۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۴

سوخت ناوگان تجاری کشور در هاله ای از ابهام

سوخت ناوگان تجاری کشور در هاله ای از ابهام
مسئله سوخت کشتی‌های اقیانوس پیما یکی از چالش‌هایی است که سالیان دراز حمل و نقل دریایی با آن مواجه است و در حالی که ایران یکی از بزرگترین تولید کننده نفت کوره در منطقه است در مسئله بانکرینگ همچنان توفیقی را بدست نیاورده و دستگاه‌های بالادستی متولی نرخ گذاری و تعیین شرایط این مهم هستند.
کد خبر: ۸۲۲۲۸
روز گذشته مدیربازرگانی شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی کشور درباره مصوبه جدید هیئت دولت به منظور نرخ گذاری تحویل سوخت شناور‌هایی با ظرفیت کمتر از 500 تن سخن به میان آورد، اما باز هم خبری از نحوه تحویل سوخت به شناور‌هایی با ظرفیت بیشتر وجود نداشت.
بر همین اساس خبرنگار مانا طی تماسی با علیرضا رجب پور مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی کشور درباره وضعیت نرخ گذاری و تحویل سوخت شناور‌های اقیانوس پیما _. در شرایطی که تنها دو هفته به آغاز تحریم‌های امریکا باقی مانده _ این موضوع را جویا شد.
رجب پور در پاسخ به مانا با بیان آنکه شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی تنها مجری این امر است و سیاست گذاری باید توسط دولت صورت گیرد افزود: تا این لحظه که با شما گفتگو می کنم هنوز مصوبه‌ای برای این موضوع از سوی هیئت وزیران ابلاغ نشده و هرزمان در این مورد تصمیم گیری شود هم در بعد قیمت و هم میزان، حتما شرکت ملی پخش آن مصوبه را اجرا خواهد کرد.
وی همچنین در پاسخ به این سوال آیا شرکت ملی پخش برنامه‌ای برای اجرای قانون سوخت کم سلفور دارد و آیا دستور العملی برای تولید در نظر دارد گفت: بالاترین سهم سوخت مربوط به نفت کوره بوده و طبق گزارش سازمان بین المللی دریانوردی، تا سال 2020 باید مقدار گوگرد نفت کوره از 3.5 درصد به 0.5 درصد کاهش یابد که لازمه آن اصلاح ساختار پالایشگاهی است و به نظر می رسد شرکت‌های مورد اشاره باید پاسخگوی این نیاز باشند و همانطور که بیان شد شرکت ملی پخش تنها در بخش حاکمیتی و اجرا وظایفی را مترتب خود می داند.
رجب پور ادامه داد: بیشترین بهره وری و بازده را در حال حاضر نفت کوره سبک دارد و جایگزین آن استفاده از سوخت‌های گاز طبیعی، سوخت هسته‌ای و ... است و به نظر می‌رسد در چشم انداز 2050 استفاده از این نوع سوخت‌ها رونق یابد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار