۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۶

آغاز به کار چهارمین جشنواره ملی دریا مسیر پیشرفت

آغاز به کار چهارمین جشنواره ملی دریا مسیر پیشرفت
چهارمین جشنواره ملی دریا مسیر پیشرفت صبح امروز در تهران آغاز به کار کرد.
کد خبر: ۸۲۲۲۹
به گزارش خبرنگار مانا رئیس فراکسیون بنادر، دریانوردی و توسعه صنایع دریایی مجلس شورای اسلامی در افتتاحیه چهارمین جشنواره ملی دریا مسیر پیشرفت که صبح امروز در تهران برگزار شد، گفت: ایران با دنیا در زمینه توسعه دریا و اقتصاد دریامحور فاصله زیادی دارد و این امر به دلیل هدایت نادرست نخبگان در کشور ماست.
قاسم احمدی لاشکی با اشاره به اینکه سالانه 12 هزار فروند کشتی اقیانوس‌پیما از تنگه هرمز عبور می‌کند، تنها 10 درصد جابه‌جایی بار در کشور از طریق ریل انجام می‌شود و نیز تنها 71 صدم درصد از GDP کشور به بخش تحقیقات و پژوهش مربوط می‌شود، تأکید کرد: همه این امور لازمه توسعه صنعت دریایی است و حمایت همه‌جانبه از فعالین این حوزه را نشان می‌دهد.
معاون وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح و رئیس سازمان صنایع دریایی نیز به عنوان سخنران بعدی این جشنواره با تأکید بر ویژگی‌های دریا و تفاوت‌های اساسی آن با خشکی گفت: فرصت‌های بی‌کرانی در دل دریا‌ها نهفته و بشر تاکنون تنها به پنج درصد از بستر اقیانوس‌ها و دریا‌ها دست یافته است در صورتی که از دهه 60 میلادی انسان‌ها در فضا ایستگاه فضایی احداث کردند.
امیر دریادار رستگاری به آمار سازمان ملل اشاره کرد و افزود: تا سال 2030 میلادی سه هزار میلیارد دلار درآمد از طریق دریا کسب خواهد شد و به طور مستقیم 40 میلیون شغل در این بخش ایجاد می‌شود.
به گفته رئیس سازمان صنایع دریایی یک سوم این درآمد‌ها حاصل از استخراج میعانات نفتی از بستر دریاست.
معاون وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح در ادامه گفت: چهار آیتم غذا، شغل، انرژی و مواد خام به مدیریت نیاز دارد در نتیجه توجه به اقتصاد دریا محور در این راستا بسیار حائز اهمیت است، به طور مثال در بخش انرژی تنها 9 درصد انرژی زمین در بخش خشکی است و 24 درصد از آن در بخش مشترک سواحل و بخش عمده آن که 67 درصد است در بستر عمیق اقیانوس‌ها قرار دارد.
امیر رستگاری ضمن اشاره بر موقعیت ژئواستراتژیک دریا‌های ایران برلزوم توسعه صنعت دریا محور و افزایش فعالیت‌ها برای ساماندهی به حمل‌ونقل دریایی تاکید کرد.
معاون وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح و رئیس سازمان صنایع دریایی افزود: فاصله بنادر اروپا تا بندر بمبئی در حال حاضر 30 روز است در صورتی که اگر بتوانیم از بندر لاذقیه به بندر چابهار کالا‌ها از اروپا منتقل کنیم این زمان به 13 روز کاهش می‌یابد. همچنین از خلیج فنلاند تا شرق آسیا 16 هزار کیلومتر فاصله وجود دارد که یک سفر 45 روزه را پوشش می‌دهد در صورتی که با حمل کالا‌ها از طریق ریل به بندر چابهار این زمان به 22 روز کاهش می‌یابد.
در پایان وی ضمن تأکید بر اینکه قرن 21، قرن ربات‌ها و دستیابی به هوش مصنوعی و فناوری نانو است، افزود: باید این حقیقت را بپذیریم و برای آن برنامه داشته باشیم وگرنه سایر ملت‌ها که در این راه پیشرفت می‌کنند بر ما تسلط خواهند یافت.
تنگ نظری ها را کنار بگذاریم تا جلوی ضرر و زیان گرفته شود
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز که به عنوان سخنران دیگر این جشنواره سخن می‌گفت با اشاره به اینکه استفاده از دریا توسط همسایگان ما باعث اعمال فشار بر کشورمان شده است، اظهار کرد: لازم است در مسیر توسعه دریامحور وابسته به دولت نباشیم و از فعالین بخش‌های خصوصی و سرمایه گذاران خارجی استفاده کنیم.
دکتر علی آقا محمدی ادامه داد: علاوه بر این باید سرعت عمل را در این بخش بیشتر کنیم چرا که در بخش دریا متاسفانه نسبت به سایرین بسیار عقب هستیم.
وی همچنین بر لزوم بکارگیری جوانان تاکید کرد و افزود: باید اجازه رشد به همگان داده شود بنابراین هدایت نیروی انسانی جهت ایجاد ظرفیت رشد و توسعه بسیار حائز اهمیت است.
وی در پایان از همه دست اندر کاران خواست تنگ نظری‌ها را کنار بگذارند تا بتوانیم جلوی ضرر و زیان را بگیریم، برای مثال اگر این تنگ نظری‌ها نبود اکنون فجیره قطب بانکرینگ منطقه نمی‌شد تا سوخت را از ما بگیرد و به جهان عرضه کند.
به گزارش خبرنگار مانا در این جشنواره تفاهم‌نامه راه‌اندازی اولین شتاب‌دهنده تخصصی در حوزه فناوری‌های دریایی بین معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری و شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) منعقد شد.
چهارمین جشنواره دریا مسیر پیشرفت به مدت سه روز در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برپاست.
ارسال نظرات
آخرین اخبار