۱۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۹

رفع ممنوعیت صادرات غذای آبزیان

رئیس اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران از تخصیص ارز دولتی به تخم چشم زده، بچه ماهی وارداتی و ماهی تون و رفع ممنوعیت صادرات غذای آبزیان خبر داد.
کد خبر: ۸۲۱۹۲

علی اکبر خدایی در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: یکی از مهمترین فعالیت های چند ماهه اخیر اتحادیه تولید و تجارت آبزیان، پیگیری های مداوم در وزارت جهاد کشاورزی ، وزارت صنعت،معدن و تجارت و بانک مرکز برای تغییر مصوبات عجولانه دولت در خصوص اقلام شیلاتی بود.

رئیس اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران، ادامه داد: متاسفانه در یک روند قابل انتقاد، وزارت جهاد کشاورزی در حالی که حمایت ها از بخش دام و طیور را به حد اعلا رسانده بود، با بخش شیلات با شدت نامهربانی نشان داد و تمام راه ها را در صادرات و واردات روی محموله های شیلاتی بست.

وی افزود: هم صادرات خوراک آبزیان ممنوع شد و هم واردات غذای آبزیان شامل غذای استارتر سردابی، غذای ماهی در قفس و پرورش متراکم میگو از ارز دولتی محروم شد در حالی که این محدودیت برای بخش های دام و طیور وجود نداشت.

این فعال بخش خصوصی در صنعت شیلات ایران، اظهار داشت: همچنین ارز تخصیصی برای واردات غذا، بچه ماهی برای طرح قفس، تخم چشم زده مزارع سردابی و تون ماهیان مورد نیاز واحدهای کنسروی در اقدامی عجیب قطع شد.

وی بیان داشت: طی یک دوره رایزنی مفصل و با استفاده از قدرت رایزنی رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس و نیز همراهی سایر تشکل ها از جمله سندیکاری صنایع کنسرو و انجمن صنایع خوراک دام و طیور و آبزیان، اتحادیه تعاونی های کشاورزی ماهیان سردآبی و به خصوص با پیگیری های خود شرکت های ذی نفع سرانجام تمام موارد به روال عادی بازگشت.

خدایی عنوان کرد: البته فقط در مورد تامین ارز غذای وارداتی هنوز مشکل به قوت خود باقی مانده است که امیدواریم با تلاش های در حال انجام به زودی شاهد حل این مشکل نیز باشیم.

به گفته وی اگر چه تقریبا اکثر موارد درخواستی به نتیجه مطلوب رسید اما با اتلاف وقت و انرژی و زیان های عدیده ای از بابت تاخیر در انجام تعهدات همراه بود که شایسته است، سازمان شیلات ایران از این امر پیشگیری می کرد و در دفاع از منافع صنف بخش خصوصی فعال در شیلات، جدیت بیشتری نشان می داد.

وی در ادامه گفته های خود از همکاری اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران و سندیکای صنایع کنسرو خبر داد و یادآور شد: در جلسه اخیری که بین اتحادیه و سندیکای صنایع کنسرو برگزار شد با توجه به آن که دارا بودن اطلاع کامل از وضعیت عملکرد، میزان تولید، ظرفیت ها و سایر اطلاعات و آماری در مورد شرکت های تولید کنسرو ماهی و حلقه های قبل و بعد آن نقش مهمی برای هر نوع تصمیم گیری و راهبری این صنعت دارد مقرر شد که هر دو تشکل نسبت به جمع آوری این اطلاعات اقدام کننند.

رئیس اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران، بیان داشت: بر این اساس سندیکا آمار شرکت ها و میزان تولید و ظرفیت ها و ... را جمع آوری خواهد کرد و و اتحادیه آمارهای مربوط به مباحث تجاری نظیر میزان واردات، صادرات، توزیع و فروش، تامین نهاده ها و ... را تهیه خواهد کرد.

وی یادآور شد: به لحاظ اهمیت موضوع رتبه بندی و نیز ساماندهی برندهای بسیار متنوع کنسرو در بازار داخلی، مقرر شد که این امر به عنوان یک اقدام اساسی و به دور از هر گونه نمایش و حاشیه ای در آرامش و با دقت انجام شود.

این فعال بخش خصوصی در صنعت شیلات ایران، تصریح کرد: در گام بعدی سنیدکا طی مکاتبه با شرکت ها، اطلاعات لازم را از خود ذی نفعان اخذ و با استعلام از سازمان غذا و دارو نسبت به بررسی و تهیه گزارش های اولیه اقدام خواهد کرد.

خدایی یادآور شد: همچنین با هماهنگی سازمان های شیلات و دامپزشکی و اخذ نظرات این دو ارگان، تهیه و تصویب فرم های پایه ای مربوطه رتبه بندی انجام خواهد شد.

به گفته وی، با توجه به روابط نزدیک سندیکا با سازمان استاندار و سازمان غذا و دارو، ارتباطات و هماهنگی های صنف صنایع کنسرو با این دو سازمان از طریق سندیکا پی گیری و هدایت و نیز ارتباطات با سازمان های شیلات و دامپزشکی و گمرک و سایر ارگان هایی که در حوزه امور تجاری و تامین نهاده هاست از طریق اتحادیه انجام خواهد شد.

رئیس اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران، یادآور شد: کنترل و نظارت در بازار داخلی و پایش و نظارت بر بازار با استفاده از تجارب اتحادیه و در قالب کمیته مشترک دو تشکل با حضور نمایندگانی از سازمان های شیلات، غذا و دارو انجام می شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار