۲۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۹
این ماهی برای جلب توجه جفت خود ساختار پیچیده ای را خلق می کند که در طبیعت بی نظیر است.
کد خبر: ۸۲۱۵۰
به گزارش خبرنگار مانا، اقیانوس ها به عنوان دنیاهایی پر از رنگ های متنوع و درخشان در زیر آب محسوب می شوند. رنگ هایی که به موجودات کف اقیانوس ها در هنگام خطر امکان استتار و  گاهی امکان خودنمایی و ازدیاد نسل  را فراهم می کنند.
به عنوان مثال یکی از ابزارهای مهم ماهیان نر برای جلب توجه ماهیان ماده استفاده از همین رنگ هاست. ماهیان نر با قرار گرفتن در کنار رنگ های متضاد و کاملا متفاوت خود را انگشت نما کرده و توجه جنس ماده را به خود جلب می کنند.
 اما در این میان یک نوع ماهی بادکنکی کوچک موسوم به ماهی بادکنکی ژاپنی وجود دارد که از این امتیاز محروم است. این ماهی کاملا بی رنگ و نما است و نمی تواند با این روش ماهی ماده را به سمت خود جلب کند.
در سال 1995 در ژاپن، غواصان با نقش‌ و طراحی‌های زیبای دایره شکلی در کف اقیانوس مواجه شدند که هیچ‌کس نمی‌دانست چگونه ساخته شده‌اند و مهندس آنها کیست. بر اساس گزارش bbcworld، تا یک دهه بعد این طرح‌های زیبا و عجیب، رمزآلود باقی ماندند تا اینکه گونه جدیدی از ماهی‌های بادکنکی کشف شد که این هنر خارق‌العاده متعلق به آنها بود.
نوعی ماهی بادکنکی کوچک با فعالیت شبانه‌روزی خود و تنها با تکان دادن باله‌ها در زمان عبور از کف دریا و بالا آوردن و رسوب دادن شن‌ها این طراح‌های زیبا را خلق می‌کند. این ماهی هنرمند به منظور جلب نظر جنس مخالف خود این طرح‌های زیبای هندسی را در کف دریا ترسیم می‌کند.
ماهی بادکنکی ماده با دیدن شیارها و برآمدگی‌ها این طراحی، مسیرش به سمت بستر تیره دریا و رسیدن نزد ماهی نر را می‌یابد. بعد از جفت گیری جنس ماده در مرکز دایره تخم ریزی می‌کند. دایره جادویی ماهی بادکنکی یک نقش مهم دیگر نیز به عهده دارد. دانشمندان طی آزمایشات مختلف نشان دادند که شیارها و برجستگی‌های موجود در این طرح به خنثی کردن جریان‌های دریایی پرداخته و از پراکندگی تخم‌ها به اطراف ممانعت می‌کند و در نتیجه تخم‌ها کمتر در معرض شکارچیان قرار می‌گیرند. 
 
معماری خارق العاده ماهی کوچک در کف اقیانوس

تعداد بازدید : 3463
 
ارسال نظرات