۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۶

فرانسه؛ مهمترین بازار صادرات خاویار پرورشی ایران

فرانسه؛ مهمترین بازار صادرات خاویار پرورشی ایران
رئیس اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران با اشاره به اینکه بیشترین میزان صادرات خاویار پرورشی کشور به فرانسه انجام شده است، بیان داشت: مابقی صادرات به ترتیب به کشورهای ایتالیا، آلمان، بلژیک، انگلیس، اسپانیا و امارات صورت گرفته است که البته میزان ناچیزی نیز به سایر کشور ها صادر شده است.
کد خبر: ۸۲۱۹۴

علی اکبر خدایی در گفتگو با خبرنگار مانا به تشریح وضعیت صادرات آبزیان در سال گذشته پرداخت و اظهار داشت: کل صادرات میگوی کشور در سال 96 به میزان 24 هزار و 800 تن به ارزش 116 میلیون و 300 هزار دلار بوده که این میزان صادرت توسط 54 شرکت انجام شده است.

رئیس اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران با اشاره به اینکه بررسی فهرست صادرکنندگان برتر نشان می دهد که 15 شرکت اول 69 درصد وزن و 71 درصد ارزش کل صادرات میگو را به خود اختصاص داده اند، بیان داشت: این 15 شرکت مقدار 17 هزار و 200 تن به ارزش 81 میلیون و 870 هزار و دلار را صادر کرده اند.

به گفته وی از کل 54 شرکت صادر کننده میگو در سال 96، 43 شرکت در عضویت اتحادیه تولید تجارت آبزیان قرار دارند، به این صورت که اعضای اتحادیه 89 درصد مقدار و 87 درصد ارزش کل صادرات میگو در سال 96 به ثبت رسانده اند.

این فعال بخش خصوصی در امر تولید و صادرات آبزیان در ادامه به صادرات خوراک آبزیان و پودر ماهی اشاره کرد و بیان داشت: در سال گذشته مقدار 6 هزار و 604 تن به ارزش دو میلیون و 241 هزار تن صادرات انواع خوراک آبزیان و پودر ماهی به ثبت رسیده است.

 به گفته رئیس اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران، محصولات مذکور به کشورهای عراق، تاجیکستان، آذربایجان، ترکیه و افغانستان صادر شده است.

وی در ادامه به صادرات کنسرو ماهی تن اشاره کرد و اذعان داشت: در سال 96 ، مقدار هزار و 53 تن به ارزش هفت میلیون و 371 هزار دلار صادرات انواع کنسرو ماهی تن انجام شده است که این صادرات به کشورهای افغانستان، عراق، امارات، پاکستان، لبنان، آمریکا، قطر، استرالیا، آلمان، نیوزلند، گرجستان و کویت صادر شده است.

وی میزان صادرات خاویار پرورشی در سال 96 را هزار و 99 کیلوگرم به ارزش دو میلیون و 791 هزار دلار اعلام کرد و گفت: در سال گذشته هفت شرکت صادرکننده خاویار داشته ایم که از میان آنها دو شرکت 93 درصد سهم صادرات را به خود اختصاص داده اند.

خدایی با اشاره به اینکه بیشترین میزان صادرات خاویار پرورشی به کشور فرانسه انجام شده است، بیان داشت: مابقی صادرات به ترتیب به کشورهای ایتالیا، آلمان، بلژیک، انگلیس، اسپانیا و امارات صورت گرفته است که البته میزان ناچیزی نیز به سایر کشور ها صادر شده است.

وی در خصوص صادرات انواع ماهی پرورشی و دریایی در سال گذشته گفت: بر اساس اعلام رسمی سازمان شیلات ایران در سال گذشته مقدار 104 هزار و 666 تن انواع ماهی شامل ماهیان دریایی از جمله یال اسبی، ماهی مرکب، سطح زیان ریز، تون ماهیان، حلوا ماهیان، سارم و .. و ماهیان پرورشی به طور ویژه قزل آلا و کپورماهیان به ارزش 378 میلیون و 130 هزار دلار صادر شده است.

وی خاطرنشان ساخت: با توجه به اینکه در سامانه گمرک، به طور صحیح تفکیک آبزیان پرورشی و دریایی صورت نگرفته است، نمی توانیم تحلیل درستی نسبت به کشورهای هدف صادراتی به تفکیک گونه داشته باشیم، اما به طور کلی می توان گفت که عمده صادرات ماهیان پرورشی شامل قزل آلا و خانواده کپور ماهیان به مقصد عراق بوده است.

خدایی ادامه داد: در خصوص ماهیان غیرماکول همچون یال اسبی و ماهی مرکب عمده صادرات یعنی حدود 75 درصد به کشورهای شرق و جنوب شرق آسیا همچون ویتنام، چین، هنگ کنگ و 25 درصد مابقی به کشورهای حاشیه خلیج فارس ماننده امارات و کویت انجام می شود.

رئیس اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران، خاطرنشان ساخت: بازار هدف عمده صادرات سایر ماهیان دریایی حلال گوشت نیز کشورهای خلیج فارس است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار