۰۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۴

بی رغبتی مالکان به سفارش شناور طی روزهای گذشته

بی رغبتی مالکان به سفارش شناور طی روزهای گذشته
شرکت کارگزاری allied یونان به تحلیل بخش های مختلف بازار کشتیرانی در هفته گذشته پرداخت.
کد خبر: ۸۲۲۲۴

به گزارش گروه بین الملل مانا شرکت کارگزاری allied یونان با اشاره به استمرار روند صعودی بازار فله برکیپ سایز نوشت: طی هفته گذشته روند کلی حرکت بازارفله برکیپ سایز تغییر مسیری را به همراه نداشت و مانند روزهای پیشین به سمت مثبت پیش رفت. اما با این وجود فعلا لحن بازارنسبتا ابهام آلود به نظر می رسد. با توجه به اینکه بحث زیادی پیرامون فیکس شناورها با قیمت 20 هزار دلار در روز برای ابتدای ماه نوامبرسال جاری میلادی درمسیر برزیل به چین مطرح است، شکاف قیمتی دست کم دوهزار دلار این معامله ها درمقایسه با معامله های دیگر درهمین ماه شرایط را خیلی پیچیده ومبهم ساخته است.

این گزارش ادامه داد: بازارپاناماکس درهفته گذشته پرفرازو نشیب ظاهرشد، به طوریکه درحوزه آتلانتیک با افزایش 440 دلاری نرخ کرایه حمل مالکان شاهد کسب درآمد بالاتر بودند. اما ازآن طرف در پاسیفیک، نرخ کرایه حمل افت جزئی 3.5 درصدی را به همراه داشت.

درهفته گذشته شیب بازارسوپراماکس به سمت نزولی پیش رفت، به طوریکه دراکثرمسیرها پیکان جهت منفی را نشان داد. افت نرخ کرایه حمل در مسیر رفت وبرگشت پاسیفیک کاملا هویدا بود. روند کاهشی مشابه دیگری درمسیر شرق دور-اروپا مشاهده شد، نرخ کرایه حمل در مسیر مذکور نسبت به هفته گذشته 380 دلار پایین تر فیکس شد. از سوی دیگر شیب بازار فله برهندی سایز تقریبا درهمه مسیرها حرکت صعودی را به نمایش گذاشت. رویهم رفته جهت حرکت بازار به گونه ای است که به نظرمی رسد شاهد کسب درآمد بیشتر در چند روز آینده خواهیم بود.

درادامه این گزارش هم چنین آمده است: درمجموع تجارت دریابرد نفت خام درهفته گذشته مثبت بود، به طوریکه اکثر مسیرها شاهد کسب درآمد بیشتر بودند. دراین میان اگرچه صف نفتکش های غول پیکر کوتاه بود، اما شیب صعودی این بازار هویداتر از بخش های دیگر بود. هم چنین بازار تانکر حمل مشتقات نفتی بهبود قابل توجهی را به نمایش گذاشت، مسیرهای دریای کارائیب-USAC و مدیترانه پیشگام و جلودار صف بودند.

شایان ذکراست: درهفته گذشته اشتهای مالکان به سفارش ساخت شناورجدید تقریبا کورشده بود، چنانچه تنها یک مورد سفارش ساخت به کشتی سازی صنایع سنگین هیوندایی سامهو داده شد. علیرغم نبود فعالیت درطول هفته، انتظار می رود بهبود تمایل حاکم بر بازار مالکان را به سمت سفارش ساخت شناورهای جدید سوق دهد. علاوه بر این در بخش تانکر، علیرغم ثبت سفارش چهار فروند سوئزماکس که قراراست در چین ساخته شوند، رویهم رفته حرکت بازار کند و آهسته بود.

نکته قابل توجه دیگر اینکه طی چند روز گذشته بازار خرید و فروش فله فعالیت خوبی را از خود به نمایش گذاشت، با توجه به اینکه وارد سه ماهه پایانی سال جاری میلادی شده ایم، شاهد افزایش فعالیت نیز خواهیم بود. اما در بخش تانکر، بازار خرید و فروش حرکت قابل توجهی از خود به نمایش نگذاشت.

این گزارش در پایان نوشت: مالکان فله بر درهفته گذشته برای فرستادن شناورهای خود به یاردها هیچ گونه تمایلی نشان ندادند، اما از آن سوی تنور بازار اوراق تانکر داغ بود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار