۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۰

شناسایی 32 دلفین گوژپشت در آبهای بوشهر

شناسایی 32 دلفین گوژپشت در آبهای بوشهر
مدیر پروژه حفاظت دلفین گوژ پشت پارک ملی دریایی دیر – نخیلو از شناسایی 32 فرد دلفین گوژپشت در آبهای این پارک دریایی طی پنج سال پایش مداوم خبر داد.
کد خبر: ۸۲۲۱۵

نازنین محسن نیا در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به اینکه از اسفند ماه سال 1392 ، پروژه پایش میدانی دلفینهای گوژپشت در استان بوشهر آغاز شده است، بیان داشت: به منظور پایش دلفینهای گوژپشت قراردادی از سوی انجمن طرح سرزمین با سازمان حفاظت محیط زیست منعقد شده است که طی آن بررسی جمعیت دلفین های گوژپشت در پارک ملی دریایی دیرنخیلو را مورد بررسی قرار می دهد.

مدیر پروژه حفاظت دلفین گوژ پشت پارک ملی دریایی دیر – نخیلو با بیان اینکه به همین منظور هر ماه گشت های دریایی با تیم تخصصی به مدت یک هفته در آبهای اطراف این جزیره برگزار می شود، اذعان داشت: همچنین به منظور برگزاری این گشت های دریایی از همکاری بومیان منطقه و فعالان محیط زیست نیز بهره مند می شویم.

به گفته وی، شناسایی دلفین های گوژپشت از روی باله پشتی آنها وخطوط و آثاری که روی آن وجود دارد صورت می گیرد که به این منظور از فاصله 50 متری از باله پشتی آنها عکاسی می کنیم و از روی این عکاس ها می توانیم آنها را شناسایی کنیم.

وی در ادامه گفته های خود با اشاره به اینکه پایش و شناسایی دلفین های گوژپشت از طریق گرفتن عکس از باله دلفین ها صورت می گیرد، خاطرنشان ساخت:  باله هر دلفین همانند اثر انگشت انسان برای دلفین ها منحصر به فرد است.

محسنیان خاطرنشان ساخت: دلفین گوژپشت اقیانوس هند، بنا به اعلام اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) به لحاظ آسیب پذیری در لیست سرخ این اتحادیه قرار گرفته است؛ بنابراین حفاظت از این گونه با ارزش به عنوان یکی از پروژه های مهم محیط زیست در ایران نیز مطرح شده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه به خاطر محدودیت در امکانات لازم برای پایش، نمی توانیم تمام منطقه این پارک دریایی را پایش کنیم، تاکید کرد: برخی از دلفین های شناسایی شده در پارک ملی دریایی دیر- نخیلو، همیشه در آبهای اطراف این منطقه دیده می شوند اما تعدادی نیز همیشه نیستند، بلکه برخی از مواقع سال دیده می شوند.

این فعال محیط زیست در انجمن طرح سرزمین با بیان اینکه فصل زادآوری دلفین های گوژپشت از آذر تا اسفند ماه است، یادآور شد: پروژه شناسایی دلفین های گوژپشت با همکاری محیط زیست استان بوشهر، یک شرکت پتروشیمی فعال در منطقه، انجمن طرح سرزمین، دانشجوهای محیط زیست علاقه مند و بومیان منطقه صورت می گیرد.

مدیر پروژه حفاظت دلفین گوژ پشت پارک ملی دریایی دیر – نخیلو با اشاره به اینکه پایش دلفین های گوژپشت واقع در پارک ملی دریایی دیر- نخیلو به صورت پیوسته در حال انجام است، بیان داشت: روزانه بین پنج تا هشت ساعت روی قایق عملیات پایش دلفین ها صورت می گیرد.

به گفته وی، این پایش ها در جزایر ام الگرم، نخیلو، تهمادون، پارک ملی دیر- نخیلو و منطقه حفاظت شده مند صورت می گیرد.

وی یادآور شد: از سال 92 تاکنون 32 دلفین گوژپشت شناسایی شده که به تازگی یک نوزاد نیز به آنها اضافه شده است اما نوزاد جز جمعیت دلفین ها تا زمان بلوغ محسوب نمی شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار