۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۷

نقشه پهنه های مجتمع های پرورش ماهی در قفس نهایی شد

نقشه پهنه های مجتمع های پرورش ماهی در قفس نهایی شد
مدیر کل دفتر سواحل و زیست بوم های ساحلی معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست از نهایی شدن نقشه پهنه های مجتمع های پرورش ماهی در قفس در آبهای خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر خبر داد.
کد خبر: ۸۲۲۱۷

داوود میرشکار در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: در جلسه اخیر مشترک مابین سازمان شیلات ایران و سازمان حفاظت محیط زیست، نقشه پهنه های مجتمع های پرورش ماهی در قفس در آبهای خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر نهایی شد.

مدیر کل دفتر سواحل و زیست بوم های ساحلی معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: با نهایی شدن نقشه پهنه های مجتمع های پرورش ماهی در قفس، از این پس متقاضیان سرمایه گذار بخش خصوصی می توانند در مکان های مشخص شده نسبت به ایجاد قفس های دریایی اقدام کنند تا به این ترتیب کمترین آسیب محیط زیستی به دریا وارد شود.

وی خاطرنشان ساخت: به منظور تهیه این نقشه، سازمان شیلات ایران تمام اطلاعات لازم در خصوص دریاهای خزر، عمان و خلیج فارس را در اختیار سازمان محیط زیست قرار داد تا کارشناسان بتوانند بهترین جانمایی را انجام دهند.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، تصریح کرد: در صورتی که قفس ها به درستی جانمایی نشوند، می تواند آسیب هایی را به محیط زیست وارد کند که از آن جمله می توان به شیوع بیماری میان سایر آبزیان اشاره کرد.

وی با اشاره به نقش مضر غذادهی به ماهیان در حال پرورش در قفس در محیط زیست دریایی بیان داشت: افزایش مواد مغذی در آب باعث شکوفایی جلبکی خواهد شد که این امر یک پدیده مضر در محیط زیست دریایی محسوب می شود.

مدیر کل دفتر سواحل و زیست بوم های ساحلی معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، در ادامه گفته های خود اذعان داشت: از سوی دیگر فرار ماهیان در حال پرورش از قفس و ورود آن با محیط دریا ممکن است با انتقال آلودگی و بیماری برای سایر آبزیان همراه باشد که این امر مرگ و میر آبزیان را به دنبال خواهد داشت.

به گفته وی، جانمایی قفس های پرورش ماهی در دریا به گونه ای در نقشه نهایی شده است که این قفس ها در نزدیکی زیستگاه ها و مناطق حساس ساحلی نصب نشوند.

میرشکار خاطرنشان ساخت: همچنین لازم است قفس ها در عمق مناسبی نصب شوند تا به این ترتیب مخاطرات محیط زیستی ناشی از پرورش ماهی در قفس هر چه بیشتر کاهش یابد.

وی اظهار داشت: استقرار مجتمع های پرورش ماهی در قسمت های عمیق باعث می شود تا جریان های زیردریایی کمک کند تا آلودگی ها و مواد باقی مانده در آب ناشی از پرورش ماهی در قفس، در یک جا تجمع نیابد چرا که تجمع مواد غذایی در یک بستر باعث رشد قارچ ها می شود.

مدیر کل دفتر سواحل و زیست بوم های معاونت دریایی سازمان حفاظت محیط زیست یکی از مهمترین مشکلات زیست محیطی در زمینه فعالیت های پرورش ماهی در قفس را وجود زیستگاه های حساس ساحلی در نقاطی که برای نصب قفس در نظر گرفته شده اند، اعلام کرد و گفت: باید ضمن فعالیت های پرورش ماهی در قفس نسبت به جریان ها و امواج دریا در جهت مکان یابی برای نصب قفس بسیار دقت شود تا کمترین آسیب زیست محیطی به زیستگاه ها وارد شود.

وی یکی دیگر از مشکلات در این زمینه را پرورش گونه های غیر بومی در دریا ها دانست و گفت: این امر می تواند آسیب های غیرقابل جبرانی را به محیط زیست دریاها وارد کند. بر این اساس سازمان حفاظت محیط زیست آبزی پروری گونه های غیر بومی در دریاهای کشور را تا اتمام مطالعات کامل در خلیج فارس و دریای خزر ممنوع اعلام کرده است.

وی با اشاره به اینکه پرورش گونه غیربومی سیبس آسیایی به صورت آزمایشی در آبهای دریای عمان در حال انجام است، اظهار داشت: از آنجا که اسناد بین المللی نشان داده که در زمان های دور این گونه در آبهای عمان زیست می کرده است، به صورت آزمایشی مجوز پرورش سیبس آسیایی در آبهای عمان صادر شده است.

به گفته این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، از آنجا که سیبس آسیایی گونه ای است که از رشد بسیار خوبی برخوردار است، لذا پرورش آن در حجم انبوه می تواند از بازده اقتصادی مناسبی برای سرمایه گذاران برخوردار باشد.

میرشکار یادآور شد: همچنین در مباحث مربوط به پرورش ماهی در قفس و حفاظت محیط زیست، موضوع فرار گونه های پرورشی از قفس و انتقال بیماریها از طریق آنها به سایر آبزیان دریا از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است که باید مورد توجه قرار گیرد؛ بر اساس منابع بین المللی انتشار یافته ، به طور متوسط حدود 10 درصد از گونه های در حال پرورش در قفس، فرار می کند.

مدیر کل دفتر سواحل و زیست بوم های معاونت دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، تاکید کرد: حمایت از گونه های در معرض انقراض در آبهای خلیج فارس به وِیژه پستانداران دریایی و لاک پشتها هم اکنون از اولویت های اصلی محیط زیست محسوب می شود که با نصب قفس های پرورش ماهی، احتمال به دام افتادن این آبزیان در قفس ها و وارد شدن صدمات به آنها بسیار افزایش خواهد یافت.

وی اذعان داشت: همچنین این نگرانی در دریای خزر به دلیل حضور فک های خزری وجود دارد و لازم است در این زمینه نیز راهکارهای مناسبی ارائه شود که این کار از طریق نصب قفس های مناسب فراهم می شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار