۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۳

هند و ایران در پی ایجاد تسهیلات روپیه-ریالی در بندر چابهار

هند و ایران در پی ایجاد تسهیلات روپیه-ریالی در بندر چابهار
به دلیل اهمیت بندر چابهار از نظر ژئوپولیتیکی و اقتصادی برای هند، این کشور در نظر دارد جهت پیشبرد اهداف خود مکانیزم پرداخت هزینه به صورت روپیه-ریال را جایگزین دلار و یورو کند.
کد خبر: ۸۲۲۰۵
به گزارش گروه بین الملل مانا، با توجه به آغاز تحریم‌های آمریکا علیه ایران در تاریخ 4 نوامبر 2018، هند در پی آن است که با ایجاد مکانیزم پرداخت روپیه – ریال راهی پیدا کند تا در زمان تحریم‌ها بتواند در پروژه چابهار که برای تجارت و روابط ژئوپولیتیک هند نقش اساسی دارد، همچنان فعالیت کند.
وزیر حمل‌ونقل هند اعلام کرد: «ما تلاش می‌کنیم در پروژه بندر چابهار مکانیزم پرداخت روپیه-ریال ایجاد کنیم. اساساً ضمانت‌ها و وثیقه‌ها بالاجبار به جای دلار و یورو با روپیه پرداخت خواهد شد.»
این موضوع طی ملاقاتی در آغاز هفته جاری با حضور یک نماینده رده بالای هند و محمد راستاد، معاون وزیر و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ایران مورد بحث قرار گرفت. این طرح در نظر دارد تا با ایجاد مکانیزم جایگزین هند بتواند حتی در صورت فشارها و لابی‌های گسترده ایالات متحده، پروژه بندر چابهار خود را به نتیجه و بهره‌برداری برساند.
هند می‌خواهد پیش از آغاز دور جدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران، عملیات بازرگانی در بندر چابهار آغاز شود. 
مدیر عامل India Ports Global اظهار کرد: مکانیزم پرداخت روپیه-ریال تنها راه انتقال پول است. این چیزی است که در حال کارکردن بر آن هستیم. به جای دلار و یورو، تمام پرداخت‌ها به طرف ایران با این مکانیزم جدید صورت خواهد گرفت.
وی افزود: یک تیم از India Ports Global در روزهای آینده به ایران می‌آیند تا در این باره مذاکره کنند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار