۰۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۰

بازار فله خشک در مسیر سودآوری قرار گرفت

بازار فله خشک در مسیر سودآوری قرار گرفت
بازار فله خشک به موجب وجود فاندمنتال ها، در صف نخست برای بهبود پایدار قرار گرفت.
کد خبر: ۸۲۲۳۸
به گزارش گروه بین الملل مانا و به نقل از کارگزاری Allied، سال جاری میلادی تاکنون برای بازار فله خشک سالی نسبتا مثبت بوده به گونه‌ای که در مقایسه با سال گذشته شاخص این بخش از کشتیرانی رشد ۲۸ درصدی را تجربه کرده و درآمد حاصل در شناور‌هایی با سایز اصلی موجب شد تا توان عملیاتی قابل توجهی ثبت شود.
بر اساس این گزارش و با لحاظ کردن نگرانی‌هایی که از اواسط مارس سال جاری میلادی ایجاد شده و آمار منتشر شده چین از رشد اقتصادی اخیر، چشم انداز بلند مدت بازار فله خشک با کمی ابهام همراه است. 
شاخص‌های فله خشک
بازار فله خشک در مسیر سودآوری
این گزارش ادامه داد: در هفته گذشته چین اعلام کرد: بیشترین آمار منتشرشده در خصوص رشد اقتصادی، ۶.۵ درصد بهبود را در سه ماهه سوم سال جاری میلادی و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد، اما طی دهه اخیر کمترین رشد را به خود اختصاص داده است. آخرین زمانیکه وضعیت مشابهی در بازار حاکم بود به سه ماهه نخست سال ۲۰۰۹ میلادی بازمی گردد که درست در میان بحبوحه رکود مالی جهانی بود. آنچه علت این افت بیان شده بازده ضعیف کارخانه‌ها از فوریه ۲۰۱۶ میلادی تاکنون و در سه ماهه سوم ۲۰۱۸ میلادی است.
این گزارش ادامه داد: با این وجود تا به امروز بازار سعی کرده است تا روند درخواست سالم برای منابع خام اولیه را شاهد باشد. تولید فولاد که یکی از بزرگترین نیرو‌های محرک برای قوت گرفتن بازار فله خشک در چین است، پرقدرت‌تر از قبل به روند مثبت و صعودی خود ادامه می‌دهد. بازده فولاد در این کشور رکورد جدید ثبت کرده و به ۷۰۰ میلیون تن در سال رسیده که خبر از رشد ۶.۱ درصدی آن در مقایسه با آغاز سال جاری میلادی و ۷.۵ درصدی در مقایسه سال به سال می‌دهد در همین حین و در تلاش برای مقابله با عواقب تنش‌های تجاری و سیاسی بین دو قدرت برتر اقتصادی جهان، به نظر می رسد پکن کاهش بازده تولیدات در زمستان را تحت کنترل دارد به گونه‌ای که اقدام این کشور موجب تقویت تولید در سه ماهه پایانی سال جاری میلادی می‌شود. البته، امر مذکور در آینده‌ای نزدیک میزان تولید را تحت تاثیر جدی قرار نخواهد داد چرا که میزان تقاضا از صنایع محلی مانند کارخانه‌های خودروسازی نشان می‌دهد در مجموع کاهش یافته است. با این حال، به نظر می‌رسد تجارت دریابرد فله خشک رشد سالانه بین ۲.۵ تا چهار درصد را برای سال آتی میلادی تجربه کرد. افزون بر آن، طی پنج سال آینده میانگین رشد به حدود ۳.۵ درصد می‌رسد.
تحلیلگر کارگزاری Allied در پایان این گزارش خاطرنشان کرد: آمار اعلام شده در مقایسه با میانگین نرخ رشد در تجارت دریابرد فله خشک که در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۴ مشخص شد، ملایم‌تر است. در عین حال و در مقایسه با آمار منطقی رشد ناوگان، رشد تجارت دریابرد فله باید با درنظرگرفتن بازار حمل و نقل نیز سنجیده شود به گونه‌ای که آمار رشد ناوگان در آغاز اکتبر در مجموع به ۱.۶۳ درصد رسید. این درحالیست که همزمان با ثبات قیمت‌ها در سال جاری به نظر می رسد رشد کلی به بیش از ۲.۳ درصد دست نیابد. حتی در صورتیکه بازار شاهد بازیافت هیچ شناوری در سال ۲۰۱۹ میلادی نباشد، با درنظرگرفتن جدول زمان بندی برای تحویل شناورها، رشد ناوگان دست کم برای سال آتی به ۴.۵ درصد می‌رسد. اما درصورتیکه تاخیر در تحویل شناور‌ها و کاهش فعالیت در بازار حاکم باشد، رشد مذکور به چهار درصد تنزل می‌یابد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار