۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۹
در نشست مشترک ایران، افغانستان و هند مطرح شد:

تعهدات سه کشور برای اجرای موافقت نامه چابهار

تعهدات سه کشور برای اجرای موافقت نامه چابهار
اولین نشست شورای هماهنگی موافقت‌نامه تأسیس دالان حمل‌ونقل و گذر بین‌المللی دولت‌های جمهوری اسلامی ایران، افغانستان و هند (موافقت‌نامه چابهار) صبح امروز با حضور معاون اداری و مالی وزارت حمل‌ونقل افغانستان، قائم‌مقام وزارت امور خارجه هندوستان و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در هتل پارسیان آزادی تهران برگزار شد.
کد خبر: ۸۲۲۲۶
به گزارش خبرنگار مانا در ابتدای این مراسم مهندس محمد راستاد معاون وزیر و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه موافقت‌نامه سه‌جانبه و ترانزیتی چابهار و امضای آن در سوم خرداد ماه سال 95 با حضور رؤسای جمهور ایران و افغانستان و نخست‌وزیر هند در تهران تصویب شد، گفت: جایگاه این سه کشور باعث ایجاد ارتباطات در زمینه‌های تجاری و اقتصادی و تعامل فی‌مابین می‌تواند امنیت رونق اقتصادی و ارتقای فرهنگی را ایجاد کند
وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از موقعیت راهبردی مناسبی در خاورمیانه برخوردار است افزود: با وجود کریدور‌های مهم بین‌المللی ایران تفش بی‌بدیلی به عنوان چهارراه ترانزیتی منطقه دارد.
راستاد خاطرنشان کرد: با وجود این کریدور‌ها کشور‌های آسیای جنوب شرقی، آسیای میانه، روسیه، حوزه قفقاز، دریای عمان و کلیه کشور‌های اقیانوس هند به یکدیگر مرتبط می‌شوند و در کوتاه‌ترین زمان مبادلات تجاری صورت می‌گیرد که طی سال‌های آینده با بهبود اوضاع منطقه شاهد رشد ترانزیتی خواهیم بود.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به وجود 5800 کیلومتر ساحل در جهت رسیدن به آب‌های آزاد از جنوب به شمال ایران تصریح کرد: پتانسیل‌های اقتصادی و جغرافیایی ایران می‌تواند بازار‌های هدف را برای کشور‌ها تأمین کند.
وی با اشاره به افزایش طرح‌های ظرفیت بنادر افزود: از جمله این طرح‌ها توسعه بندر شهیدرجایی، امام خمینی، بوشهر، چابهار و بندر انزلی است.
راستاد با تأکید بر استفاده هر چه بیشتر از پتانسیل‌های منطقه‌ای به ویژه کریدور‌ها تسهیل در ترانزیت ایمن از طریق کلیه کشورها، رفع مشکلات زیربنایی و مقررات، توسعه حمل‌ونقل چندوجهی، ایجاد اتحادیه حمل‌ونقل ترانزیت، توسعه همکاری‌های منطقه‌ای، حمایت بخش‌های خصوصی، مشارکت در جهت توسعه زیرساخت‌های ترانزیتی و کاهش نرخ تعرفه‌های چندوجهی را از مهم‌ترین مسائلی دانست که باید مورد توجه قرار گیرد.
وی در پایان سخنان خود ضمن تعهد ایران به اجرای کامل و مؤثر موافقت‌نامه سه‌جانبه چابهار اظهار امیدواری کرد این موافقت‌نامه بتواند زمینه توسعه همکاری‌ها در جهت توسعه ترانزیت را فراهم کند.
در ادامه این نشست امام‌الدین وریماچ معاون اداری و مالی وزارت حمل‌ونقل افغانستان نیز با بیان اینکه این همکاری‌ها در امور اقتصادی باعث رشد، اشتغال و توسعه پایدار کشور‌ها می‌شود گفت: با توجه به اهداف توسعه پایدار سازمان ملل، این نوع همکاری‌ها می‌تواند رشد و توسعه در منطقه را رونق بخشد.
وی افزود طی 16 سال گذشته همکاری و مساعدت در زمینه اقتصادی مورد توجه افغانستان بوده و افغانستان می‌تواند در جهت توسعه و بهبود فعالیت‌های تجاری حمل‌ونقل و ترانزیت مؤثر عمل کند.
معاون اداری و مالی وزارت حمل‌ونقل افغانستان با بیان اینکه این کشور پلی در جهت هدایت مسیر حمل‌ونقل برای توسعه ترابری، انرژی و ترانزیت به صورت مناسب است اظهار داشت: دولت افغانستان با مشارکت سازمان‌های دولتی و خصوصی تلاش در اجرای توافقنامه دارد.
وی با بیان اینکه بهبود ترانزیت از مسیر چابهار مورد توجه افغانستان است اظهار داشت امیدواریم با همکاری ایران و هندوستان بتوانیم این توافقنامه را به درستی اجرا کنیم.
به گزارش خبرنگار مانا در ادامه این نشست تیرو مورتی قائم‌مقام وزیر امور خارجه هندوستان طی سخنانی گفت: ارتباط نزدیک و روابط دوستانه میان کشور‌های منطقه باعث می‌شود حمل‌ونقل ترکیبی را در این منطقه و فرای این منطقه گسترش دهیم.
وی با اشاره به پیشنهادات بسیار خوب مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ایران در جهت اجرای این توافقنامه گفت: هندوستان صادرات بسیار زیادی به افغانستان دارد و این توافقنامه در جهت توسعه این صادرات مؤثر خواهد بود.
قائم‌مقام وزیر امور خارجه هندوستان اظهار داشت: معتقدیم یک پروتکل می‌تواند چارچوبی قانونی و اجرایی برای اجرا شدن این توافقنامه باشد.
وی افزود چابهار به عنوان بندری کانونی یکی از بهترین نقاط برای هدایت فعالیت‌های راهبردی است.
تیرو مورتی گفت: هندوستان تعهد می‌کند جریان بسیاری از بار و مسافر را برای بندر چابهار فراهم کند.
وی کشتیرانی را شریان فعالیت کشور‌ها از نظر اقتصادی دانست و گفت: از طریق کشتیرانی‌ها فرصت‌ها به صورت مناسب در اختیار کشور‌ها قرار می‌گیرد.
وی در پایان سخنان خود پیشنهاد کرد: کمیته‌هایی برای اجرای مناسب این توافقنامه تشکیل شود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار