۰۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۰
جدیدترین ارزیابی Drewry از رویدادهای اخیر حمل دریایی جهان منتشر شد:بخش (1)

بادهای همسو و ناهمسو در بازارکشتیرانی طی ماههای پایانی 2018

بادهای همسو و ناهمسو در بازارکشتیرانی طی ماههای پایانی 2018
موسسه Drewry در نگاهی جدید به تحلیل وضعیت اخیر کشتیرانی ها و همچنین رویدادهای احتمالی در سه ماه پایانی سال جاری میلادی پرداخت.  
کد خبر: ۸۲۲۲۷

به گزارش گروه بین الملل مانا Drewry نوشت: اگرچه میانگین نرخ کرایه حمل درسه ماه سوم سال جاری میلادی تقویت شد ومجال تنفسی برای خطوط کانتینری به ارمغان آمد، اما به نظرمی رسد که این جهش کوتاه مدت باشد. واقعیت امر اینکه فصل اوج را پشت سرگذاشتیم و شروع سه ماهه آخرسال با تشدید جنگ تجاری آمریکا و چین مقارن شده است، به همین جهت صندوق بین المللی پول IMF برآورد رشد اقتصاد جهانی خود را تنزل داد. علاوه براین به دنبال افزایش قیمت های بانکرینگ و تزلزل بازار نرخ کرایه حمل باید انتظار مشکلات بیشتری را برای قیمت های سهام که درحال حاضر تنزل پیدا کرده اند، داشت. اما ازسوی دیگر، به دلیل پیش بینی اعمال تعرفه های جدید بر روی کالاهای چینی از ماه ژانویه سال 2019، برخی از حمل کنندگان در بارگیری کالا ازچین به آمریکا شتاب به خرج می دهند، این مسئله می تواند رشد حجم تجاری را در کوتاه مدت به همراه داشته باشد.

 جنگ تجاری تمام عیار و پیش بینی رشد درآمد در سه ماهه پایانی

درنیمه نخست سال جاری میلادی، عوامل مختلفی مانند افزایش محافظه گرایی درمیان اقتصادهای اصلی، عرضه بیش از اندازه شناور جدید، توسعه ضعیف نرخ کرایه حمل و افزایش چشم گیر هزینه های کلی عملیات، صنعت کشتیرانی را به ستوه آورد. اما نیمه دوم سال می تواند متفاوت باشد. درسه ماه سوم سال جاری عملکرد بازار به دلیل فصل اوج تقاضا تقویت شد و درسه ماهه چهارم سال جابه جایی بیش از انتظار کارگو از سوی حمل کنندگان می تواند سبب شیب صعودی نرخ کرایه حمل شود.

دوره جدید تعرفه ها از سوی دولت آمریکا در بیست و چهارم ماه سپتامبر سال جاری میلادی به اجرا درآمد، به طوریکه ده درصد تعرفه گمرکی بر روی 200 میلیارد دلار واردات چینی اعمال شد. این رقم به 25 درصد در یکم ماه ژانویه سال 2019 افزایش خواهد یافت. به دنبال این افزایش، خطوط کشتیرانی بارگیری کارگوهای بیشتری را تجربه خواهند کرد، چرا که صادرکنندگان برای صادرات محموله ها قبل از آغاز تعرفه های جدید شتاب زده هستند. بهمین جهت پیش بینی می شود، شاهد رشد نرخ کرایه حمل باشیم. با این وجود جای مبهم آمیز داستان این است که با توجه به هزینه بالای بانکرینگ 420 -430 دلار برای هرتن، آیا رشد درآمد به معنای سود خالص خواهد بود؟!

جدیدترین ارزیابی Drewry نشان می دهد، خطوط کشتیرانی در بهبود تنها 50 الی 60 درصد از افزایش اخیر هزینه بانکرینگ درسه ماهه سوم سال جاری میلادی در سراسر خطوط  تجاری اصلی شرق- غرب، موفق عمل کرده اند. میانگین هزینه بانکرینگ در سه ماهه دوم و سوم سال جاری میلادی به ترتیب رشد 42 و 41 درصد را تجربه کرده است.

بلاتکلیفی در سه مسیر اصلی تجاری

  • ترانس پاسیفیک- شیب صعودی نرخ کرایه حمل کشتیرانی کانتینری درسه ماهه سوم سال جاری میلادی اتفاق هیجان انگیزی بود. این روند افزایشی عمدتا از صف کوتاه شناورهای آماده به بارگیری و افزایش تقاضا نشات گرفت. افزون براین تقویت دلار آمریکا منجر به تقویت نرخ کرایه حمل در ترانس پاسیفیک شد. با این وجود، جنگ تجاری آمریکا- چین همچنان به عنوان یک ریسک بزرگ به قوت خود باقی است. افزایش ارزش دلار آمریکا درمقابل یوان چین برخی از تاثیرات تعرفه های جدید بر کالاهای چینی را برای مشتریان آمریکا کاهش خواهد داد، از این رو ابهام و بلاتکلیفی بیشتری پیرامون تاثیر کلی این جنگ به وجود می آید.
  • مسیر تجاری اصلی دیگر آسیا –اروپا افزایش درآمد زیادی را به نمایش نگذاشت. حجم محمولات کانتینری از آسیا به اروپای شمالی درهفت ماه نخست سال جاری میلادی تقریبا مشابه هفت ماه نخست سال گذشته یعنی پنج میلیون و 700 هزار TEU بود. بخش اعظمی از مشکل دراین مسیر تجاری از تقاضای ضعیف در دو بازار بزرگ انگلستان و آلمان نشات می گیرد. تقاضای ضعیف درشش ماه نخست سال جاری میلادی برخی از خطوط را به فکر تغییراتی دربخش عرضه انداخت. به طوریکه شرکای ائتلاف 2M، مرسک لاین دانمارک و ام اس سی سوئیس یکی از شش حلقه سرویس دهی هفتگی از آسیا به اروپای شمالی را در پایان ماه سپتامبر سال جاری میلادی به تعلیق درآوردند.
  • دگرگونی شدید درمسیر تجاری آسیا-مدیترانه استمرار خواهد داشت، حجم تجاری دراین مسیر به نظر نمی رسد که رشد زیادی را در ماههای آینده به نمایش بگذارد، چرا که ترکیه به عنوان یکی از بزرگترین بازارها تحت فشار بسیار زیادی قرار دارد. به دلیل سیاست های اقتصادی ضعیف ترکیه و پایین آمدن ارزش مستمر پول رایج آن، این کشور در مرکز یک طوفان اصلی قرار دارد. هم چنین تقاضا در بازارهای اصلی دیگر مانند اسپانیا و ایتالیا تضعیف شده است. خطوط کشتیرانی نیاز دارند ظرفیت عرضه شناور را چنان فراهم کنند که جهش نرخ کرایه حمل حفظ شود.

 کشتیرانی هاپاگ لویدآلمان

در حالیکه کشتیرانی هاپاگ لوید آلمان ضرر خالص 131 میلیون دلار را درنیمه نخست سال جاری میلادی به ثبت رساند، اما انتظار می رود، عملکرد هاپاگ لوید درسه ماه سوم سال بهتر بوده باشد، چنانچه این فصل اوج برای تمامی خطوط بهترین فصل طی دو سال اخیر رقم خورد. ابتکارات کشتیرانی آلمان شامل هزینه اضافی سوخت در مواقع اضطراری EBS و بهبود هزینه عملیاتی OCR از ماه ژانویه سال 2018 میلادی باید به کاهش تاثیرافزایش قیمت سوخت کمک کند. درعین حال، همانطور که اشاره شد، شتاب بارگیری کارگو در بازار فوری در سه ماه چهارم به دلیل نگرانی از اعمال تعرفه های جدید آمریکا بر کالاهای چینی از ژانویه 2019، می تواند سبب ارتقای حجم تجاری شود.

انتظارمی رود درسال 2020 وهمزمان با اجرائی شدن قوانین سوخت با سولفور پایین آیمو، هزینه اضافی بانکرینگ تمامی خطوط از جمله کشتیرانی هاپاگ لوید را تحت تاثیر قرار دهد. درحالیکه هاپاگ لوید تایید کرده بود که بر روی سفارش ساخت شناورهای جدید قبل ازسال 2020 سرمایه گذاری نخواهد کرد، اما از تصمیم قبلی خود مبنی برنصب نکردن اسکرابرها یا پذیرش سوخت ال ان جی بر روی ناوگان خود را صرفنظر کرد و درحال حاضر مشغول آماده کردن دو پروژه آزمایشی شامل نصب اسکرابرها بر روی دو فروند کشتی کانتینری بزرگتراست.

 کشتیرانی اورگرین تایوان

وقتی پچ پچ بر سر ادغام کشتیرانی CMA CGM فرانسه با هاپاگ لوید آلمان بی نتیجه ماند و کشتیرانی آلمانی دست رد بر سینه فرانسه زد، شایعه کشتیرانی اورگرین به عنوان گزینه بالقوه برای ادغام با کشتیرانی CMA CGM بر سر زبان ها افتاد. Drewry معتقد است، این کشتیرانی گزینه بدی برای ادغام نیست. علیرغم اینکه اورگرین پس از تحمیل ضرر در سال های مالی 2015 و 2016، موفق شد در سال مالی 2017 سودآور ظاهر شود، اما درشش ماه نخست سال جاری میلادی به خط قرمز بازگشت. هزینه عملیاتی بالا و ساختار هزینه ای متورم را می توان از دلیل اصلی عملکرد ناموفق اورگرین دانست.

کشتیرانی یانگ مینگ تایوان

اگرچه کشتیرانی یانگ مینگ تایوان درسه ماهه سوم سال جاری میلادی نسبتا بهتر ظاهر شد، اما اگر بخواهد سودآوری را درسال جاری میلادی ثبت کند، یک تکلیف سخت و دشوار خواهد بود. نمایه سه ماهه پایانی سال جاری میلادی مبهم و نامشخص به نظر می رسد، چرا که از یک طرف نگرانی از اعمال پیش بینی تعرفه های جدید بر کالاهای چینی از ماه ژانویه 2019 ممکن است حمل کنندگان را به سمت صادرات کالاهای بیشتری سوق دهد، بنابراین یک جهش مثبت در نرخ کرایه حمل کانتینری به وجود آید. اما ازسوی دیگر افزایش قیمت سوخت یک معضل کاملا بدیهی است که نمی توان به سادگی از آن گذشت.

ارسال نظرات
آخرین اخبار