mana.ir

کد خبر: ۸۲۱۷۸ |
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۰ - ۰۲ آبان ۱۳۹۷
طی هفته گذشته رخ داد:

نوسان در نرخ کرایه حمل؛ رخداد مهم بازار کشتیرانی جهان

گروه تحقیقی کلارکسونز لندن به تشریح بازار هفته گذشته تانکرها، فله برها و سفارش ساخت شناورهای جدید پرداخت.

به گزارش گروه بین الملل مانا گروه تحقیقی کلارکسونز لندن درتحلیل هفتگی خود با گریزی به بازار تانکرها، فله برها، سفارش ساخت و اوراق نوشت: بازارهفته گذشته نفتکش های غول پیکر برخلاف انتظار مالکان رقم خورد، به طوریکه تمایل مثبت حاکم بر بازار در ابتدای هفته هیچ گونه افزایش چشم گیر نرخ کرایه حمل را به ارمغان نیاورد. مالکان امیدوارهستند که درهفته جاری شاهد انعطاف پذیری بیشتری باشند.

سوئزماکس

در دریای سیاه، نرخ کرایه حمل تانکرهای سوئزماکس در مسیرهای محدود به شرق قوی باقی ماند. اگرچه گزارشات رسیده نشان می دهد، پیشنهادهای خوبی در بازار ارائه شده است، اما درعمل افزایش نرخ کرایه حمل مشاهده نشد. نرخ کرایه حمل در مسیر آفریقای غربی- قاره انگلستان به 100 WS افت کرد، اما با این وجود در حال حاضرعلایمی از افت قابل توجه نرخ کرایه حمل در بازار وجود ندارد.

افراماکس

بازار تانکرهای افراماکس درمسیردریای شمال/ بالتیک فعال و پررونق ظاهر شد، نرخ کرایه حمل درمسیر قاره انگلستان به 145WS افزایش یافت. ازسوی دیگر درابتدای هفته حرکت بازار در مسیر مدیترانه/ دریای سیاه آرام تر بود، اما در پایان هفته به طور چشم گیری شیب صعودی به خود گرفت به طوریکه نرخ کرایه حمل در مسیر سراسر مدیترانه بر روی 135 WS ایستاد. علیرغم بازار قوی اروپایی، شناورها به صورت بالست (بدون بار) به خلیج آمریکا جایی که بازار نسبتا حتی قوی تر نیز بود، روانه شدند.

تحلیل هفتگی کلارکسونز//

تانکر حمل مشتقات نفتی تمیز

غرب سوئز؛ علیرغم اینکه درهفته گذشته سطح فعالیت به ویژه درخلیج آمریکا بسیار بالا بود، اما بازار تانکرهای LR1 روند نسبتا پایداری را به نمایش گذاشت. از سوی دیگر به دلیل نبود کارگو، بازار تانکر LR2 روند نزولی جزئی را طی کرد.

شرق سوئز؛ طی هفته گذشته بازار تانکرهای MR به طور کلی روند پایداری را پیمود، نرخ کرایه حمل در مسیر خلیج -آفریقای شرقی بر روی 125 WS فیکس شد. افزون براین، بازار تانکرهای LR1 هفته شلوغ تری را تجربه کرد، نرخ کرایه حمل در مسیر خلیج- ژاپن به 130 WS افزایش یافت. درحالیکه بازار تانکرهای LR2 به طور کلی پایدار باقی ماند.

تانکر حمل مشتقات نفتی کثیف

درهفته گذشته بازارتانکر حمل مشتقات نفتی کثیف هفته پرشور و هیجان انگیزی به نمایش گذاشت، چرا که به دنبال صف کوتاه شناورهای آماده به بارگیری، نرخ کرایه حمل تانکرهای پاناماکس در دریای کارائیب افزایش چشم گیری پیدا کرد و بازار اروپایی را نیز به حرکت درآورد. بازار تانکرهای هندی سایز نیز قوی بود، نرخ کرایه حمل در مسیر قاره انگلستان با رسیدن به 180 WS روند افزایشی هفته به هفته را نشان داد. درحالیکه نرخ کرایه حمل در مسیر سراسر مدیترانه بر روی 210 WS ایستاد و به نظر می رسد پتانسیل برای افزایش نیز وجود دارد.

تحلیل هفتگی کلارکسونز//

فله برها

کیپ سایز

طی هفته گذشته بازار فله بر کیپ سایز بار دیگر پرفراز و نشیب ظاهر شد، نرخ کرایه حمل در مسیرهایی از برزیل به شرق دور روند قوی هفتگی را به نمایش گذاشت، درحالیکه نرخ کرایه حمل در مسیرهایی از برزیل به غرب سوئز افت جزئی را تجربه کرد. میانگین درآمد کیپ سایز با رسیدن به 15 هزار و 392 دلار در روز روند کاهشی هفت درصد را به همراه داشت.

پاناماکس

در روزهای نخستین هفته گذشته بازار فله برهای پاناماکس روند نسبتا نزولی را در حوزه آتلانتیک در پیش گرفت. اما در پایان هفته، اختلالات آب و هوایی در آتلانتیک شمالی به همراه حجم کارگوی قوی از خلیج آمریکا منجر به افزایش نرخ کرایه حمل شد، اگرچه فعالیت درساحل شرقی آمریکای جنوبی کاهش یافت. از سوی دیگر در پاسیفیک، به دلیل تقاضای کمتر از پاسیفیک شمالی و استرالیای شرقی، تمایل حاکم بر بازار تا حدی روند نزولی به خود گرفت.

 هندی سایز:

درحوزه پاسیفیک، به دنبال صف طولانی شناورهای آماده به بارگیری در آسیای جنوب شرقی و شرق دور، نرخ کرایه حمل فله بر سوپراماکس روند کاهشی را در پیش گرفت. از سوی دیگر در آتلانتیک، نرخ کرایه حمل در مسیرهایی از مدیترانه و ساحل شرقی آمریکای جنوبی همچنان قوی باقی ماند، درحالیکه نرخ کرایه حمل در اروپا به طورکلی پایدار گزارش شد.

تحلیل هفتگی کلارکسونز//

 بازار کانتینری

بر طبق شاخص نرخ کرایه حمل کانتینری شانگهای SCFI، نرخ کرایه حمل کانتینری در مسیرهای تجاری اصلی از آسیا شاهد تغییرات جزئی درهفته گذشته بود. نرخ SCFI درمسیر اروپای شمالی- شانگهای بر روی 727 دلار برای هر TEU در پایان هفته ایستاد. رقمی که حکایت از افت یک درصد درمقایسه با هفته گذشته داشت. افزون براین نرخ کرایه حمل در مسیر شانگهای- ساحل غربی آمریکا با رسیدن به دو هزار و 587 دلار برای هر FEU رشد سه درصد را به نمایش گذاشت.

 جابه جایی کانتینری در بندر سنگاپور با ایستادن بر روی سه میلیون TEU در ماه سپتامبر سال جاری میلادی روند افزایشی هفت درصد را نسبت به ماه سپتامبر سال گذشته نشان داد. رویهم رفته در9 ماه نخست سال جاری میلادی جابه جایی کانتینری در بندر مذکور با رسیدن به 27 میلیون و 300 هزار TEU رشد چشم گیر ده درصد را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان داد.

تحلیل هفتگی کلارکسونز//

 سفارش ساخت

طی هفته گذشته دو مورد سفارش ساخت جدید در بخش کشتی های حمل ال ان جی به ثبت رسید. نخست، شرکت کشتی سازی دانیال چین سفارش ساخت یک فروند شناور حمل ال ان جی با ظرفیت هشت هزار و 500 cu.m را از شرکت کشتیرانی دریافت کرد، زمان تحویل شناور سه ماه دوم سال 2020 اعلام شده است. افزون براین، کشتی سازی صنایع سنگین سامسونگ کره جنوبی سفارش ساخت یک فروند شناور حمل ال ان جی با ظرفیت 174 هزار cu.m را از یک خریدار ناشناس دریافت کرد. این شناور قرار است در ابتدای سال 2021 تحویل داده شود.

در بخش کشتی کانتینری تنها یک مورد سفارش ساخت به ثبت رسید، شرکت Del Monte's shipping division Network تعداد سفارش ساخت کشتی های کانتینری فیدری در کشتی سازی Huangpu Wenchong چین را با سفارش دو فروند کشتی دیگر به ظرفیت 634 TEU به شش فروند افزایش داد، زمان تحویل شناورها پایان سال 2020 اعلام شده است.

در حال حاضر شاخص قیمت ساخت شناور کلارکسونز با ایستادن بر روی 130 واحد روند افزایشی 1.5 درصد را نسبت به ابتدای سال نشان می دهد.

تحلیل هفتگی کلارکسونز//

اوراق

 درهفته گذشته مذاکره بر سر اوراق تعداد زیادی شناور انجام گرفت، اما با این وجود در عمل کمبود فروش تناژ برای اوراق کاملا هویدا بود.

تحلیل هفتگی کلارکسونز//

 بازار فله

میانگین صادرات سویای آمریکا به چین تنها 30 هزار تن درهفته در ماه سپتامبر سال جاری میلادی بوده است، رقمی که نسبت به 65 هزار تن در هفته ماه سپتامبر سال گذشته روند کاهشی را نشان می دهد. میانگین کل صادرات سویای آمریکا به 850 هزار تن در هفته در ماه سپتامبر سال جاری میلادی رسید، در حالیکه این رقم در ماه سپتامبر سال گذشته یک میلیون تن درهفته بوده است.

هم چنین، شرکت Vale برزیل بزرگترین تولیدکننده سنگ آهن دنیا با تولید 105میلیون تن سنگ آهن درسه ماه سوم سال جاری میلادی روند افزایشی ده درصد را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به نمایش گذاشت. تولید معدن S11D به 42 میلیون و 100 هزار تن در نه ماه نخست سال جاری میلادی رسید که روند افزایشی را نسبت 14 میلیون و 500 هزار تن مدت مشابه سال گذشته نشان می دهد.

تحلیل هفتگی کلارکسونز//

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربیننده ها
آخرین اخبار