۱۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۰

انقباض شکاف عرضه-تقاضا در بخش کانتینری زمان بر است

انقباض شکاف عرضه-تقاضا در بخش کانتینری زمان بر است
با توجه به حرکت پرشتاب تر رشد ناوگان نسبت به رشد تقاضا در شش ماه نخست سال جاری میلادی، پیش بینی بازگشت توازن به بخش کانتینری به این زودی ها محقق نخواهد شد.
کد خبر: ۸۲۱۵۵

به گزارش گروه بین الملل مانا بیمکو می گوید: تقاضای کانتینری درشش ماه نخست سال جاری میلادی 3.8 درصد رشد را به نمایش گذاشته است، اما درهمین مدت زمان مذکور رشد اسمی ظرفیت ناوگان کانتینری به 3.9 درصد رسیده است، برهمین اساس حرکت رشد تقاضا از رشد ظرفیت کانتینری کندتر و امیدها برای بازگشت توازن در این بخش کم رنگ تر می شود. اما با این وجود از جان گیری دوباره بازار تقاضا درسه ماهه سوم سال جاری میلادی نمیتوان چشم پوشی کرد. 

تحویل بیش از حد انتظار شناورهای جدید و از سوی دیگر اوراق کمتر درسال جاری میلادی را می توان دلیل رشد ظرفیت ناوگان کانتینری دانست. درسال جاری میلادی کشتی سازی ها 947 هزار TEU کشتی کانتینری را تحویل دادند که کمی بالاتر از میزان پیش بینی بیکمو بود. اما اوراق تنها 36 هزار و 833 دراین مدت جای تعجب برانگیز داستان به شمار می آید.

در ابتدای ماه جاری، کل ناوگان جهانی کانتینر تعداد پنج هزار و 273 فروند شناور با مجموع ظرفیت 21 میلیون و 800 هزار TEU را در اختیار داشت. رقمی که از لحاظ TEU افزایش 5.6 درصد را درمقایسه با ابتدای سال جاری میلادی به نمایش می گذارد.

درسه ماهه دوم سال جاری میلادی، ناوگان کانتینری رشد تقریبا 414 هزار TEU معادل 1.8 درصد را به نمایش گذاشت. هم چنین حرکت بازار اوراق درمدت زمان مذکور کند و آهسته بود، به طوریکه تنها پنج فروند کشتی کانتینری با مجموع ظرفیت ده هزار TEU برای اوراق فروخته شد، رقمی که پایین ترین سطح اوراق را از ده سال پیش به این طرف را نشان می دهد. نکته مهم دیگر اینکه میانگین سن اوراق به 24 سال با ظرفیت یک هزار و 754 TEU رسید، درحالیکه درسال 2017 میلادی میانگین سن شناورها 21 سال با ظرفیت دو هزار و 807 TEU بوده است.

سایه ظرفیت مازاد کانتینری به این زودی ها نخواهد رفت

لازم به ذکراست: دربازه زمانی ماههای جولای الی سپتامبر سال جاری میلادی تنها 26 مورد قرارداد سفارش ساخت به ثبت رسید که تقریبا درمجموع 200 هزار TEU ظرفیت را به ناوگان کانتینری جهان در بازه زمانی اواخر سال 2019 و 2021 اضافه خواهد کرد.

بیمکو پیش بینی خود از 250 هزار TEU اوراق را به تنها 80 هزار TEU برای سال جاری میلادی تقلیل داده است، روند نزولی اوراق منجر به رشد اسمی 5.5 درصد ظرفیت ناوگان برای سال جاری میلادی خواهد شد. اگر اوراق به تنها 40 هزار TEU برسد، رشد برآورده شده اسمی ظرفیت ناوگان 5.7 درصد را شاهد خواهیم بود.

انتظارات برآن است که رشد ناوگان بسیار کنترل پذیرتری را درسال 2019 میلادی شاهد باشیم، اما از تاثیر مهم اوراق نباید غافل ماند، مگر اینکه این بازار روی دیگرسکه را نشان دهد و اشتهای مالکان برای فرستادن شناورهای خود به یاردها زیاد شود، دراینصورت می توان امید به کنترل رشد ناوگان داشت.

 به طور کلی درشش ماه نخست سال جاری میلادی، بازار خرید و فروش روزهای فعال و پر رونقی را پشت سر گذاشت، انتظار می رود این شیب صعودی استمرار داشته باشد.

این گزارش ادامه داد: پس از اینکه در چهارماه نخست سال جاری میلادی تنور بازار چارتری بسیار داغ شده بود و نرخ اجاره زمانی شش الی دوازده ماه به بالاترین سطح ازسال 2015 به این طرف رسید، اما به تدریج بازار رو به سردی گرایید. به طوریکه نرخ اجاره زمانی یک کشتی کانتینری با ظرفیت شش هزار و 500 TEU از 19 هزار دلار در روز در بیست و دوم ماه ژوئن  به 14 هزار دلار در روز در تاریخ دهم ماه آگوست تقلیل یافت. ناگفته نماند نرخ های کرایه حمل درهر دو بازار فوری و چارتری بلند مدت درمقایسه با سال گذشته روند نزولی را در پیش گرفت.

شیب ناگهانی صعودی و نزولی ناوگان بیکار نیز رشد ناوگان جهانی کانتینر را تحت تاثیر خود قرار داده است. ظرفیت ناوگان بیکار 417 هزار TEU در ابتدای سال جاری میلادی به 200 هزار TEU در ماه فوریه نزول کرد، اما در ماه مارس شیب تند صعودی به خود گرفت و به 627 هزار TEU رسید. در پایان ماه جولای ظرفیت ناوگان بیکار 341 هزار TEU گزارش شده است.

کشتی های کانتینری آلتراماکس بالاترین سهم تحویل سفارشهای جدید درماههای باقی مانده سال جاری میلادی را بر عهده خواهند داشت، اما با این وجود بزرگی این سهم به اندازه هفت ماه نخست سال نیست، به عبارت دیگراز 83 درصد درهفت ماه نخست سال به 71 درصد در پنج ماه باقیمانده کاهش خواهد یافت.

با استمرار جنگ تجاری کالاهای کانتینری بیشتری عمدتا در حوزه ترانس پاسیفیک تحت تاثیر قرار خواهند گرفت . این تاثیر درمسیرهای تجاری ترانس آتلانتیک نیز کاملا قابل لمس است، چرا که مناقشات و جنگ تجاری بین آمریکا واروپا  به قوت خود باقی است.

 پیش از این بیمکو پیش بینی کرده بود، توازن فاندمنتال درسال جاری میلادی بهبود خواهد یافت و نرخ کرایه حمل درهمه بخش ها به دنبال رشد آهسته تر ظرفیت ناوگان نسبت به رشد تقاضا، افزایش می یابد. اما با توجه به شواهد بازار به نظر می رسد که باید با واقعیت دیگری روبه رو شد.

 رویهم رفته می توان گفت: بازار چارتری شیب نزولی را طی می کند و انتظارمی رود روند نزولی نرخ کرایه حمل درماههای باقی مانده سال جاری میلادی استمرار داشته باشد. افزون براین شیب سایز ناوگان بیکار به سمت صعودی پیش میرود.

این گزارش در پایان نوشت: به دنبال محقق نشدن پیش بینی ها نسبت به بازار تقاضا و از آن طرف افزایش رشد عرضه ناوگان، می توان این نتیجه گیری را کرد که صنعت کشتیرانی کانتینری بارمعضل ظرفیت مازاد حال حاضر را تا چند سال دیگر به دوش خواهد کشید.

ارسال نظرات
آخرین اخبار