۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۵

اتفاقی مهم برای شناورهای تانکر و فله در ماه های پایانی

اتفاقی مهم برای شناورهای تانکر و فله در ماه های پایانی
شرکت کارگزاری Allied یونان در تحلیل هفتگی خود از تحولات اخیر بازار کشتیرانی در روزهای گذشته می گوید.
کد خبر: ۸۲۱۴۹

به گزارش گروه بین الملل مانا شرکت کارگزاری Allied یونان در تحلیل هفتگی خود ابتدا به سراغ بازار فله بر کیپ سایز رفت و نوشت: درابتدای هفته گذشته بازار فله بر کیپ سایز روند نزولی را به نمایش گذاشت، اما به تدریج این روند به سمت بهبود پیش رفت. به طوریکه عقربه شاخص بالتیک کیپ سایز BDI بر روی دوهزار و 169 واحد ایستاد، رقمی که حکایت از رشد چهار درصد هفتگی داشت. درعین حال، یک جهش غیرمنتظره از فعالیت درمنطقه آتلانتیک مشاهده شد. رویهم رفته می توان گفت با توجه به اینکه بازار این شناورها یک شروع موفقیت آمیز را در ابتدای سه ماهه پایانی سال جاری میلادی به نمایش گذاشته است، رشد نرخ کرایه حمل مثبت باقی می ماند.

این گزارش ادامه داد: طی هفته گذشته بازار فله بر پاناماکس نسبتا مثبت ظاهر شد. نرخ کرایه حمل در حوزه آتلانتیک روند افزایشی را طی کرد، چرا که صف شناورهای آماده به بارگیری بسیار کوتاه بود. نرخ کرایه حمل در سفر رفت و برگشت ترانس آتلانتیک به 15 هزار و 508 دلار در روز رسید، رقمی که رشد 800 دلاری را نسبت به هفته پیش از آن به همراه داشت. افزون براین درآسیا به دنبال افزایش تقاضا برای حمل کارگوهای استرالیایی، بهبود در روند نرخ کرایه حمل هویدا بود.

به دنبال تمایل مثبت حاکم بر بازار، نرخ کرایه حمل فله برهای سوپراماکس شیب صعودی به خود گرفت. اما با این وجود، به دنبال تقاضای محدود در خلیج آمریکا، بازار تا حدی تحت فشار قرار گرفت. علاوه براین تقاضای قوی در پاسیفیک منجر به افزایش نرخ کرایه حمل هندی سایز شد، هم چنین تقاضای قوی مشاهده شده در مدیترانه و خلیج آمریکا فتیله نرخ کرایه حمل را بالا کشید.

تحلیل هفتگی Allied//

با نگاهی بر بخش تانکرها می توان گفت: پس از اینکه بازار نفتکش های غول پیکر درنخستین روزهای ماه جاری از لحاظ افزایش نرخ کرایه حمل شگفت انگیز ظاهر شد، اما به دلیل طولانی شدن صف شناورهای آماده به بارگیری شیب بازار درهفته گذشته کمی به سمت نزولی پیش رفت. به طورکلی با توجه به اینکه تقاضا قوی باقی می ماند، انتظارمی رود شاهد افزایش نرخ کرایه حمل در طول ماه نوامبر باشیم.

 بازار تانکرهای سوپراماکس درهفته گذشته قوی باقی ماند، چنانچه افزایش فعالیت در منطقه آفریقای غربی به رشد نرخ کرایه حمل کمک کرد. هم چنین بازار تانکرهای افراماکس افزایش نرخ کرایه حمل در اکثر مسیرهای اصلی را به نمایش گذاشت. اما داستان در مسیر مدیترانه/دریای سیاه به گونه ای دیگر روایت شد، به طوریکه به دنبال افت تقاضا نرخ کرایه حمل روند کاهشی را به همراه داشت.

در بازار تانکرهای حمل مشتقات نفتی، افزایش فعالیت و صف کوتاه شناورهای آماده به بارگیری سبب رشد نرخ کرایه حمل در مدیترانه و خلیج آمریکا شد.

تحلیل هفتگی Allied//

درادامه این گزارش هم چنین آمده است: طی هفته گذشته بازار سفارش ساخت شناور نسبتا آرام و ساکت سپری شد، علیرغم اینکه تعداد کمی معامله به روی کاغذ آمد، اما بازار نسبتا جذابی مشاهده شد. در بخش فله بر، چهارمعامله جدید شامل سفارش ساخت برای 12 فروند آلتراماکس و دو فروند کامسارماکس به ثبت رسید. تمامی این شناورها در یاردهای چین ساخته خواهند شد. با توجه به روند اخیر نرخ کرایه حمل در بازار فله بر انتظار می رود شاهد افزایش بیشتر سفارش ساخت در ماههای پایانی سال جاری میلادی باشیم. دربخش تانکر، تنها یک قرارداد شامل سفارش ساخت سه فروند تانکر افراماکس جدید گزارش شد.

علاوه براین بازار دست دوم در بخش فله خشک سطوح فعالیت کاملا خوبی را به نمایش گذاشت، اگرچه نسبت به هفته پیش حرکت بازار کندتر بود. ناگفته نماند بیشتر معاملات در بخش کیپ سایز و پاناماکس به ثبت رسید. ازسوی دیگر در بخش تانکر، سطح فعالیت به سطوح میانگین که در طول شش ماه نخست سال جاری میلادی شاهد آن بودیم، تقلیل یافت. بیشتر معاملات در بخش تانکرهای حمل مشتقات نفتی انجام شده است.

این گزارش در پایان نوشت: تنور بازار اوراق در هفته گذشته داغ بود، بازار تانکر همچنان پیشگام و جلودار صف است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار