۲۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۱

موج سفارش ساخت اسکرابر برای شناورها

موج سفارش ساخت اسکرابر برای شناورها
دومین موج سفارش اسکرابر‌ها همزمان با نزدیک‌تر شدن به زمان اجرای قانون سوخت کم سولفور ۲۰۲۰ میلادی طی شش ماه گذشته در بازار حاکم است.
کد خبر: ۸۲۱۴۷
به گزارش گروه بین الملل مانا و به نقل از موسسه رده بندی DNV GL نروژ، بیش از یک هزار دستگاه اسکرابر برای سازگاری با قانون سازمان بین المللی دریانوردی مبنی بر سوخت کم سولفور سفارش داده شده است که شامل بهبود در دستگاه‌های موجود یا ساخت اسکرابر‌های جدید در کره و چین می‌شود.
بر اساس این گزارش، تاکنون یک هزار و ۸۵۰ فروند شناور، اسکرابر را بر روی سیستم‌های خود نصب کرده یا دستگاه موجود را ارتقا داده اند. موسسه DNV GL برآورده کرده است که دو هزار و ۵۰۰ فروند شناور باید تا سال ۲۰۲۰ میلادی سازگار با قانون باشند که در مقایسه با پیش بینی آیمو مبنی بر تجهیز چهار هزار شناور فاصله زیادی دارد.
در میان سفارش ها، سه تامین کننده اسکرابر موسوم به Wartsila، Alfa Laval و Yara Marine بیش از ۵۰ درصد از سهم بازار را از آن خود کرده اند. در مجموع بیش از ۲۰ تامین کننده مختلف اسکرابر با پروژه‌های تایید شده در بازار حضور دارند. در همین راستا، DNV GL در یک سمینار گفت: اساس تامین اسکرابر‌ها ترکیبی از کارخانه‌های تجهیزات دریایی و صنایع ساحلی است. 
زمانی که صحبت از توزیع اسکرابر‌ها به میان می‌آید، بیشترین میزان بهره مندی از این تکنولوژی را شناور‌های کروز و RoPax به خود اختصاص می‌دهند. اما دومین موج به سمت شناور‌های فله بر، تانکر و کانتینری در حال حرکت است.
 در میان انواع اسکرابر‌ها محبوب‌ترین آن از دید مالکان اسکرابر‌های حلقه‌ای است که بسیار کاربردی‌تر و اقتصادی‌تر به حساب می‌آید. آمار منتشر شده از سوی موسسه رده بندی نشان می دهد که ۷۲ درصد از کل سیستم‌هایی که بر شناور‌ها نصب شده اند، اسکرابر حلقه‌ای است که می‌تواند به سیستم بسته در فضای بزرگتر تبدیل شود. اسکرابر‌های هیبریدی نیز ۱۲ درصد آمار را به خود اختصاص داده اند و اسکرابر‌های بسته تنها سهم دو درصدی در این میان دارند. سیستم‌های حلقه‌ای بسته در مقایسه با نوع باز با دشواری هایی، چون سختی در نصب و مراحل پیچیده تعمیر و نگهداری همراه هستند. 
اما، آینده سیستم‌های حلقه‌ای باز نامطمئن است چراکه بسیاری از مقامات در بنادر خاص و کشور‌های ساحلی تصمیم به اعمال محدودیت بر هزینه‌های پاکسازی آب خود دارند. تاکنون کشور‌های Connecticut، بلژیک، و برخی بنادر در آلمان، سوئد، نروژ این قانون را تصویب کرده اند. افزون بر آن، کالیفرنیا و Antarctica استفاده از سوخت با سولفور بالا را ممنوع کرده اند. 
در نتیجه، موسسه رده بندی اشاره کرده است، تمامی کسانی که استفاده از اسکرابر‌ها را در اولویت قرار داده اند باید بدانند که آن‌ها یک راه حل عملی است، اما تمرکز اصلی باید بر تامین کننده باشد. 
محدودیت ظرفیت به ویژه با نزدیک‌تر شدن به زمان اجرایی شدن قانون مذکور در سرتاسر زنجیره تامین وجود دارد. بنابراین، مالکانی که به نصب اسکرابر بر روی شناور‌های خود در ناوگان تا ۲۰۲۰ میلادی هستند، باید سفارش‌های خود را روز قبل ثبت می‌کردند. در نهایت، نصب اسکرابر‌ها ساده نیست چرا که به حضور سهامداران زیاد و فرآیند مدیریتی برنامه ریزی شده‌ای نیاز دارد.
این گزارش در پایان نوشت: زمانی که از آینده اسکرابر‌ها به عنوان راه حل بلند مدت صحبت می‌کنیم، ناپایداری‌های زیادی را نیز باید در نظر داشته باشیم. اما یک چیز به طور قطع مشخص است: اسکرابر‌ها به طور قابل توجهی در مقایسه با دیگر گزینه‌های موجود شامل سوخت کم سولفور و LNG با هدف سازگاری با قانون تصویب شده هزینه‌ها را کاهش می‌دهد. حال و با لحاظ کردن وضعیت کنونی در صنعت کشتیرانی، حتی یک پنی هم ارزش ان را دارد که در ذخایر مالی پس انداز شود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار