساخت

گروه کشتیرانی GEFO آلمان دفترسفارش ساخت خود در کشتی سازی AVIC Dingheng را قطورتر کرد. درماه گذشته GEFO سفارش ساخت دو فروند تانکر Ice Class 1A با ظرفیت هفت هزار و 500 DWT را داده بود. زمان تحویل شناورها سال 2020 اعلام شده است. افزون براین کشتی سازی Taizhou Kouanدریافت سفارش ساخت دو فروند تانکرIMO II دیگر با ظرفیت 17 هزار و 500 DWT را از شرکت Stenersen تایید کرد.

هم چنین شرکت حمل و نقل مسافربری Bohai Ferry چین قرارداد سفارش ساخت دو فروند کشتی های رو رو به همراه دو فروند انتخابی را با کشتی سازی هموطن CIMC Raffles نهایی کرد. زمان تحویل شناورها سال 2020 اعلام شده است. درنهایت کشتی سازیHuangpu Wenchong چین سفارش ساخت یک فروند کشتی حمل وسایل نقلیه ریلی را از CG Railway دریافت کرد. این شناور قراراست درسال 2020 تحویل داده شود.

تحلیل هفتگی کلارکسونز//

اوراق

طی روزهای گذشته، سایه ابهام و بلاتکلیفی بر سر بازار اوراق همچنان مستمر بود، چرا که بازارهای محلی در دو دلی و شک به سر می برند. آنها مطمئن نیستند بازار اوراق چه مسیری را در پیش خواهد گرفت. افزون براین، همانطور که پیش بینی می شد، به دنبال روند نزولی تر بازار کشتیرانی کانتینری، بخش کانتینری به نظر می رسد ظرفیت بسیار زیادی از تناژهای قدیمی را روانه یاردهای اوراق کند.

قیمت های محلی فولاد درهند طی روزهای گذشته روند کاهشی را در پیش گرفت. گزارشات حاکی از آن است که یاردهای اوراق نسبت به ارائه پیشنهاد اکراه می ورزند و دیدگاه صبر و رصد بازار را اتخاذ کرده اند.

بازار نفتکش غول پیکر فراتر از انتظار بود

بازار فله 

درماه سپتامبرسال جاری میلادی، تولید جهانی فولاد با رسیدن به 71 میلیون تن روند افزایشی کمتر از یک درصد را به نمایش گذاشت. تولید این محصول در ترکیه با رسیدن به دو میلیون و 800 هزار تن در ماه سپتامبر روند کاهشی شش درصد را به همراه داشت.

 افزون براین، واردات دغال سنگ حرارتی هند با رسیدن به 12 میلیون و 700 هزار تن در ماه آگوست سال جاری میلادی روند افزایشی 31 درصد را نسبت به ماه مشابه سال گذشته به نمایش گذاشت. از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون واردات این محصول با رسیدن به 102 میلیون تن شیب صعودی 12 درصد را نشان داد.

برچسب ها: تانکر
ارسال نظرات
آخرین اخبار