۰۲ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۵
بین ایران، هند و افغانستان

سند اجرایی موافقتنامه سه جانبه چابهار امضا شد

در پایان نخستین نشست شورای هماهنگی و اجرایی سازی "موافقتنامه سه جانبه ترانزیتی چابهار" ، سند هماهنگی و نحوه اجرای موافقتنامه سه جانبه چابهار بین ایران، هند و افغانستان امضا شد.
کد خبر: ۸۲۲۳۴

به گزارش مانا، در پایان نخستین نشست شورای هماهنگی و  اجرایی سازی "موافقتنامه سه جانبه ترانزیتی چابهار"  سند هماهنگی و نحوه اجرای موافقتنامه سه جانبه چابهار بین سه کشور ایران، هند و افغانستان به امضاء محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، تیرومورتی قائم مقام وزیر امور خارجه هند و امام محمد وریموچ معاون وزیر حمل و نقل افغانستان  رسید.

در این سند که بعد از تصویب موافقتنامه مذکور توسط مراجع ذی صلاح در سه کشور، برای اولین بار جهت ارائه راهکارهای بهینه سازی و تسهیل ترانزیت و حمل و نقل کالا در مسیرهای پیش بینی شده تشکیل شد ،بر استفاده هرچه بیشتر از پتانسیل های کریدورهای مختلف ترانزیتی منطقه به ویژه کریدور شمال- جنوب ، تسهیل و تسریع در دسترسی آسان و ایمن به مسیرهای ترانزیتی از سوی کلیه کشورها و اعطای خدمات حمایتی متقابل تأکید شد.

در این سند همچنین بر رفع موانع و مشکلات زیربنایی و تسهیل قوانین و مقررات ، توسعه حمل و نقل چند وجهی در راستای تسهیل ترانزیت و ارائه خدمات درب به درب ، ایجاد اتحادیه حمل و نقل و ترانزیت منطقه ای  با مشارکت بخش خصوصی کلیه کشورها و توسعه همکاری های منطقه ای و حمایت و تشویق بخش های خصوصی و تسهیل زمینه فعالیت آنها نیز تأکید شده است.

بر اساس این سند، مقرر شد یک کارگروه پیگیری متشکل از سازمان ها و ارگان های مرتبط با زنجیره حمل ونقل کالا از این مسیر ترانزیتی میان سه کشور تشکیل و این کارگروه حداکثر بعد از دو ماه اولین نشست کارشناسی خود را جهت بررسی مشکلات و موضوعات موجود به میزبانی ایران و در بندر چابهار برگزار کنند.

در پایان این نشست ، رؤسای هیأت های سه کشور بار دیگر بر اجرایی سازی مناسب و پیگیری مجدانه بر حل مشکلات احتمالی مسیر ترانزیتی ایجاد شده میان هند و افغانستان از طریق بندر چابهار تأکید کردند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار